Help, nog steeds geen profielkeuze.. :S

Hallo,

Het is al bijna mei en ik weet nog steeds niet wat voor profielkeuze ik moet kiezen. Ik zit op de havo
Voorlopige heb ik N&G gekozen maar eigenlijk ben ik er niet zeker van, ik heb een HEKEL aan natuur & scheikunde. Please iemand tips ik weet al helemaal niet wat ik later wil worden.
Ik weet het gewoon helemaal niet meer. Het moet bijna definitief zijn en heb geen idee.
Pffff :frowning_face:

Kies wat je ligt en waar je breed mee uit kan. Heb ik ook gedaan. Ik heb nu EM met Ak en Frans. Ik kan hiermee de toerisme, economie, sociale en kinderkant op. Wij hadden gesprekken met de decaan die ons hier mee hielp, heb jij dit niet ?

Ga naar je decaan!
En kies geen N&G Als je natuur en scheikunde vreselijk vindt, dan worden het 2 zware jaren!

Ik heb zelf ook NG, maar ik heb geen natuurkunde. Bij mij valt scheikunde mee als je gewoon oplet en alle opgaven in het boek maakt. Ik denk dat je bij elk profiel wel een vak hebt waar je niet goed in bent OF wat je niet leuk vind. Met NG kun je best veel kanten op.

Ik heb dus ook NG met wiskunde A, NLT, scheikunde en bsm (als keuzevak). En natuurlijk de standaardvakken als nederlands, engels etc.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben!

Ik heb zelf gekozen voor N&G en N&T terwijl dit mij afgeraden werd…
Verder wist ik ook dat het voor mij zeer moeilijk ging worden aangezien ik geen echte beta-nerd ben… maar als je kijkt… de meeste studies (na je havo/VWO) vragen(vereisen) wel dat je wiskunde B of natuurkunde hebt gehad (en behaalt hebt)… vaak wordt er niet vereist dat je geschiedenis, frans of aardrijkskunde hebt gehad. Door dus N&G en N&T te pakken houdt je je opties in de toekomst wel open en kun je alle kanten uit!

Veel succes met je keuze!

Dat vind ik niet echt goede tips, je kunt beter een vak kiezen dat je niet zo leuk vindt om ergens uit te komen wat je wél heel leuk vindt dan andersom.

Als je natuur- en scheikunde niet leuk vindt, zou ik zeker geen NT of NG gaan doen. Heb je vakken die je wel heel leuk vindt? Als ik jou was zou ik met de decaan, ouders, mentor etc. gaan praten. Of doe testjes om uit te vinden wat je leuk vindt, er staan er genoeg op internet. Ik zit nu in havo 4 en ik doe CM met de standaardvakken aardrijkskunde, geschiedenis, Duits, Frans en wiskunde A als keuzevak. Wiskunde heb ik genomen om meer kans op een opleiding te hebben. En ik heb beide talen gekozen, omdat ik geen zin had in beeldende kunst; ik ben niet zo creatief. Bij mij was al mijn hele leven duidelijk dat ik de talenkant op zou gaan, daarom was CM de beste keuze voor mij. Ik weet nog steeds niet welke studie ik ga doen, maar ik ben erg blij met mijn vakkenpakket. In ieder geval, veel succes en als je vragen hebt, mag je me gerust een note sturen! :slightly_smiling_face:

Hoi allemaal bedankt voor jullie tips ik ben naar mijn decaan gegaan ik ben naar mijn mentor geweest ouders,vrienden etc. Maar ben er nog steeds niet uit. Ik zou zoiezo wel eerder voor geschiedenis gaan dan natuurkunde maar of ik er later wat aan heb (niet dat ik ‘t leuk vind) pff ik weet het echt niet meer…:’( en geen 1 van mijn vrienden gaat E&M doen trouwens… Als ik keihard voor natuurkunde leer dan heb ik net een 5.5 maar mijn vrienden leren amper en komen al bij een 7 uit…

Je moet echt niet een bepaald profiel kiezen omdat je vrienden dat ook kiezen, daarmee hinder je alleen jezelf mee.

