help? wat moet ik kiezen?

haai allemaal!

ik zit met een groot probleem, en ik kan gewoon echt niet kiezen.
ik zit nu in vwo 3 en heb aan het begin van het jaar niet heel veel gedaan, waardoor aan het einde van het jaar het jaar opnieuw zou moeten doen en dan op havo, toen heb ik in 1 periode (kwartaal van het schooljaar) 6 onvoldoendes opgehaald, waardoor ik bijna over kon naar vwo 4. nu uiteindelijk sta ik een 5,98333 terwijl ik een 6 moet staan, en na 2 (!!) vergaderingen ben ik over gestemd naar havo 4.

na heel veel gezeik heeft de directeur besloten samen met een teamleider dat ik toch naar vwo 4 mag, omdat het duidelijk niet ligt aan de intelligentie maar aan m’n werkhouding. er is alleen 1 voorwaarde: ik moet in november een overgangsrapport hebben, en als ik dat niet heb moet ik terug naar vwo 3. en aangezien de overgang naar bovenbouw best groot is (minder toetsen, en heeel veel leerstof voor 1 toets) is het best moeilijk en risicovol om dan te kiezen voor vwo 4. maar aan de andere kant, moet ik de kans toch wel grijpen. ik heb verder geen idee of ik later naar hbo of universiteit wil, dus ik twijfel enorm…

wat zouden jullie doen? alvast bedankt!!

Ik zal de kans pakken en na 4vwo gaan.
De bovenbouw is echt anders dan de onderbouw maar als je direct een goede start maakt zou het gewoon mogelijk kunnen zijn.
De meeste mensen die bij mij dit jaar zijn blijven zitten gaan niet over doordat ze aan het begin niks hebben gedaan. Als jij meteen hard werkt en een beetje oplet zal het prima gaan en went het snel genoeg.

En waarom zou je dan niet naar havo 4 terug gaan als je 1e periode geen overgangsrapport hebt?

Het is eigenlijk heel simpel: als je vwo-waardig bent en ook écht vwo wil doen, dan kun je dat overgangsrapport halen. Zo niet, dan doe je havo. Weet je al wat je wil studeren, welke richting enzo? Ik heb 8 jaar over vwo gedaan (5 en 6 door persoonlijke omstandigheden allebei twee jaar over gedaan) en doe nu hbo en ik vind het echt heerlijk. Als ik havo had gedaan, was ik waarschijnlijk over een jaar afgestudeerd.
Laat je niet pushen om vwo te doen door familie/vrienden, want dat is het niet waard!

ja dat mag niet, weet ook niet precies waarom…

ik weet het écht niet. aan de ene kant lijkt het me heerlijk, over 2 jaar klaar met school. en bovendien zitten al m’n vriendinnen op havo en op vwo zitten ook leuke mensen maar ik heb gewoon niet zoveel met hun…
maar aan de andere kant vind ik het ook zonde omdat er ook uit verschillende testen blijkt dat ik het kan…

Misschien is het slim om eerst havo te doen en als je het daarna nog wilt vwo.

Proberen! Als je het zelf wilt zeker zeker zeker proberen! Ja van 3 vwo naar 4 vwo is moeilijk maar niet als je je best doet!

Heh, met mijn motivatie en houding ben ik de laatste persoon die hierover advies zou mogen geven, maar goed. In de bovenbouw heb je inderdaad minder toetsen en meer stof per toets, maar het ligt er geheel aan hoe vroeg van te voren begint. Als je goed in de lessen oplet en op tijd begint met herhalen, dan valt het nog best mee. Zeker als je niet weet wat je wilt doen, zou ik vwo doen. Als je hbo wilt gaan doen heb je misschien een jaar ‘verspilt’ op het vwo, maar als je havo doet en uiteindelijk toch een universitaire studie wilt gaan doen, hoef je niet eerst nog vwo te gaan doen of een propedeuse hbo van een studie die je misschien niet eens leuk lijkt.

Wat ik je wel mee wil geven qua advies, is dat je je keuze niet moet maken vanwege vrienden. Je doet dit voor jezelf en niet voor je vrienden.

Waarschijnlijk omdat je dan in 4HAVO al dingen voor je SE hebt gemist.

ja daar zat ik dus ook aan te denken! maar grote kans dat de doorstroming naar uni door je p wordt afgeschaft…

4vwo is pittig voor de 3vwo-ers die het hele jaar hun best gedaan hebben, 4vwo is rete moeilijk voor de mensen die eigenlijk (net iets) te weinig gedaan hebben. je moet ook echt wel genoeg motivatie en discipline hebben om dat overgangsrapport dan te halen, en hetzelfde geldt natuurlijk voor een vwo diploma.

wat je vaak wel ziet is dat die motivatie en discipline met de jaren steeds meer komt, ik zou dus eerst havo doen en daarna eventueel nog vwo. scheelt maar 1 jaartje.

heeeel erg bedankt voor alle lieve reacties! ik zit nu wel steeds meer te denken aan havo, maar ik ben gewoon zo bang dat ik spijt krijg

Maar het is ook niet fijn als je straks nog 3 jaar op je tenen moet lopen en steeds op het nippertje wel/niet overgaat