help

Hooii lezers, ik ben een meisje van 13 jaar en ik ben niet echt blij met mijn lichaam…
eerst maakte ik mij er helemaal geen zorgen over maar nu ik telkens ouder word begin ik er telkens meer op te letten . Sinds ik 11 ben kwam ik erachter dat ik veel haar heb wat op mijn armen en boven mijn lip, ik word daar ook soms om gepest … zelf vind ik mijzelf te dik nou dat ben ik eigenlijk ook ik weeg 52 en ben 1.55 dat is echt niet gezond volgens mij , ik wil er wel iets aan doen maar niemand steunt mij, zelfs mijn familie niet ze zien mij als :mijn dikke nichtje/dochter/nicht/kleindochter en noem maar op , mijn ouders zeggen ook altijd dat ik veelte dik ben echt altijd! Een keertje wou ik wat te eten pakken maar ik had daarvoor al wat gegeten dus mijn moeder antwoordde : “Als je zo blijft door eten dan hoef ik jou niet meer in huis ik hou niet van dikke mensen” Sinds dien eet ik meer omdat het mij niet meer boeit hoe anderen over mij denken , ik had eerst nog een beetje hoop dat ik ooit heus wel kon afvallen en dat al dat haar weg zou gaan maar die hoop is nu al bij mij weg ik ben nog jong dat weet ik maar ja kan iemand mij helpen dus tips?

:face_with_raised_eyebrow:??

Je hele berichtje baart mij een beetje zorgen.
Maargoed, je bent misschien stevig, maar sowieso niet dik hoor!
En zodra je ouder bent, kan je wat aan die haartje doen- blonderen ofzo.
Maar nu nog geen zorgen maken erover hoor. Waarschijnlijk valt het jezelf alleen maar op! Anderen zullen het amper zien:). Je bent goed zoals je bent sowieso

[size=2]U hebt een Body Mass Index van [b]21.64[/b]. Dit is een BMI niveau [b]1[/b], wat betekent dat u [b]normaal bent[/b].

Bron: http://www.bmikinderen.nl/index.php

Je bent dus niet te dik.

De een krijgt zijn groeispurt op zijn 10e, de ander op z’n 15e. Op jonge leeftijd is het niet slim om naar BMI te kijken, dat is sowieso niet goed bij een jong lichaam dat nog volop veranderd. Jonge kinderen houden vaker veel vet vast, wat er later vanzelf af gaat als ze ouder worden.

Anyway, als je er zo erg mee zit, is het dan misschien een idee er met iemand in je omgeving over te praten die je er eventueel bij zou kunnen helpen? Misschien een vertrouwenspersoon op school bijvoorbeeld. Dan kan je in ieder geval je verhaal kwijt.

En over je gewicht, dat is iets wat zal veranderen naarmate je ouder wordt. Je lichaam is nog volop in ontwikkeling en als het uitgegroeid is zal het op z’n plek vallen. Maar volgens mij gebruik je eten om emoties te verdoezelen, en dat is niet zo goed. Daarom denk ik dat het goed is om er met iemand over te praten.

Sorry maar ik was niet eens op mijn 11de 52 kilo toen was ik nog iets in de 40 nu ben ik 52.

Hee meisje,

Wat erg dat je je zo voelt!
Ik studeer Voeding en Dietetiek dus kan je misschien wat vertellen. :slightly_smiling_face:
Tussen je 12e en 15e begint de puberteit en daarmee de groeispurt. Dat hebben meisjes dus ook, niet alleen jongens. Waarschijnlijk zullen daarna je verhoudingen veranderen.
Want qua gewicht - lengte verhouding ben je absoluut niet te zwaar!
Sowieso is het niet verstandig te gaan lijnen op je leeftijd omdat dat je groei kan verstoren.

Zorg ervoor dat je goed ontbijt, minstens 2 boterhammen en wat erbij. Zorg ervoor dat je minstens 3 tussendoortjes hebt, tussen ochtend-middag, tussen middag-avondeten en na het avondeten nog wat.
Dit zorgt ervoor dat je lichaam continu actief is met verbranden.
Eet genoeg bij je avondeten, 3-4 opscheplepels groente en aardappelen, en een stukje vlees/vis/vervanger.
Eet 2 stuks fruit per dag en drink minstens 1,5 liter water per dag.

Zo zorg je ervoor dat je een goed voedingspatroon hebt. Kijk ook eens rond op voedingscentrum.nl, daar staan veel tips.

Oja, zorg ervoor dat je elke dag 30 min beweegt. Superveel meer is niet nodig op jouw leeftijd hoor! :slightly_smiling_face:

Ligt eraan wanneer je groeispurt is. Kan tussen 11e en 15e, dus daar is niet echt een norm op te stellen. Je hebt gelijk dat BMI niet ontzettend betrouwbaar is, meer een indicatie. :slightly_smiling_face:
Ik studeer Voeding en Dietetiek en wij hebben een speciale formule voor kinderen/jongeren om die reden. :slightly_smiling_face:

Heb je met je ouders hier wel eens over gesproken? weten zij dat je je zo voelt, en dat zij je eigenlijk alleen maar kwetsen? Misschien moet je daar dan mee beginnen. Het is moeilijk om tegen je ouders over zo’n belangrijk onderwerp te praten, maar probeer het alsnog. Schrijf ze anders een brief.