help!

hoii,

Ik zit met een groot probleem. door mijn moeder haar gebabbel moet ik foto’s maken op de verjaardag van de dochter van haar haar vriendin (haar 25e verjaardag). dit wil ik eigenlijk niet, maar die mensen rekenen verschrikkelijk op mij waardoor ik ze niet wil teleurstellen.

ik kan leuk fotograferen maar heb veel moeite met het telkens instellen van mijn camera. Ondanks het feit dat ik op een fotocursus zit. :cold_sweat:
Dus wilde ik hier vragen of jullie wat tips hebben voor mij…

Ik ben echt dé fotograaf van de dag dus ik moet op ieder moment foto’s kunnen maken.( in de limo, tijdens het dansen, portret foto’s)

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen…

oja ik heb een nikon D5100

Als je mensen gaat fotograferen, en ik denk niet dat het sporters zijn ofzo haha, kun je het best op de A stand in nikon (volgens mij, bij canon AV) fotograferen en je diafragma op zijn laatst zetten. Dan heb je een goed belichte foto met een wazige achtergrond zodat het mens lekker eruit springt. Although ik niet weet welke lens je hebt.

ik heb een 18-55 VR lens. ik probeer nu te fotograferen in de A stand maar ze worden niet gewelidig scherp (diafragma 4)…

Zet hem maar is gewoon op de P, alles word voor je geregeld. En als het moet kan je altijd nog je witbalans aanpassen

Suuuper bedankt… het lukt!

als iemand nog tips heeft… alles is welkom!

Fotografeer in raw (en ook jpg tegelijk, als je camera die kans geeft)! Als je dan een programma hebt waarbij je een optie van openen in Camera Raw hebt (kan via Adobe Bridge, Lightroom en Photoshop) kan je dingen als witbalans supermakkelijk en goed aanpassen. :slightly_smiling_face: Als je foto dan niet meteen je-van-het is, kan je dat imo beter gebruiken om hem aan te passen dan Photoshop. (tenminste, ik vind het zelf veel fijner werken dan Photoshop)

Wat Curiosityy zegt, hoe dan ook in 2 standen werken. NOOIT je foto’s op de camera aan de mensen laten zien zodat je ze daarna nog lekker kan gaan photoshoppen…

En als het op een gegeven moment niet zo goed lukt dan kun je altijd even terugvallen op het automatische gedeelte…

Niet zenuwachtig zijn en gewoon doen! Probeer er wat plezier in te hebben.