Help!

Hallo meisjes,

Ik wil graag mijn probleem met jullie delen. Hopelijk kunnen/willen jullie mij hiermee helpen.
Ik ben 20 jaar en ik weet niet wat ik wil. Vorig jaar september
ben ik begonnen met de studie Notarieel Recht aan de universiteit, maar was al snel genoeg ermee gestopt.

Toen heb ik besloten om terug bij mijn ouders te gaan wonen en er een tussenjaar van te gaan maken. Ik heb een tijdje gewerkt en ben daarna toen weer verder op onderzoek uitgegaan met wat ik wil gaan studeren. Dit heb ik gedaan door middel van open dagen. Toen dacht ik eindelijk de opleiding (criminologie) gevonden te hebben, maar al snel begon ik weer te twijfelen. En dit gebeurde een aantal keren. (pedagogische wetenschappen, bedrijfseconomie, fiscaal recht). Ik heb er zelfs over nagedacht om weer opnieuw te beginnen met rechten.

Nu is het alweer juli en heb ik nog geen keuze gemaakt. Mijn familie verwacht ook van mij dat ik aankomend schooljaar weer ga beginnen. Zelf vind ik een tweede tussenjaar te veel. Ik vind het echt moeilijk om een keuze te maken, want ik weet gewoon echt niet wat ik wil gaan doen en wat ik zelf leuk vind. Ik weet ook niet waar ik mezelf zie in de toekomst.

Door deze situatie heb ik geen motivatie meer en zit ik er tegen op te kijken dat ik weer naar school moet.

Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Oh dat is wel een lastige situatie idd… Misschien kun je ergens een (officiële) test laten afnemen om te kijken wat je nu echt wilt. Dat heb ik ook gedaan en heeft zeker geholpen (: Bij mij was het zo dat alles me wel een beetje leuk leek maar wat het precies moest worden wist ik niet. Maar na die test kwam er meer duidelijkheid. En misschien zijn er ook scholen die een oriëntatiejaar aanbieden. Dat kost wel wat geld maar dan heb je nog een jaar de tijd zonder echt thuis te zitten.

volgens mij ben je al te laat, je moet je overal inschrijven voor 15 mei…

Je zou kunnen proberen om in oktober nog ergens in te stromen. En anders zou ik tot februari werken en vanaf 1 februari instromen :slight_smile:

Dit ja, tests kunnen veel duidelijkheid scheppen. Of het nou zo’n officiële of een gratis test op 123test.nl is, alles kan je een beetje helpen.
Ik begrijp ook helemaal dat je gedemotiveerd wordt door de druk. Misschien moet je er met je familie over praten en inderdaad later binnen stromen (ook omdat je je al niet meer kan inschrijven voor sommige studies) en het dan wat rustiger aan bekijkt. De meeloopdagen zijn ook al gestopt en beginnen pas weer aan het begin van het nieuwe schooljaar, dus voor betere oriëntatie moet je toch wachten.

Je hebt heel veel site’s die je kunnen helpen met het kiezen van een studie. Wat mij heel erg geholpen heeft is filmpjes op youtube kijken. Uiteindelijk kwam ik een filmpje tegen van iemand die bij de spoedeisende hulp werkte en dit leek mij super gaaf! ik ga dan ook in september beginnen met hbo-v. Zoek eens een beroepskeuze test op op google. Wat ook heel erg helpt is het aan je omgeving te vragen. Vraag wat zij vinden wat bij jou past en hoe zij jou over een paar jaar zien… kom je een heel eind mee! Verder kunnen wij natuurlijk niet zeggen wat je moet gaan doen, dit moet je toch echt zelf kiezen.

Heeeeeel veel succes meid!

Neehoor, dat is alleen als je een studie wilt doen waar een numerus fixus op zit. Als je een studie wilt doen zonder loting kun je je tot halverwege augustus nog opgeven :slightly_smiling_face:

Lastig! Ik ben het eens met de mensen hierboven, maar niet alle testen zijn goed.
Ik ging een keer een test doen en daar kwam uit als eerste priester of predikant. Ik lachte me echt dood. :")
Maar ik ging op school zo’n officiële toets doen en daar kwam het wel gewoon goed uit. Dus dat is wel een optie, zo’n officiële toets! (:

het maakt niet echt uit wat voor toets je doet, het kan zijn dat je helemaal gelukkig bent met de studie die zo’n slechte toets geeft maar ook helemaal niet en het geld ook voor die officiele. Misschien kun je gerichter zoeken op een baan die je leuk lijkt en wt voor opleiding je daar voor nodig hebt.

Je kunt wel nog een gap year nemen en je dan helemaal richten op uitvinden wat je wil doen. Dus zo veel mogelijk workshops en cursussen volgen en dergelijke.

Lastig lastig,
maar je moet je goed bedenken dat echt heeeel veel mensen niet weten wat ze moeten kiezen! Maar ook al die mensen moeten de knoop doorhakken. Als je je inschrijft weet je nooit zeker of iets goed uitpakt of niet, maar kijk goed naar alle goede en mindere kanten van de opleidingen en pak die er weer bij als je gaat twijfelen. Kijk naar wat voor soort baan je leuk zou lijken en met welke studie je daar de meeste kans op hebt.
Ik heb 3 jaar lang heel veel lol gehad in mijn opleiding, maar nu ben ik ook ontzettend aan het twijfelen. Of ik hier wel werk mee krijg, en dat het misschien helemaal niet bij me past. Maar that’s life, en ik maak hem nu af ook. Als je een diploma hebt, ben je al een heel eind. Je kunt altijd later in je leven nog bijscholingen doen of proberen toch een andere richting in te slaan.

Mijn zus had eerst een jaar rechten gedaan (ik weet niet welke universiteit :confused: ), maar vond het uiteindelijk niet leuk. <eigenlijk alle studies die met recht te maken hebben zijn zeer theoretisch en ‘‘saai’’>
Toen is ze overgestapt naar pedagogische wetenschappen en ze vind het heel leuk. Het is niet te moeilijk, en niet enorm veel werk. Je hebt de mogelijkheid om extra masters (of een eremaster ofzoiets) te doen waarmee je ook makkelijker een stageplaats vindt. En ik geloof dat je er ook wel redelijk makkelijk een baan mee vind. Oke hier heb je niks aan, maar het lijkt mij wel een leuke studie (als je goed met kindjes om kan gaan ieg). Ohja, die studie bestaat uit voornamelijk meiden, opzich ook wel leuk. :slightly_smiling_face:

en meid, zeker weten doe je nooit. Nóg een extra tussenjaar nemen lijkt me niet nodig, ik zou iets kiezen en je daar voor inzetten. Let erop of het de aspecten bevat die jij belangrijk vindt (bijv. dat de studie niet te lang duurt, goede baangelegenheid etc) en hak de knoop door.

(en je zou je oude mentor van school nog kunnen bellen voor informatie)

oh echt!? o wat stom van me, ik dacht echt dat het alleen voor 15 mei kon haha :stuck_out_tongue: