Help, onzeker over studie!

Hallo,

Ik ben vorige week begonnen met Russische Studies en ik heb nu al een probleem.

Afgelopen dinsdag (het is nu vrijdag) hebben we opgekregen dat we het alfabet moesten leren (van het Russisch). Je moest dat binnen twee dagen kennen. Ik heb gewoon braaf mijn huiswerk gedaan en als je nu aan mij vraagt hoe je een letter schrijft in het Russisch weet ik dat gewoon.

Alleen gaat het lezen nog niet zo goed. Ik lees heel veel letters gewoon als Nederlandse letters, ook al weet ik dondersgoed dat het in het Russisch een andere klank heeft. ik heb er al veel tijd in zitten, maar ik kan nog steeds de woordjes niet zo lezen zoals ik het Latijnse alfabet lees (moeiteloos). Mijn hersens doen dat automatisch.

Ik heb wel gevoel voor taal, ik heb Nieuwgrieks geleerd bijvoorbeeld en daar heb ik total geen moeite met het alfabet, ik lees dat gewoon net zo makkelijk als het Latijnse alfabet ).

Is dit normaal? Ik durf dit niet zomaar te vragen met mijn eigen naam aan de studiecoordinator omdat ik het best wel beschamend vind, ik ben namelijk niet dom en ik spreek meerdere talen maar deze eerste week Russisch vond ik erg moeilijk, vooral uit frustratie omdat ik nog steeds niet in 1 oogpopslag zie wat er staat!

Na hoe lang studeren moet je eigenlijk het russische alfabet moeiteloos kunnen lezen net als ons eigen alfabet?

Alvast heel erg bedankt en groetjes,
Anoniem

Je zegt het zelf al: het is je EERSTE week. Geef het de tijd. Ik zou het eerder bizar vinden als je het nu wél allemaal zou kunnen.

Vast joh! Ik studeer Engels en spreek sommige dingen nog verkeerd uit terwijl je zou denken tis maar Engels hahaha. Maar in een week kun je het toch nog niet perfect? Hoe doen de anderen het?

Er is niks beschamend aan om je studiecoördinator in te inlichten! Het is eerder dom wanneer je er achteraf over begint…

Volgende week moeten we al grote stukken tekst en stof in het Russisch leren en het staat er alleen in het Cyrillische alfabet en de docenten schrijven ook elke keer alleen maar Russisch op het bord dus als ik het alfabet niet voor volgende week vloeiend kan lezen begrijp ik de stof niet en kan ik het leerwerk niet meer bijhouden… Ze gaan heel snel hier …

Ik zou het echt nog niet opgeven hoor! Zelf heb ik het nu ook heel erg druk, maar waarschijnlijk raak je er later wel gewend aan!

Dank je wel! Ik doe in ieder geval mijn best, ik leer op elk vrij moment, maar het is gewoon zo lastig omdat mijn hersenen de verkeerde letter al hebben verwerkt voordat ik mezelf kan corrigeren (klinkt misschien vaag maar ik hoop dat je het snapt haha)

Veel succes in ieder geval!

Ik snap heeeelemaal wat je bedoelt, ik heb ook een paar jaar geleden Russisch gestudeerd (ben er trouwens later mee gestopt, maar dat was om een andere reden).
In die eerste week dacht ik ook: WTF?!
Maar na twee weken kon ik het ineens al veel beter, en doordat het tempo zo hoog is zal je er ook sneller mee weg zijn, want ze verplichten je eigenlijk om Russisch te lezen als ik het goed begrijp, dat was bij ons ook het geval. Na een paar weken zal je het al veel beter kunnen, als je alles goed bijhoudt! Daar lag namelijk mijn fout en hierdoor kon ik niet mee met de rest van de klas en ben ik er ook na één semester mee gestopt en hier heb ik nog steeds een beetje spijt van.

Dus ik zou zeggen, probeer het nog een tijdje, je kan altijd nog veranderen, maar Rome is ook niet op één dag gebouwd :wink: , het cyrillisch alfabet is echt heel verwarrend ook als je het Latijnse gewoon bent, vind ik toch. Wat ik altijd deed was het alfabet steeds luidop opzeggen, en me terwijl de tekens proberen voorstellen, je zou ze ook kunnen opschrijven.
Hopelijk heb je er iets aan, en veel succes gewenst!!
En eens je het kent, vergeet je het nooit, het is al drie jaar geleden en ik kan nog steeds Russisch lezen (ongeveer toch).

Groetjes Freya

Hoi Freya! Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Fijn te weten dat ik niet alleen ben, maar minder fijn dat je moest stoppen. Wat vervelend zeg, dat het niet gelukt is :frowning_face: Ik snap dat je daar spijt van hebt, maar ja, daar is nu helaas ook niets meer aan te doen. Op de middelbare school heb ik trouwens nooit mijn vakken bijgehouden en toch alles gehaald, maar ik realiseer mij dat dit bij Russisch echt niet kan. Ik probeer al mijn huiswerk echt bij te houden, maar soms gaat het gewoon te langzaam omdat ik natuurlijk zo worstel met het alfabet. Hopelijk gaat het snel beter en kan ik de discipline opbrengen om het bij te houden!

Veel succes nog, groetjes!

Tip:
Als je even goed zoekt, er zijn veel gratis spelletjes op internet te vinden waarbij je een vreemd alfabet kan leren. Het klinkt misschien kinderachtig, maar het heeft mij heel erg geholpen om het Hebreeuwse alfabet onder de knie te krijgen. En omdat er een spelelement inzit is het leuker en makkelijker dan gewoon stampen. Ik weet zeker dat ze die ook wel in het Russisch hebben. Je kan trouwens ook bij een boekhandel een Russische krant kopen. Artikelen lezen lukt misschien nog niet, maar je kan beginnen met de letters. Met Hebreeuws vond ik het altijd heel leuk om kranten/tijdschriften te lezen. Succes! En vergeet niet: als een alfabet er eenmaal inzit gaat hij er ook niet meer uit.

Dankjewel!Ik heb nu echt de studie gevonden die bij me past, en ik vind het echt fijn.

You can do it!!!