HELP zijn dit wel goede vrienden

Hoi
Ik loop heel lang met deze vraag: heb ik wel goede vriendinnen. Ik zit in de brugklas en zit met een vriendin uit mijn oude klas in de klas. En met nog een vriendin in een andere klas op dezelfde school. Ik had in groep 7 en 8 dit gevoel al. Bij die vriendin uit die andere klas wist ik al dat we een beetje uit elkaar zouden groeien. Maar bij die andere vriendin niet. Ik heb eigenlijk best wel een moeilijke jeugd gehad ik voelde me altijd al eenzaam, had geen vrienden en werd gepest. Ik voelde op een of andere manier nooit veilig. En ik voel me altijd nog verbaasd dat niemand iets tegen dat pesten had gedaan. Pas in groep 5 stopde dat. In groep 5 werd ik vriendinnen met hun. Ik kon nooit met hun ergens over praten. Als ik ergens over wou praten zeiden ze al snel: “Waarom doe je zo chagrijnig?” En dan stopde ik erover. Ik voelde me altijd zo opgepropt. Ik en mijn ouders hebben niet echt een goede band, dus met hun kon ik er niet over praten. Hoe dan ook…
Dat gevoel heb ik weer. Ik zit nu al drie,vier maanden op de middelbare school. En wil heel graag vrienden maken. Maar ik heb het gevoel dat die vriendin in mijn klas uit de oude klas, me een soort van tegenhoud. Als ik ergens naar toe wil, wil ze met me mee. Als ik vrienden probeer te maken verpest ze dat een klein beetje. Ik weet niet zo goed wat ik daar aan kan doen. Er zijn best wel leuke meiden in de klas die wel is echte vrienden kunnen zijn.
Weten jullie mischien wat ik moet doen?

Hi romantic girl,

Dit komt me heel erg bekend voor, het enige wat ik je kan zeggen is dat als iets niet goed voelt er vaak iets mis is.
Je zou juist met je vriendinnen over je problemen moeten kunnen praten, en ik denk niet dat het ok is dat ze je nooit de kans gaven.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik werd vroeger ook vaak gepest en er was niemand die voor me op kwam.
Mijn tip voor jou is om echt nieuwe vrienden te maken, klasgenoten waarmee je iets gemeen hebt, sporten of wat dan ook.
Je zit net op een nieuwe school, dus dit is het moment om opnieuw te beginnen! Je middelbare schooltijd hoeft absoluut niet zo naar te zijn als je basischooltijd.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ook ik kwam op de middelbare school met een vriendin van de basisschool, maar sinds de eerste dag keek ze eigenlijk al niet meer naar me om. Ze deed wel aardig tegen me, maar betrok me niet bij haar nieuwe vriendschappen. Hier had ik het aan het begin moeilijk mee, maar hier heb ik me maar bij neergelegd. Ik realiseerde dat ik op zoek moest gaan naar vriendinnen die meer bij me pasten, en die heb ik gevonden.

Mijn advies is daarom dus ook om inderdaad wat verder rond te kijken naar nieuwe mensen. Dit betekend niet dat je je oude vriendin helemaal moet laten vallen, maar ga in de pauze gewoon eens bij andere meiden staan, of doe een project samen. Misschien kunnen jullie wel een groepje vormen, waarbij je je meer op je gemak voelt!