HELP! Sorry voor pestgedrag?!

Hee,
toen ik op de basisschool zat, was ik niet het liefste meisje van de klas. Ik maakte rotopmerkingen en mensen ervoeren mij en mijn beste vriendin als bitches.
In mijn beleving was ik soms onaardig, maar ik heb echt nooit nooit bedoeld om mensen, nouja eigenlijk te pesten, want zo hebben sommigen het gevoeld. (Mijn (toen) beste vriendin had dat gehoord van die persoon/personen zelf).

Ik weet van mezelf dat ik nu heel erg veranderd ben en dat ik veel positiever en liefdevoller naar mensen om mij heen ben (lukt ook niet altijd, natuurlijk, maar ik doe mijn best ^^).

Nu zit ik dus in een dilemma, namelijk: Moet ik mijn excuses aanbieden aan deze mensen?
Waarom ik twijfel is, ten eerste, dat ik ze bijna nooit meer zie en het dus via Facebook zou moeten doen.

Ten tweede is het al vier jaar geleden en ben ik bang dat ze het misschien allang vergeten zijn of er niet meer aan denken. Wanneer ik dan dit onderwerp weer aan het licht breng, worden ze misschien weer verdrietig en boos.

En als laatste weet ik niet precies aan wie ik dan mijn excuses moet aanbieden. Ik was onaardig tegen verschillende mensen, maar niet iedereen heeft het als ‘pesten’ ervaren. Best wel lastig dus.

Heel verhaal, sorry hahaha, maar ik zit hier nu al een tijdje mee omdat ik mijn leven echt heb gebeterd en ik me nog steeds schaam voor wat ik heb gedaan en gezegd.
Hebben jullie adviezen en tips of misschien ervaringen? Deel het dan, want misschien heb ik er wat aan :slightly_smiling_face:

Veel liefs ! X

Ten eerste vind ik het knap dat je nu spijt ervan hebt, en dat je veel positiever en liefdevoller bent. Ik vind het knap als mensen hun best doen om zich te verbeteren.

Ik ben vroeger ook gepest maar ik persoonlijk zou geen behoefte hebben aan iemand die sorry komt zeggen. Het is verleden tijd, ja ik denk er nog af en toe aan…maar het is niet dat ik excusses verwacht.

Ik persoonlijk zou als ik jou was een ‘open brief’ op facebook zetten, niet gericht naar 1 persoon maar in het algemeen van “Ik heb dingen gedaan waar ik niet trots op ben, en ik heb spijt dat ik onbewust mensen heb gepest…ik heb spijt…enzv”
Ik denk dat mensen die gepest zijn dat waarderen
En ik denk dat je het zo voor jezelf afsluit

Mensen die zijn gepest/zich gepest hebben gevoeld vergeten dat nooit. Ik vind het heel stoer van je, ik zou het zeker doen. Al is het maar over facebook :slightly_smiling_face:

Het ligt eraan in hoeverre je mensen gepest hebt en wat je allemaal voor dingen tegen hun gezegd hebt.
Als dit echt te erg is, denk ik niet dat ze het je ooit zullen gaan vergeven.
Maar ik zou gewoon doen wat jouw gevoel zegt en waar jij je het beste bij voelt, wij kunnen daar eigenlijk niet over oordelen.

Overigens vind ik niet dat er een excuus bestaat dat pestgedrag goed kan maken, maar dat is mijn mening.
Als een persoon die mij vroeger gepest heeft mij benaderd met een sorry of iets in die richting, mag die persoon van mij snel weer opsodeflikkeren.

Ik ben zelf ook erg gepest. Kinderen snappen vaak de impact van dit soort dingen niet dus (hopelijk denken zij tzelfde als ik) kan je het een pester niet super kwalijk nemen.

Ik vind het wel goed dat je er op komt om je excuses aan te bieden. Ookal heb jij het nooit als pesten ervaren. Veel oudere kinderen vinden nogsteeds dat ze niets verkeerd hebben gedaan, terwijl gepeste kinderen vaak op jonge leeftijd (10/11 jaar) al met zelfmoordgevoelens lopen.

Ik denk dat als jij je excuses aanbied dat ze dan begrijpen dat je het niet hebt gedaan omdat ze niet goed genoeg waren/ zijn. Maar dat het gewoon onbegrip was en kinder gedrag.

:bowing_man: (ex)pesters kunnen een hoop van jou leren.

Bedankt voor alle reacties! Het is niet zo dat ik mensen op heb gewacht, in elkaar heb getimmerd of echt non-stop heb beledigd.
Het was meer vervelende opmerkingen en dat soort dingen. Maar dat verandert natuurlijk niets aan het gevoel dat zij er aan over hebben gehouden …

Ik zou het echt wel waarderen als degene die vroeger rotopmerkingen naar mij maakten hun excuses zouden aanbieden. Vervelende opmerkingen blijven je altijd bij. Ik weet echt nog precies wat voor dingen er tegen mij gezegd zijn vroeger

Ik zou het zelf juist niet waarderen als iemand nu naar mij toe zou komen. Misschien als het 1-2 jaar geleden is maar voor mij is het inmiddels zo’n 6-7 jaar geleden en ik kan er sinds een tijdje pas beter mee omgaan. Ik heb geen behoefte aan contact met die mensen en zou liever niet hebben dat ze me ooit nog benaderen.

Precies dit.

Ik zou het echt niet openbaar een open brief op Facebook doen, dan komt echt heel raar over. Gewoon priveberichten gericht naar de mensen. En eigenlijk zou ik het gewoon helemaal niet doen, maar dat ben ik.

Ik vind het trouwens wel raar dat zij jou dan op facebook hebben? Ik hoef mijn pesters echt niet op facebook als vriend.

Alleen wat zouden die mensen erop zeggen, “maakt niet uit”, dat klinkt toch ook best… dom. Ik bedoel, als je gepest wordt doet dat gewoon pijn vind ik (ik werd ook gepest) en dan opeens: oh die pijn die je me bezorgd hebt maakt me echt niet uit hoor", terwijl het toen veel uitmaakte, ook best raar haha.

Maar toch, ik vind het knap van je! :slightly_smiling_face: en sorry dit voegt niet veel toe aan dit topic

@Heart als iemand mij excuses aan zou bieden zou ik diegene bedanken voor het maken van die excuses en ze aanvaarden en zeker niet ‘maakt niet uit’ zeggen want dat slaat inderdaad nergens op.
Ik zou diegene die mij gepest hebben ook niet meer tegen hoeven te komen hoor, tenzij ze met excuses komen. Daarna hoef ik ze trouwens ook nooit meer te zien.

Haha misschien had ik iets beters kunnen verzinnen dan “maakt niet uit”, maar in ieder geval iets in die richting dus. :stuck_out_tongue:

Maar klopt, je hebt gelijk!

Ik zou wss zeggen dat ik het echt waardeer dat ze de moeite nemen om even hun excuses aan te bieden, ik zou dat serieus heel erg fijn vinden en ook aangeven dat ik hun excuses ook aanvaard.

Hm ja, ik zou dat sowieso ook fijn vinden!