HELP! Vriendin aan de Drugs :(

Hey, ik weet niet of dit al een bestaande topic is, maar ik heb advies nodig!
Ik heb een hele goede vriendin, en die gebruikt al een aantal maanden wiet. Samen met een aantal andere klasgenoten rookt ze een joint, ongeveer 3x in de week… Ik ben de enige van mijn vrienden groep die niet rookt, en ik ben ook tegen durgs, we zijn trouwens allemaal 14, best jong om een keer te gebruiken. Ik vond het eerst niet echt een probleem, omdat ik dacht dat het maar voor 1x was om te proberen, maaar nu beginnen ze steeds meer en vaker te gebruiken, en hier maak ik me toch zorgen om :frowning_face: ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die vinden dat ik een keer met mn mentor moet gaan praten, omdat het nu echt een soort verslaving van ze word, en er word ook constant gedeald op school. Ik weet gewoon even niet wat ik er mee aanmoet. Ik heb al ene gesprek met haar gehad dat ikhet dom van haar vind dat ze gebruikt, en dat ik geen junk als vriendin wil, maar ik ben bang dat het niet is aangekomen bij haar… Ik ben er heel duidelijk in geweest dat ik niet wil gebruiken, maar ze proberen je ook steeds over te halen om het toch een keer ‘‘geprobeerd’’ te hebben. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet erg alsje het een keertje gebruikt, maar niet dagelijks. Heeft iemand tips hoe ik dit moet aanpakken, of heb je tips. Moet ik wel of niet met mn mentor gaan spreken, want ik ben bang dat als IK niks doe, dat ze echt verslaafd raken! maar aan de andere kant is dit soort van veraden… Ik weet het even niet meer! Liefs, Cheffie xx

Ik vind wiet niet zo erg, vind alcohol persoonlijk veel erger. Maar dat is mijn mening, je moet je niet zo druk maken vind ik, de een vind alcohol lekker, de ander wiet.

Je moet dit echt tegen iemand vertellen hoor! Wat is er nou belangrijker? Dat je vriendin verslaafd raakt en nog een heleboel problemen zou kunnen krijgen? Of dat je het verteld? Waarschijnlijk is ze wel even boos, maar later zal ze je wel dankbaar zijn. Ik zou naar haar mentor en/of ouders gaan nu het nog niet te laat is.

Ik zou nog een keer proberen met je vriendin te praten.
En dan lijkt het me beter als je dat niet even snel tijdens de pauze doet, maar dat je bijvoorbeeld na school met haar afspreekt en het haar dan bij jou/haar thuis kan uitleggen. Verder zou ik goed proberen haar uit te leggen waarom je er een probleem mee hebt en haar vragen waarom ze eigenlijk wiet rookt en wat ze ermee wilt bereiken.
Mocht dit allemaal niet helpen dan zou ik met haar ouders (eventueel met jouw ouders erbij) erover praten.

Verder heb ik niet echt tips, sorry.
Heb dit zelf (nog) niet meegemaakt.

Succes!

Ik zou ook proberen om met je vriendin erover te praten, en sorry maar ben ik de enige die denkt van ‘het is haar leven, laat haar toch als ze wilt blowen of whatever’. En ik weet dat je aan haar gezondheid denkt, maar iedereen weet/kent de nadelen van drugs, alcohol, sigaretten, waterpijp roken en al die shit toch wel. Volgens mij doet je vriendin het puur om stoer te doen, maar geloof me, stoer is het niet. En elke dag vind ik ook best wel veel inderdaad, maarja, als zij dat wilt. :")

Oke hier heb je denk ik niks aan, en ik heb niet echt goede tips sorry, ik zou gewoon (nog een keer) met je vriendin erover praten.

Dit. Bij mij op school wordt ook heel veel wiet gerookt en nog veel meer. In mijn klas, tijdens wiskunde bijvoorbeeld, zitten ze joints te draaien (3de klas,14/15 jaar). Ik vind dit persoonlijk heel raar voor deze leeftijd maar als zij het willen doen ze maar. Ga inderdaad met je vriendin nog eens praten en anders zou ik het echt niet meer weten, succes! :slightly_smiling_face:

Ze zijn VEERTIEN, dan is beide erg. Zowel wiet als drank waar je persoonlijke voorkeur ook mag liggen.
Dat zoek je je maar uit op latere leeftijd, maar niet op je 14de, dan hoor je er nog niet eens aan te denken.

Verder sluit ik me aan bij BlondAmsterdam & pierieliepiepielo

Als ik jou was zou ik het er nog eens met je vriendin over hebben. Uitleggen waarom je er tegen bent en dat je je zorgen maakt. Als je naar de mentor of haar ouders stapt krijg je er waarschijnlijk ruzie over omdat ze dan in de problemen komt. Desnoods een gesprek regelen met haar en jou ouders zodat zij je kunnen helpen uitleggen waarom ze ermee moet stoppen. Volwassenen maken vaak meer indruk dan als je het zelf doet.

