help! welke opleiding?

Hoihoi,

Ik wil later heel graag een eigen taartenonderneming beginnen. Daarvoor wil ik een bakkersopleiding volgen om pattisier te worden. Alleen zijn hier helaas alleen mbo opleidingen van. Ik heb een vwo diploma en als ik dus een bakkersopleiding wil gaan volgen moet ik ook weer vakken als nederlands, rekenen, maatschappijleer en engels erbij volgen… omdat het mbo niveau is

ik zou heel graag opgeleid willen worden tot bakker maar dan ook echt alleen tot bakker en alles wat daarbij hoort

Weet iemand misschien een opleiding waarbij dit wel kan

p.s de bakkeryinstitute had ik al bekeken, die is helaas veelst te duur

Als je het echt graag wilt zou ik gewoon die MBO doen. Ik had ook een keer gekeken voor de bakkersopleiding, en waar ik keek moest je eerst niveau 2 doen, en daarna niveau 3 en daarna kon je nog niveau 4 doen. Maar als je niveau 2 hebt gedaan, dan kan je voor niveau 3 vrijstelling vragen voor die vakken, omdat niveau 2 en 3 beide op 2f examen doen. Maar dan voor niveau 4 moet je de vakken wel weer doen, maar misschien kan je dan ook wel een vrijstelling los peuteren onder het mom van je vwo diploma, en je mbo 2 en 3

Mijn nicht komt ook van het vwo en is toevallig ook naar mbo gegaan om patissier te worden, voor zover ik weet kreeg ze gewoon vrijstellingen voor die vakken.

Waarom niet gewoon mbo? De opleiding die ik graag wilde doen is ook alleen op mbo maar ik ben er echt zo blij mee. Bij ons valt er qua vrijstelling met sommige docenten wel wat te regelen, andere vakken moeten gewoon gevolgd worden maar ik vind het niet echt vervelend. Voelt soms een beetje nutteloos maar ach.

Ik zou denk ik zelf iets van een management opleiding doen, dan kun je ook je eigen bedrijf beginnen. Dat is wat hoger en je kunt er meer mee mocht je van gedachten wisselen. En daarna misschien nog een bakkers cursus of zo?

Dit zou ik inderdaad ook proberen. Een vriendin van me komt van havo af, met veel moeite gehaald, en doet nu mbo. Natuurlijk verschilt alles in niveau en is de ene opleiding lastiger dan de andere, maar ze loopt maanden voor en verveelt zich dood. Ik weet niet hoe het dan bij jou zal zijn met VWO, maar de kans dat je je enorm gaat vervelen zit er wel in denk ik.

Kan je niet 2 opleidingen tegelijkertijd volgen? Een bakkersopleiding op het MBO, en dan nog een opleiding met iets in de richting bedrijfskunde? Misschien kun je dan 1 opleiding in deeltijd volgen als het teveel zou worden? Dan is de kans ook kleiner dat je je minder snel verveelt, en kun je ook makkelijker je eigen bakkersbedrijf beginnen.

^ Maar ze zou er natuurlijk ook voor kiezen om de opleiding versneld te doen!

Wat Flowerpower en Always zeggen zijn ook echt goede ideeën! Ik zou kijken wat mogelijk is en je zelf het meeste aanspreekt.