Maak je niet zo druk joh! Het is niet zo dat de rest van je leven hiervan afhangt. Je moet alleen natuurkunde en scheikunde kiezen als je hier later iets mee wil gaan doen. Dus als je de technische of medische kant op wil. Als je meer de sociale kant op wil, of rechten, economie wat dan ook, dan maakt het vrij weinig uit welke vakken je volgt, als je maar wiskunde hebt gehad. Het is niet zo dat je de rest van je leven vast zit aan de vakken die je kiest. Ik heb ook geschiedenis, aardrijkskunde en economie gehad, maar ben alles daarvan al vergeten en heb het ook echt niet nodig bij mijn studie.

Maar ik kan niet op mijn zelf bouwen dat is mijn probleem ik ben al m’n hele leven afhankelijk geweest van iemand. En ik kan er dus niet alleen voor gaan.Zou wel E&M willen kiezen maar dan sta ik er wel alleen voor :frowning_face:

Dan zou ik E&M kiezen en het leren want je staat hoe dan ook een keer alleen.

Kies het profiel dat je het leukste lijkt, niet het profiel dat al je vrienden kiezen! Ik had in 3vwo ook dat dilemma, en ik ben zó verschrikkelijk blij dat ik voor mezelf heb gekozen en niet voor mijn vrienden! Geloof me, je ziet je vrienden echt nog wel in de lessen (nederlands, engels, wiskunde, gym etc.) en je zult zien dat er stiekem toch ook nog wel mensen keuzevakken hebben die jij ook hebt :slightly_smiling_face:

er zijn zat studies die absoluut geen wiskunde B óf natuurkunde vereisen.
en met e&m heb je eveneens enoeg keuze.
dus dit slaat eigenlijk nergens op.

met wiskunde A zit je in iedergeval al goed. als je echt graag e&m wilt moet je dit pakken! je leert heus nieuwe mensen kennen en je vriendinnen zitten nogsteeds bij je op school dus daar niet te druk voor maken

Nou niet dat ik E&M leuk vind maar ben er wel beter in dan natuurkunde bijv. Dus eigenlijk mijn angst is dat ik er alleen voor moet gaan mijn voorlopige is N&G maar denk dan maar toch dat ik voor E&M ga met ak en vrije keus weet ik nog niet … :hammer:

Maar ik hoefde helemaal geen natuurkunde te kiezen bij NG? En ga zeker niet iets doen wat vrienden doen! Wel scheikunde en biologie.

En als je al weet wat voor een vervolgstudie je wil doen, kun je natuurlijk kijken wel profiel je daar voor nodig hebt?

Ik zou toch voor NG gaan maar zonder natuurkunde.

Wat zij zegt, is zeker geen onzin hoor.
Heb je ooit een studie gezien waar bijv. economie of m&o verplicht is?
Tuurlijk zijn er studies waar je geen N&G/N&T nodig hebt, maar met N&G+T hou je wel alle opties open inderdaad.

Ontopic: Ik zou inderdaad kijken naar je capaciteiten! Uit ervaring merk ik dat je in de bovenbouw heleboel nieuwe mensen leert kennen. Dus daar hoef je echt geen zorgen over te maken!

nou een foute keuze kan behoorlijk vervelend zijn voor je studiekeuze. Je zult maar net een studie willen gaan doen die jouw profiel/vakkenpakket afwijst.

Nou ja ik ga denk ik E&M kiezen al sta ik er helemaal niet achter maar wat raden jullie aan frans of duits, frans lijkt mij leuker maar ik heb moeite met leesteksten en luisteren. Duits vind ik niet zo leuk maar ik ben wel beter met leesteksten en luisteren dan frans…