HELP!! probleem met profielkeuze

Ik heb vandaag mijn profielkeuze ingeleverd en heb gekozen voor NT met biologie en geschiedenis. Wat ik alleen niet snap is, dat iedereen waarmee ik heb gepraat mij verteld heeft dat ik absoluut NIET economie en biologie in één pakket moet kiezen. economie schijnt namelijk erg zwaar en moeilijk te worden in de vijfde en hetzelfde geldt voor biologie.
Vervolgens lees ik hier dan weer dat het beter is om economie te kiezen in een natuurpakket…

Als je het breed wil houden en heel eel opties open wilt laten dan is het verstandig economie bij een natuurpakket te kiezen.

Ik hoor van mensen dat biologie altijd zwaar is eigenlijk, en met economie is het ook redelijk zwaar, hoewel het niet supermoeilijk is vind ik persoonlijk. Maar economische vakken liggen me dan ook gewoon.

Inderdaad, als je geen economie hebt sluit je echt veel uit.

Ik vind het trouwens super makkelijk, maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

Bedankt voor de reacties. Alleen je kunt helaas bij ons op school geen biologie/scheikunde/natuurkunde erbij pakken bij een E&M profiel…

Ik denk wel dat mijn passie iets meer bij N&G ligt, maar ik ben gewoon niet goed in wis B en dan is het een beetje onhaalbaar.
Misschien als ik een geweldige motivatie en inzet had en meer tijd had voor mijn huiswerk ging het misschien wat beter.

Verder wil ik ALS ik n&g kies absoluut geen economie.
Ik zit nu dus in de 3e en ik vind m&o veel leuker dan economie, en buitenal vind ik dat je bij economie veel theorie moet leren en die dan toepassen in de sommen, en ik heb niet echt veel in theorie leren…

Ik heb E&M met wiskunde A, frans en biologie.
Ook een beetje N&G-achtig (:
Kun je later ook veel kanten mee op.
Ik zou dus echt nooit van m’n hele leven natuurkunde kiezen, maar dat ligt bij iedereen anders.

Heb jij M&O in de derde dan?
Nou ja mij maakt het niet uit hoor, ik zou alleen goed kijken welke studies je dan allemaal uitsluit.
En wiskunde B zal dan een vak zijn waar je hard voor moet werken, maar geloof me, als je op het goede niveau zit heeft iedereen wel zo’n vak.

we hebben een periode M&O en een periode economie.
steeds in periodes zegmaar, maar het zijn wel totaal verschillende boeken enzo.

Maarja ze zeggen bij ons wel dat als wis B niet goed gaat, dat natuurkunde dan ook helemaal de mist in gaat in de bovenbouw… dus dan heb je zo gezegd al 2 vakken

en de examennorm wordt vanaf 2012 aangepast. je MOET vanaf dan een voldoende halen voor nederlands engels en wiskunde.

Oh, bij ons op school is economie en m&o in dezelfde ‘periode’.
Allebei twee uur per week :'3
Blij dat ik dat niet heb gekozen

Oh ja dat is natuurlijk zo. (Ik doe dit jaar examen dus ik heb dat gelukkig niet.) Als ik jou was zou ik het toch gewoon doen, maar dan weet je wel dat je super hard moet studeren. Als je dat niet wil kun je C&M gaan doen met wiskunde A, maar dan heb je wel economie. Dus als je dat ook niet wilt moet kun je ook nog C&M gaan doen, dan hoef je niet per see economie of wiskunde.

zoals iemand al zei, je moet inderdaad kijken naar wat voor wiskunde jij het makkelijkst vind, voor wiskunde a haal ik namelijk lager dan b. het is maar wat je ligt

Mensen zeggen hier van: ‘‘Zonder economie sluit je dingen uit blablabla’’.
Maar echt, je sluit helemaal niets uit.
Er is geen enkele studie waarvoor economie verplicht is, zelfs niet de studie economie zelf.
Als je dan toch economie kiest, kies dan M&O erbij, dan is het nog wel nuttig.

Ik weet niet naar wat voor studies je kijkt, maar bij universitaire studies is economie en minimaal wiskunde A verplicht voor ALLE economische studies.

Maar ellerevolution:
Je kan bij N&G ook wiskunde A nemen toch? Bij onze fase kon dat in ieder geval wel.
En wat je in de derde aan M&O krijgt is inderdaad boekhouden. De theorie bij M&O die komt nog wel, hoor. Vaak nog veel meer dan economie ook, hoewel het wel meer samenhangt dan bij economie.

ja klopt, je kunt bij N&G ook wis A nemen, maar dan mag je geen natuurkunde erbij pakken maar MOET je nlt (natuur leven en techniek).
Hiermee ga je iets medisch doen op HBO niveau en niet op universitair niveau en dat wil ik persoonlijk niet.

Oh, bij ons mocht je wel gewoon natuurkunde en wiskunde A.

Sommige dingen zijn echt bizar geworden de laatste fases!

