Help, samenwonen?

Ik ben hier nieuw en weet niet of hier al topics over waren, dat zal vast wel zo zijn, maar ik wil heel graag advies!

Ik ben 18 jaar en woon in klein dorpje in de buurt van Leiden. Ik heb nu zo’n 5 maanden een nieuwe vriend van 20 en hij woont in de buurt bij Den Bosch. De afstand is dus erg groot en we moeten zo’n 2 uur reizen om elkaar te zien. Dit gaat tot nu toe heel goed, ik zie hem elk weekend.

Nu zit ik dit jaar in 6vwo en volgend jaar ga ik dus studeren en ik wil toevallig een studie gaan doen in Eindhoven dus dat is veel dichter bij me vriend. Mijn vriend studeert nu zelf ook al in Eindhoven.

Ik ben echt heel gek op me vriend en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld bij een jongen en hij wil heel graag gaan samen wonen volgend jaar, omdat we toch allebei op kamers gaan in Eindhoven. Ik ga dan natuurlijk pas ongeveer een jaar met hem als we samen zouden gaan wonen.

Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zouden zitten? Sommige vriendinnen van me vinden het juist heel leuk voor me en zeggen dat ik het moet doen en sommige vinden het veel te vroeg en niet verstandig en daardoor ben ik nu aan het twijfelen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Ik zou het persoonlijk niet doen. Nu lijkt het allemaal leuk, maar stel nu dat er iets misloopt in jullie relatie. Nu lijkt dat misschien niet echt mogelijk, maar er kan altijd wel iets gebeuren.

Ik zou persoonlijk gewoon elk jullie eigen kamer nemen. Dan kunnen jullie nog steeds zoveel bij elkaar slapen/eten/weetikveelwatten als jullie willen, maar hebben jullie wel nog steeds jullie eigen plaatsje :slightly_smiling_face:

Ik zou het doen.

ik zou eigen kamer nemen beide, dan heb je tenminste iets om op terug te vallen als het niet goed gaat.

Het is natuurlijk wel heel makkelijk als jullie dan allebei in dezelfde stad studeren om samen te gaan wonen. En ik denk dat je vooral heel erg bij julliezelf moeten kijken wat jullie daarvan vinden en niet wat anderen vinden. Ik denk dat je het de komende tijd nog moet aankijken en zeker een keer gaan ‘proefsamenwonen’ door samen op vakantie te gaan of een week lang bij de één te blijven. Het is natuurlijk nog niet helemaal hetzelfde, maar je zit dan wel in ieder geval al de hele tijd bij elkaar. En heel belangrijk; bespreek met elkaar wat je verwacht van het samenwonen. Maar de keuze ligt nogmaals helemaal bij jezelf. Jij kunt als enige bepalen of het goed is of slecht. En misschien denk je dat het goed zit en probeer je het en blijkt uiteindelijk dat het toch niet werkt, dan ga je allebei apart op kamers.

ja, dit zeggen veel van me vriendinnen ook. Maar dan vind ik het ook weer zonde van me geld, want dan betalen we allebei voor een kamer, terwijl we waarschijnlijk toch bijna elke dag wel samen zouden zijn.

Ik denk dat je dat ook pas tegen die tijd kunt bepalen. Wie weet wat er allemaal nog gebeurd tussen jullie en hoe je er dan over denkt.

Bedankt voor je advies. Ik zie hem deze week toevallig de hele week vanwege kerst en we gaan daarna weekendje samen weg, dus kijken hoe dat gaat!

Ik zou een eigen kamer nemen. Ik vind een jaar echt te vroeg om al samen te wonen, misschien kunnen jullie wel proberen om kamers bij elkaar in de buurt te vinden

Je zou allebei een kamer kunnen zoenen in een zelfde studentenhuis.
Samenwonen kan je relatie namelijk maken of breken. Vooral als je allebei bezig bent met studeren én een huishouden moet onderhouden.

Lijkt me niet slim. Beter neem je een eigen kamer ookal denk je NU dat je toch iedere dag bij hem zal zijn.

Nee, lijkt me niet slim. Je bent nog zo jong en hebt nog nooit op jezelf gewoond (toch?), dan weet je niet wat het is om zelf alles te moeten doen enzo en om dan meteen samen te gaan wonen… Zeker omdat je relatie nog niet zo heel erg lang aan is.
Neem een eigen kamer, je gaat dan ook studeren en hebt dan dus al genoeg aan je hoofd. Als jij naar Eindhoven gaat en hij blijft in Den Bosch zijn jullie toch al heel dicht bij elkaar, dan kan je elkaar zo vaak zien als je wilt maar houd je toch je eigen plekje. Is erg belangrijk!

Ik kan je niet echt helpen, maar ik ben samen gaan wonen met mijn voormalig vriend toen we ook één jaar samen waren ongeveer. We hebben één jaar samengewoond en het samenwonen ging heel goed, maar we pasten gewoon niet bij elkaar. Ik vind het onwijs jammer dat het is stukgelopen, maar ik heb wel heel veel geleerd en heb een hele mooie ervaring om op terug te kijken!!
Dus in dat opzicht zeg ik: als je er voor je gevoel achter staat, lekker doen! Hoe het ook lopen gaat, het is een ervaring die niemand je meer afpakt!

Verstandig is: allebei een eigen kamer. Maar ik heb ongeveer precies hetzelfde, alleen ik heb wel 1 maand langer wat met hem. Ik ben dan wel pas 17, maar voor mijn gevoel is dit HEM. Dus ik denk dat het wel moet lukken. En btw: waarom zou je niet samen kunnen wonen? Ja het kan stuklopen, maar uiteindelijk moet je toch ooit samenwonen, dus je kan nooit samenwonen omdat het kan stuklopen? probeer het gewoon. Maar ga niet teveel op elkaars lip zitten en zoek eerst uit of jullie hetzelfde over dingen denken.
Succes!

Ik zou gewoon gaan samenwonen. Tuurlijk, het is een kwestie van wennen en je leert elkaar pas echt kennen dan. Maar om elk een eigen kamer te huren is zonde, en je kan altijd nog een eigen kamer zoeken.

Je moet doen wat goed voelt. Ik ben ook na 5 maanden gaan samenwonen met mijn vriend(Ik was toen 18). Het voelt nu ontzettend goed, maar het is wel even moeilijk geweest. Je moet goed op orde hebben wat je verwacht van elkaar, als je gaat samenwonen. Mijn vriendin is overigens ook gaan samenwonen(op haar 17e) en bij haar is het de eerste maanden ook moeilijk geweest qua verwachtingen.

Als je hierover een topic aanmaakt zegt mij dat je nog te veel twijfelt, en bij twijfel niet doen. Daarnaast duurt het nog een tijdje voordat je een beslissing moet maken dus wacht even af.

Nouja twijfel hoeft het niet echt te zijn, ze krijgt gewoon heel erg verschillende reacties van mensen en vraagt hier ook advies. Ik wist voordat ik ging samenwonen ook heel goed wat ik eigenlijk wilde, maar ging alsnog advies vragen aan mensen. Misschien kwamen zij namelijk nog op dingen waar ik niet aan gedacht had.

Je zou kunnen afwachten en kijken hoe jullie er tegen die tijd tegenaan kijken. Het duurt nog even.
Het ergste dat kan gebeuren, is dat het samenwonen niet goed gaat. Dat jullie niet bij elkaar passen. Dan weten jullie dat ook weer… Klinkt makkelijk, maar beter dat je daar eerder dan later achterkomt toch :slightly_smiling_face: