Help? Naar school in het buitenland of toch in Nederland blijven?

Hi.
Ik zit nu in de 3e van atheneum extra. Sinds vorig jaar roep ik dat ik heel graag naar een boarding school in Engeland wil of naar een internationale school. Nu gaat mijn vader waarschijnlijk naar een land in het Midden - Oosten voor 4 jaar voor zijn werk. Ik mag mee en dan wordt het schoolgeld voor de internationale school door het bedrijf van mijn vader betaald.
Ik zou heel graag willen maar ik laat mijn vrienden en familie achter want alleen mijn vader gaat er heen. Als ik in Nederland blijf dan moet ik sowieso volgend jaar naar een andere school en kom ik waarschijnlijk niet bij mijn vriendinnen in de klas maar is de kans groot dat ik bij kinderen inde klas kom die mij hebben gepest.
Als ik met mijn vader meega naar Qatar dan moet ik Engels spreken op mijn school dat is niet een heel groot probleem behalve met de beta vakken. En ook is het een moslim land. Ik heb niks tegen moslims maar in zo’n land wonen is anders. En ook ben ik bang voor oorlogen want Iraq en Iran enzo liggen er dicht bij. Maar het is echt mijn enige kans om naar een internationale school te gaan zonder dat het veel kost.
Nu is mijn vraag wat zou jij doen? Sorry voor dit lange verhaal. Ik hoop dat je me kan helpen :slightly_smiling_face:

Je bent nog heel jong, je kunt ook wachten en een deel van je vervolgopleiding in het buitenland doen, toch? Een stage bijvoorbeeld.

Probeer het. Het is een super mooie kans. Als je je toch onveilig voelt en het gevoel krijgt dat je leven bedreigd wordt snel wegwezen :wink:

Ligt eraan wat je zelf wilt he… Wil jij wel in het buitenland naar school? Kan jij daar die opleiding volgen? Etc… Maar het is wel een mooie kans. Succes!

Ik zou je atheneum afmaken (weet niet hoelang dat nog duurt?) en daarna pas naar het buitenland gaan.

ik zou mijn familie en vrienden persoonlijk niet zomaar achterlaten, en als je na een tijd heimwee krijgt, ga je niet opeens terug kunnen naar nederland! maar het is je eigen keuze, je moet doen wat jij wilt. en moet je in die landen je niet aanpassen en ook een hoofddoek dragen???

Dankje voor je reactie :slightly_smiling_face: als ik heimwee krijg en het gaat niet lekker kan ik terug naar Nederland doordat Nederlands les kan krijgen en dan weer kan instromen in het normale onderwijs.
En doordat Qatar relatief modern is en er veel mensen uit het buitenland daar komen voor werk hoef ik me niet aan te passen aan het geloof :slightly_smiling_face:

ah oke, ik denk dat je moet doen wat je graag doet en ik denk dat je gaat kiezen om naar die andere school te gaan, goed dat je zo een grote beslissingen kan nemen! x

Ik zou zelf deze kans nemen als ik jouw was. Tuurlijk ga je je vrienden missen etc. maar je zult daar ook natuurlijk vrienden maken, en achteraf kun je altijd zeggen dat je het geprobeerd hebt wil het mischien toch niet lukken.
Ik ben heel benieuwd naar je keuze

Ik zou de kans nemen ! Je hebt zo’n geluk dat het werk van je vader het betaald.
Ik zou heel graag naar een internationale school gaan maar helaas is het veel te duur voor me…
Grijp dus je kans + het is een leuke ervaring + je zit niet in de klas met de kinderen die je pesten

Het is een grote beslissing, en je bent jong. Ik denk dat je gewoon uit dat land kan wanneer er oorlog is, en bovendien, weinig kans op oorlog denk ik. De cultuur is anders, maar het is leerzaam… Als ik daar naartoe mocht, zou ik gaan, maar het is wel zo dat ik waarschijnlijk andere toekomstplannen heb, die veel buitenlandse ervaring en Engels van je vragen. Enne, wat dacht je van tweetalig vwo?

Als je echt naar het buitenland wilt dan moet je gaan.
Dit is een kans die je niet gauw meer krijgt of pas in je vervolg studie.
Je kan ook een jaar gaan en als het leuk is blijf je langer.

Mijn vader kon voor zijn werk een jaar naar Amerika.
Ik zag mezelf daar wel voor een jaar lesgeven en stage lopen.
Helaas gaat het feest niet door en ik vind het nog steeds jammer.

Familie, vrienden en vriendje lopen niet weg.
Deze kans wel.

Ik zou deze kans met beide handen aannemen! Al is Qatar wel een moderne stad, ik zal als ik jou was me wel heel goed inlezen in de Arabische cultuur.
Natuurlijk hoef je niet ineens gelovig te worden, maar het geloof is wel heel erg belangrijk in die landen.

Ik zou meegaan. Afgezien van het andere is dit zo’n prachtige kans en zal het een geweldige ervaring zijn. Als je op een internationale school terecht komt zullen er meerdere leerlingen uit andere landen zitten en hoef je je geen zorgen te maken over geloof. Je zult er wel rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld niet te bloot kleden e.d, maar je hoeft niet spontaan gelovig te worden. Met je vrienden hier kan je altijd nog skypen.
Als je al zegt dat je in een stomme klas terecht gaat komen ga je denk ik spijt krijgen als je niet gaat.

Qatar is echt een heel mooi land hoor! De nicht van mijn vriendje en haar man wonen daar, en zij zijn Christelijk. Verder hebben ze er geen problemen mee gehad, en het is wel echt een mooie kans voor je :slightly_smiling_face:

Ik zou die kans echt pakken als ik jou was.
En als er echt grote problemen zijn in een land, zorgt de regering er zo ongeveer persoonlijk voor dat je terug komt naar Nederland. Dat was zo in Egypte en Libië enzo. Dus ik denk dat je je daar niet al teveel zorgen om moet maken.