Help! Spreekbeurt krantenartikel.

Hee (:

Voor Nederlands moet ik morgen een spreekbeurt houden over een actueel en controversioneel krantenartikel. Ik heb een krantenartikel uitgekozen en ik weet wat ik erover wil gaan vertellen maar ik vind het erg moelijk om een spreekbeurt te houden (ik heb faalangst en iets van sociale angst dus het is niet echt een pretje voor mij). Ik hoop dat iemand mijn tekst door wil lezen (het duurt ongeveer 3 minuten) en misschien op of aanmerkingen kan geven over de inhoud (niet direct de grammatica).

Alvast bedankt!

Inleiding:
Ik doe mijn spreekbeurt over het krantenartikel ‘geen aandacht betekent geen geld’. Het komt uit het Eindhovens Dagblad van Woensdag 20 februari en is geschreven door Linda Polman.
Uitleg artikel:
Het artikel gaat erover dat rampen vaak erger voor gedaan worden dan dat ze zijn om er geld voor te krijgen, en dat de hulp eigenlijk een loterij is. De ramp die het vaakst op tv komt krijgt geld en de anderen krijgen veel minder. In het artikel komen de meningen van verschillende mensen aan bod.
Kofi Annan probeerde de rijke VN-lidstaten er van te overtuigen om 3 miljard dollar te doneren, waarmee hulporganisaties dat jaar 45 miljoen mensen van de dood door honger en ziekte zouden kunnen redden. Slechts de helft van de nodige fondsen kwam binnen. Hulp is namelijk geen recht, zoals hij vond, maar een gunst. Hulp wordt bijna alleen gegeven aan de paar rampen die ons journaal halen.
James Morris, ex-directeur van het VN-Voedselprogramma zei dat ‘voor een hongerend kind de beroerdste plek om te wonen een land is dat in vrede leeft en stabiel is’, want ‘hoe meer geweld, hoe meer media-aandacht en meer media-aandacht betekend meer hulpgeld.’ De reddingsoperatie voor de aardbevingsslachtoffers in Haïti konden we live volgen. Wereldwijd werden er miljarden euro’s voor ingezameld. Andere rampen komen niet op tv en komen honderden miljoenen euro’s tekort om alle levens te redden die gered zouden kunnen worden. Moeilijk te filmen rampen halen onze tv en de streefbedragen ook nooit. Net zo min als ‘saaie’ ellende, zoals chronische armoede. Ontwikkelingseconoom William Easterly, hoofd van het Amerikaanse Development Research Institute zegt dat hulporganisaties het beroerder laten overkomen dan het al is.
Zonder aandacht van hulporganisaties, is er geen aandacht van de tv-kijkers. Slachtoffers hiervan zijn de slachtoffers van de humanitaire rampen. Hun lijden moet mediagenieker zijn dan dat van slachtoffers van andere rampen, anders verliezen ze de publiciteitsslag. ‘Als je geen verhongerde baby’s kunt laten zien, krijg je ook geen geld’, zei Save the Childeren over hun eigen campagnes. ‘Hulp is een loterij’, zei de voormalige VN-noodhulpcoördinator Jan Engeland.
Mening:
Ik denk dat tv-kijkers dit vaak niet in de gaten hebben en er vanuit gaan dat de ergste rampen op tv komen. Wanneer er een grote actie voor wordt opgezet nemen mensen aan dat het echt nodig is om geld te doneren en doen dit daarom. Als mensen niet weten hoe erg een ramp eigenlijk is of niet eens weten dat er een ramp is zijn ze niet geneigd er iets aan te doen. Ik denk dat het lastig is om dit eerlijker te maken, maar dat het wel moet worden geprobeerd door bijvoorbeeld duidelijke feiten te geven.

Op zich vind ik niets mis met je voorbereiding, maar een niet zo standaard inleiding kan de aandacht van het publiek trekken en ervoor zorgen dat ze actief zullen luisteren naar de rest van je uiteenzetting!

Edit: Ik heb zelf vorig academiejaar een uiteenzetting gedaan en ik kreeg enkele complimenten over mijn inleiding, je mag me altijd noten als je geïnteresseerd bent om te zien hoe ik het deed.

Het artikel gaat erover dat rampen vaak erger voor gedaan worden dan dat ze zijn om er geld voor te krijgen, en dat de hulp eigenlijk een loterij is. De ramp die het vaakst op tv komt krijgt geld en de anderen krijgen veel minder.

Ik vind deze zin niet zo lekker klinken, misschien is dit beter?

In het artikel wordt beschreven dat van de vele rampen op de wereld er maar een paar in de spotlights worden gezet. Die rampen worden zwaar overdreven en lijken zo veel erger dan ze zijn. Mensen geven hun geld aan de fondsen voor die rampen, en de rampen die niet in de media zijn gekomen krijgen geen of weinig geld.

Maar verder is het een goede spreekbeurt hoor vind ik :slightly_smiling_face:

-

^ ik ook, ben altijd heel slecht in dat soort dingen.