Ja dit ja. En ik vind het raar dat ze het op haar 14e gebruikt, maar ik vind joints nooit heel ernstig ofzo. Als ze nou aan de hard drugs gaat oke, maar ja. Joints. Tja. Niet dat ik het goedkeur, zeker niet op je 14e, maar ik zou je er nou ook weer niet al te druk om maken.
En ik zou niet met je mentor erover praten. Hoe moet die helpen dan? Ik vind dat meer iets waar ze zelf mee moet komen.

are you fucking kidding me, ze zijn veertien.
veertien

Het kan heel gewoon een ‘stoere fase’ zijn.Ik weet wel dat toen ik in de onderbouw zat dat een paar van mijn vriendinnetjes ook meerdere keren per week blowde (en veel alchohol dronk). Nu zijn ze allemaal zo’n 18 en is dat wel over. Maar vergeet niet dat er ook zeker jongeren/jong volwassenen waarbij het niet bij een fase gebleven is.

Persoonlijk zou ik het er met je mentor over hebben. Die zou met haar kunnen praten zonder direct haar ouders in te lichten.

En dan denk ik: hoe the fuck komt een 14 jarige aan wiet. Welke idioot verkoopt of geeft het aan zulke jonge meiden!

En ik zou inderdaad iemand in vertrouwen nemen zoals een vertrouwenspersoon op school. Voordat het van kwaad naar erger word

Dat is erg makkelijk. Er zijn tegenwoordig zoveel dealers op straat / jongeren die blowen. Je hoeft het maar te vragen en ze hebben wel iets voor je liggen of weten wel iemand die het heeft. Voor hun maakt leeftijd echt niet uit, als ze maar betaald krijgen.

Ik denk dat je daar niks aan kan doen. Zo’n meisje doet toch wel waar ze zelf zin in heeft, en ze laat zich meeslepen door haar vriendin.
Zorg er wel voor dat jij dat niet doet. Denk aan jezelf, en laat je niet meeslepen door hen.

Dit was precies hetgeen dat ik wou gaan zeggen.

haha, ik ken alleen maar fucking aardige. Ze verkopen sowieso nooit onder de vijftien bij mij:’)

Maar inderdaad, er zijn zat dealers die dat graag verkopen, ook aan minderjarigen. Niet haar ouders(oid dergelijks) inlichten. Gewoon goed met haar praten en vragen WAAROM ze het doet.

Als ze dat willen doen moeten ze dat toch lekker doen, blijkbaar krijgen die ouders ook geen argwaan ofzo dat ze iedere dag met een wietlucht in hun kleren thuis komen, dus dan zal er iets met de opvoeding ook wel niet goed zijn.

Lastige situatie, vooral omdat het zo’n lastig onderwerp is waar iedereen een andere visie op heeft. Persoonlijk denk ik dat jij je erg zorgen maakt om je vriendin, omdat ze 14 is en regelmatig blowt. Zij vind dit waarschijnlijk niet erg en ziet er geen kwaad in. Jij echter vindt wiet en hasj waarschijnlijk best heftig en snapt niet waarom je vriendin “het slechte pad op gaat”, want “iedereen” weet dat drugs slecht voor je zijn.

Ik blowde op mijn veertiende ook en dat bleef niet bij 3 jointjes op een dag. Ik had een vriendengroep die het zelfde deed en vond dit “gewoon”. Ik ben nu 18 en blow al meer dan een jaar niet. Mijn vriend waarmee ik samen woon en mijn beste vriendin blowen wel, ook meer dan 3 jointjes per dag. Ik heb hier verder geen problemen mee, omdat ik weet wat het met mij doet en wat het met mijn vrienden doet. Ik vind niet dat mijn vrienden “op het slechte pad zijn” omdat ze blowen. Ze weten allemaal wat de gevolgen zijn van wiet en hasj roken en toch doen ze het.

Vergelijk het met roken, ik weet dat roken slecht voor me is, maar toch doe ik het want ik vind het lekker na het eten etc. Ik merkte zelf na een tijd dat het blowen slecht voor me was, omdat ik moeite kreeg met mijn gedachten goed onder woorden te kunnen brengen. Dit is een van de redenen dat ik ben gestopt. Mijn vriend heeft juist dat hij zijn gedachten beter kan uitdrukken als hij blowt en ervaart geen andere belemmeringen dan bij roken. Het zelfde geld voor mijn beste vriendin. Ik weet dat zij met de drugs om kunnen gaan en dat het op hun geen negatief effect heeft. Ik ken ook mensen waarop blowen wel een negatief effect heeft, dus ik wil niet zeggen dat het geen negatief effect heeft op iedereen.

Terug naar jou probleem. :stuck_out_tongue:

Je vriendin is 14, dan is het normaal om te kijken wat je grenzen zijn, zij doet dit nu met blowen en een ander zou dit weer doen met alcohol. Ik zou je het advies geven om goed te praten met je vriendin ( Slaapfeestje of film/meiden avondje is hier super geschikt voor). Kom niet meteen met de deur in huis vallen, maar begin later in het gesprek pas over het blowen. Leg uit dat jij er erg mee zit dat ze zo veel blowt op een jonge leeftijd en verteld ook waarom en wat voor gevoel je daar bij hebt. Ze zal misschien geschokt reageren of juist boos. Probeer haar niet te verwijten en te veroordelen, wat dit zal waarschijnlijk een averechts effect hebben. Luister ook naar haar verhaal, misschien zit er wel wat meer achter dan dat er op het eerste gezicht lijkt.

Als laatste wil ik nog even kwijt dat als JIJ niet wil blowen dat je dat ook niet hoeft te doen! Als je vrienden niet met je willen chillen omdat jij niet blowt, ga dan aub andere vrienden zoeken, want deze zijn het echt niet waard.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
:sob::muscle: