Help, speeksel mogelijk ziekte

Beste,
Ik ging vandaag met een vriendin naar de stad, maar ik voelde een druppel op mijn lip. Ik weet niet of het haar speeksel was, maar kan je ziektes van een klein druppel worden overgedragen. Ze is wel een meisje die al met jongens bezig is geweest, maar ik weet niet of ze een ziekte heeft. k ben nu erg bang, stel je voor dat je via die ene druppel hiv kan oplopen. is dat mogelijk? Of via de lucht van sigaretten.

of maak ik me te druk om niks

Je maakt je helemaal druk om niks.

En je krijgt niet zomaar enge ziektes. Ook niet van jongens. Zoenen is ook erg leuk om te doen, dan komt er wel iets meer dan een druppeltje speeksel in je mond. :wink:

Lieverd, je moet gewoon lekker zoenen als je dat wilt! ziektes als hiv worden vaak overgedragen tijdens de sex… en tja als je het besluit té doen, is het altijd aangeraden om het veilig te doen meid :slight_smile:

nee nee, k wou niet zoenen, maar een druppel speeksel kwam op mijn lip van een vriendin. Ik was bang voor syfilis of herpes

Hoef je echt niet bang voor te zijn. Als het nou niet lukt om die angst weg te krijgen, praat dan eens met de huisarts. Ik heb zelf heel lang last gehad van hypochondrie. Dat zegt niet zoveel, want hypochondrie is vaak bij veel mensen heel anders of heeft andere oorzaken. Maar het is wel zo dat je er vaak niet snel zelf vanaf komt. Zoek vooral hulp als je denkt dat je die nodig hebt!

Hypochondrie | Thuisarts.nl

Dat heb ik denk ik ook, meestal als mijn moeder zegt dat ik me er niet zorgen voor hoef te maken, dan ben ik er vanaf. Maar als jullie ook zeggen dat het geen kwaad kan, dan zal k me er geen zorgen voor maken.