Weet je al wat je wilt doen? Want dan zou ik gaan kijken naar wat vereist is.

als je Natuur en Techniek kiest met economie erbij, kan je alle kanten op :slightly_smiling_face:

Als je er helemaal zeker van bent dat je de medische kant op wilt moet je voor N&G kiezen.
Ik heb zelf ook N&G met natuurkunde, wiskunde B, NL&T en Frans, en vind het best lastig. Ik weet nu ook niet meer zeker of ik later wel iets in die richting wil doen, omdat het op de universiteit alleen nog maar moeilijker wordt. Stel je voor dat je een studie gaat doen waarbij je met alle profielen wordt toegelaten, en je hebt N&G/N&T gedaan, dan heb je eigenlijk voor niets al die jaren een moeilijk pakket gehad, terwijl je het ook makkelijker had kunnen hebben.

Het is wel zo dat je met N&G + M&O/economie alle kanten op kunt, en alle opties open kunt laten. Maar N&G is een erg lastig profiel, dat moet je zeker in je achterhoofd houden…

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar goed.

Profielen zijn ook op elke school weer anders lijkt het…
Ik heb N&G met natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde B, economie en duits.
Ik kan echt bijna álles studeren wat ik wil, tenminste, met dit vakkenpakket dan, niet met mijn motivatie…
Alles wordt in de bovenbouw echt 100 keer moeilijker, vooral de vakken zoals natuurkunde, scheikunde en wiskunde.
Ik dacht vroeger ook dat ik wat met N&G zou gaan doen maar ik zit nu in de 6e en heb nog steeds geen flauw idee wat ik wil, kan alle kanten op maar ik denk niet dat het zoiets als geneeskunde wordt.
Sowieso niet iets met natuurkunde of wiskunde.
Ik heb dit profiel gekozen omdat ik nog niet wist wat ik wilde gaan doen en omdat ik dacht dat ik het toch wel aankon.
Nou doe ik nu ook amper huiswerk, leer ik ook niet zo veel en het is niet zo dat ik onvoldoendes heb, maar het is wel een stuk moeilijker, en bij heel veel mensen gaat de motivatie ook stukken achteruit in de bovenbouw. Je wordt ouder en dan komt uitgaan en een baantje en dan heb je gewoon geen zin in school, en okee dat had je in de onderbouw ook niet, maar in de bovenbouw gaan bij veel mensen de cijfers écht naar beneden, als je je best er niet voor doet en je vindt een vak nu al heel moeilijk dan moet je het echt niet doen.
Als je niks technisch of bouwkundigs wilt gaan doen zou ik sowieso geen natuurkunde kiezen, en misschien ook geen wiskunde B.
M&O zonder economie is geloof ik ook niet echt aan te raden.
Als je Frans en Duits kiest moet je je wel bedenken dat je vier talen hebt, waar je allemaal niet alleen grammatica en woordjestoetsen, maar ook mondelingen, kijk/luistertoetsen en leesteksten voor krijgt.
Als je niet echt een talenknobbel hebt wil je echt geen 4 mondelingen in 1 toetsweek. Nou heb je dat niet elke toetsweek hoor, meestal de laatste toetsweek van het jaar, en voor Nederlands heb je maar 1 mondeling en natuurlijk geen kijk/luistertoetsen.
Voor de talen moet je ook nog boeken lezen…
Nou weet ik niet hoe het normaal bij Engels zit want ik doe tto, maar ik moet echt veel lezen voor Engels.
Maarja Engels heb je natuurlijk sowieso wel, of je nou wilt of niet :wink:
Ik weet wel dat ik geen Duits had gekozen als het niet had gehoeven, maarja, je moet per se een vreemde taal kiezen, echt kut is dat. Behalve Nederlands en Engels ben ik echt slecht in talen xD
Ik weet niet of je wat hebt aan mijn lulverhaal, maar het komt er op neer dat vwo gewoon moeilijk is en je vooral veel motivatie moet hebben.

En die motivatie heb ik dus niet…
profiel: NT met biologie, geschiedenis en frans
Ik wilde echt economie kiezen, maar aangezien ik al best veel moeite heb met bio en scheikunde gaat het 'm niet worden… nou ja, ik heb nog tot morgen om te beslissen.

Hmm tja… het ligt eraan waar je goed in bent. Misschien ben jij in B-wiskunde wel veel beter dan in A, je weet het niet.

Misschien moet je aan je leraar vragen wat die voor advies geeft?

En als je niet weet of je N&G of E&M wilt, ik zou er nog maar goed over nadenken.

Ik ben algemeen niet goed in wiskunde… dus daar ligt het probleem eigenlijk
wis A bij n&g kan niet bij ons op school(iniedergeval dan mag je geen natuurkunde erbij pakken, maar NLT en dat vind ik dus echt een afwijkend n&g pakket), dus ik zou dan wisB moeten kiezen.

daar ligt mijn probleem dus…
en btw,
motivatie heb ik ook niet echt zo…