Help !Reactievergelijking kloppend maken.....

Wie weet op welke manier je het best een reactievergelijking kloppend kunt maken. :flushed:
Mocht je nog andere handige uitlegfilmpjes of dergelijke hebben Plaats dat dan hier.
Alvast bedankt!!! :wink:

Dat wat H_0909 zegt. Heb je niet een opdracht waar je op vastloopt of zo?

En misschien helpt dit?

Dankjullie wel dames,En pivoine de site ziet er over het algemeen duidelijk uit ik zal het proberen:wink2:

Als je een voorbeeld hebt, kan ik het je zo uitleggen :slightly_smiling_face: Ik doe een studie met ontzettend veel chemie haha.

hahahah oke , bijvoorbeeld :CH4+02 > CO2 +H20
:face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:

Ik kan deze wel uitleggen denk ik.
De bedoeling is om aan beide kanten van de formule evenveel atomen te hebben. Als je nu kijkt naar het C-atoom in CH4 die voor de pijl staat, zie je dat er na de pijl ook 1 C-atoom aanwezig is, dus daar moet je niet beginnen met kloppend maken want het is al juist. Dan kijk je naar de H-atomen. Voor pijl staan 4 H-atomen en na de pijl 2. Om het kloppend te maken zet je voor H20 dus een 2, want 2x2 = 4. Je hebt nu dus aan beide kanten ook 4 H-atomen. Nu kijk je naar de O-atomen. Doordat je voor H20 een 2 hebt gezet, heb je nu ook 2 meer O atomen. Als je daarbij de O-atomen optelt van het CO2 molecuul, heb je in totaal 4 O-atomen. Maar voor de pijl heb je maar 2 O-atomen. Om dit kloppend te maken moet je het O2-molecuul x2 doen. Je hebt dan voor de pijl ook 4 O-atomen.
Aan beide kanten heb je nu:
1 C-atoom
4 H-atomen
4 O-atomen

De formule wordt dan:
CH4 + 2 O2 β†’ CO2 + 2 H20

Ik hoop dat je het snapt :wink:

1. CH4 + O2 β†’ CO2 + H2O

2. CH4 + O2 β†’ CO2 + 2H2O

3. CH4 + 2O2 β†’ CO2 + 2H2O

4. Eerst kijken naar de stof waar je het minste van hebt. Dat is C. Aan de ene kant is 1C, aan de andere kant ook. Dit blijft dus gelijk.

5. Dan kijk je naar de H. Aan de linkerkant: H4, dus 4 H. Aan de rechterkant: H2, dus 2 H. Dus moet er aan de rechterkant nog 2 H bij. β†’ 2H2O wordt dat dus.

6. Dan nog de O. Links: O2 = 2 O’s. Rechts: CO2 + 2H2O, dus 2+2 = 4 O’s. Voor de O aan de linkerkant komt dus een 2, zodat daar ook 2x2 = 4 O’s zijn.

Snap je het? :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de moeite zaza101!!

C2H6 + 02 β†’ CO2 + H20

??

Bedankt voor je moeite ik begin het te snappen maar deze blijft lastig enig idee?? c2h6+02 ->co2+h20

Iemand…??

C2H6 + O2 β†’ CO2 + H2O

eerst de C gelijk maken:

C2H6 + O2 β†’ 2 CO2+ H2O

Nu de H gelijk maken:

C2H6 + O2 β†’ 2 CO2+ 3 H2O

En de O:

C2H6 + 3,5 O2 β†’ 2 CO2+ 3 H2O

Maar je kan geen komma getal hebben dus Γ— 2:

2 C2H6 + 7 O2 β†’ 4 CO2+ 6 H2O

Kijken of het klopt, en klaar.

C2H6 + O2 β†’ CO2 + H20

Je begint weer met de C-atomen.
Voor de pijl heb je 2 C-atomen. Na de pijl 1 C-atoom. Om kloppend te maken zet je 2 voor CO2-molecuul.
C2H6 + O2 β†’ 2 CO2 + H20

Voor de pijl heb je 6 H-atomen. Na de pijl heb je 2 H-atomen. Om kloppend te maken zet je 3 voor H2O-molecuul.
C2H6 + O2 β†’ 2 CO2 + 3 H20

Nu kijk je naar de O-atomen. Na de pijl heb je nu (doordat je een 2 voor CO2 hebt en een 3 voor H2O) 7 O-atomen. Om voor de pijl, voor O2, ook 7 atomen te hebben zou je 7 moeten delen door 2, maar dat is 3,5.
C2H6 + 3,5 O2 β†’ 2 CO2 + 3 H20

MAAR je mag alleen hele getallen gebruiken!!!
Wat je dan doet in zo’n geval is alles keer 2 doen.

De formule wordt dan:
2 C2H6 + 7 O2 β†’ 4 CO2 + 6 H20

O, er was al gereageerd :stuck_out_tongue:
Sorry voor dubbele post dan!

Hhahaha Geeft niet,Beide heel erg bedankt!!!