Help! Morgen een presentatie.

Help, ik heb morgen een powerpoint presentatie! Ik word altijd zo rood (en dan ook écht rood, het valt iedereen op) en dikke vlekken in mijn nek en ik weet dan ineens mijn tekst niet meer. ik had dat allemaal de vorige keer, toen dacht ik dat ik het heel goed ging doen, maar tot dat moment kwam dat ik het niet meer wist.

Heeft iemand tips voor een goede presentatie?
& kennen mensen zich in dat verhaaltje?

Iedereen voelt zich niet prettig bij zo’n presentatie voor de hele klas, of je moet echt leraar/presentator willen worden later (maar alsnog, ook presentators zijn zenuwwachtig voor hun praatje!).
Zorg gewoon dat het helemaal in je hoofd zit (niet 10 doorlezen, maar echt hardop), en zorg dat je ook ergens middenin kan beginnen. (Dus als je het ineens kwijt bent, dat je ook weer verder kunt gaan met punt B, snapje?)

Wij hebben dit jaar examen spreekvoordigheid, ook voor de klas, en vooral de meisjes worden helemaal rood. Doe dus gewoon even een sjaal om, dan zie je dat niet meer. Zo’n circle scarf bedekt het wel.
Mag je er geen blaadje bij? je moet in ieder geval niet de hele tekst uitschrijven, want dan ga je voorlezen. Gewoon steekwoorden en dan zelf een verhaaltje kletsen.
Meer weet ik ook niet, bij mij gaat het altijd wel redelijk.

Ik had altijd ook erge last van zenuwen bij presentaties. Maar dit jaar wil het best wel goed. Gewoon een paar woorden op papier zetten zodat je niet gaat voorlezen. Voor de zekerheid zou ik wel de gehele tekst onder het blaadje met je steekwoorden leggen.

En als je denkt dat je houding wat onzeker kan overkomen, doe dan net alsof in je hoofd een touwtje zit, en dat iemand aan dat touwtje trekt zodat je rechtop komt te staan.

Dat helpt bij mij wel. Want ik ging automatisch heel krom staan bij een presentatie, en dat komt heel erg bang en onzeker over. Als je gewoon rechtop staat, met beide benen op de grond en schouders naar achteren, dan kom je veel zelfverzekerder over.

Bij mij helpt het om de presentatie thuis te oefenen. Zo zit het verhaal dat ik wil vertellen in mijn hoofd en kan ik alles makkelijker onthouden. Hou een briefje met steekwoorden erbij zodat je op iets terug kan vallen. Je kan je powerpoint daar ook voor gebruiken maar dan ga je de hele tijd daar naar kijken en dat is ook niet de bedoeling.

Succes morgen, heb vertrouwen in je zelf, want je kan het wel :wink:

Ik heb morgen ook toevallig presentatie en word ook supersnel rood (geen vlekken maar gewoon mn gezicht).
Echt stom, vroeger had ik hier helemaal geen last van, maar nu iedere keer als ik iets zeg.
Word nu ook vooral rood omdat ik bang ben om rood te worden zegmaar hahah ;p
Heel stom, merja geen flauw idee dus wat je daar aan kan doen.

Ik ook morgen!
Laten we ons verenigen.

Mijn probleem is, dat ik het niet uit m’n hoofd geleerd krijg.
Op een gegeven moment kijk ik dus maar op m’n blaadje, of de powerpoint, maar ik kan gewoon geen normale zin meer bedenken…
Ook vergeet ik vaak hele stukken.

Van tevoren oefenen! Voor de spiegel of voor je ouders/zusje. Helpt bij mij heel goed, dan weet ik mijn tekst en wat ik wil zeggen (ik vergeet ook gewoon soms mijn tekst… maar dan ook gewoon álles)

Dat kan ik dus niet :stuck_out_tongue: Als ik het eenmaal kwijt ben ist klaar.

Toevallig! Haha, goed idee ja.

Ik heb altijd dan zo iets van: schijt aan de rest van de klas en dan wordt ik rustig. En dan ben ik niet meer zenuwachtig.

klinkt eik best debiel :grinning_face_with_smiling_eyes:

haha ja idd ^

Iemand nog tips voor hoe je het duidelijk en goedlopend houdt?
Ik zie altijd opvallend veel wazige gezichten als ik een presentatie geef.
Vooral als er moeilijke termen in voor komen, maar die heb ik bij dit onderwerp helemaal veel!