Help zo wil ik niet meer ademen!

Ik heb een soort tic-achtig iets. Ik adem steeds overdreven diep en snel in. Alsof je je buik intrekt zegmaar, het lijkt alsof ik schrik of alsof ik de hik heb. Soms komt er ook nog geluid bij.
Hierdoor adem ik dus bovenin mijn lichaam en onderin niet.
Ik doe dit omdat ik onbewust last heb van m’n buik, ik vind mezelf te dik? Ik weet dat dit reuze meevalt.

Ik heb zondag een sollicitatiegesprek en daarom vind ik dat het nu écht afgelopen moet zijn. Ik probeer me er vaak op te concentreren, maar als ik net heb gegeten of ik de stress zit, gebeurt het toch.

Iemand ervaring/tips? Ik heb nog nooit iemand gezien die dit ook heeft.

Dus je wilt “onderin” kunnen ademen zonder die tic? Of begrijp ik het verkeerd…
Ik adem zelf altijd bovenin omdat ik astmatisch ben, geen idee hoe het is gekomen maar dat boeit ook niet, en ben vorig jaar naar de dokter geweest ivm benauwdheid. Hij heeft me meegegeven dat ik als ik door wil ademen rustig moet worden en me even compleet focussen op m’n ademhaling. Eventueel met m’n handen/armen over mijn buik heen zodat ik kan zien dat ik daar daadwerkelijk ademhaal. Misschien helpt dit wel?

dankjewel!

Dus je ademt anders omdat je anders denkt dat je (zogenaamde) ‘dikheid’ meer opvalt? of begrijp ik dat verkeerd…

Uhm niet opvalt, meer voor mezelf.
Ik weet dat het nergens op slaat, dit valt meer op dan een dikke buik. Ooit ben ik er mee begonnen (weet niet waarom) en nu gaat het vanzelf.

ik vat je verhaal niet helemaal…

Af en toe adem ik als een soort schok.
Moet je eens keer héél diep ademen (zodat je in de nek je botjes ziet, zo diep). En dan heel snel een paar keer achter elkaar.

[i]je zegt zelf dat je niet dik bent,
dus een andere ademhaling om dunner te lijken is niet nodig.

ga zometeen ff een kwartiertje op bed liggen op je rug,
en zet een relaxt muziekje aan.
adem gewoon rustig in,
en langzaam weer uit.
als je dit gewoon even rustig doet,
kun je je lichaam het wel aanwennen denk ik?

succes met je sollicitatie! [/i]

@ jemappelledenise

Dankjewel! (:

:grinning:

Als je heel erg gespannend bent dan ga je bovenin ademen. Als je vanuit je onderbuik ademt dan ben je ontspannen en relaxed… ik denk dat je veel oefeningen moet doen waarbij je meer ontspant…
Net als de oefening die jemappelledenise hierboven typt.

wanneer het niet lukt moet je eens een cesartherapeut bellen dat helpt zeker!

Wajoooo dit heb ik ook heel lang gehad O_O Ik ging ook altijd tijdens het ademen mijn buik intrekken, alsof ik ‘schrok’. Ik dacht echt dat ik de enige was.

Na een tijdje, door het te negeren en gewoon concentreren om niet meer mn buik in te trekken is het uiteindelijk gestopt, dus sorry ik kan niet echt helpen!

@ animalforever

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben! (:

Wow, dit heb ik ook. Nooit echt bij stilgestaan, maar nu ik dit lees is het wel heel herkenbaar.
Ik schijn ook mijn adem heel lang in te houden en dan in één keer alles uit te ademen, ook in mijn slaap.

Heb ik ook gehad, een hele poos.
Heb toen yoga gevolgd en elke avond 5 minuten met mijn buik geademd, je moet je handen idd op je buik leggen en dan concentreren op je ademhaling in je buik. Je moet er aan wennen, wat je nu doet is ook een gewoonte.
Alles is af te leren!
Succes (:

Meer mensen?

morgen sollicitatie, ik doe m’n best, maar het is lastig…

Hmm ik weet het niet. Misschien kun je naar de dokter gaan dat die tips heeft of zo. I.i.g. succes met je sollicitatie!

dankjewel!