HELP, mijn vader gaat vreemd!! (niet lezen als je in een vrolijke stemming bent)

Hoi allemaal,

Zoals de titel al vertelt, zit ik met een groot probleem,
ik weet dat mijn vader vreemd gaat, alleen weet hij niet dat ik dit weet, en waarschijnlijk heeft mijn moeder ook niks door.
Maar ik weet niet of ik het nu moet vertellen of niet, en zo ja, aan wie?
Eerst alleen mijn moeder? Of vader? Of allebei?

Mijn vader is alcoholist, hij kan totaal niet voor zichzelf zorgen, hij laat mijn moeder al het werk doen.
Hij is lichamelijk normaal hoor, maar gewoon super eigenwijs en lui.
Mijn moeder pakt altijd zijn koffer in als we op vakantie gaan en ruimt al zijn rommel op. Hij maakt ook nooit de wc schoon nadat hij daar is geweest, als mijn moeder en ik daar wat van zeggen gaat hij of over op een ander onderwerp, of hij wordt heel boos, of hij zegt dat mijn moeder of ik dat hebben gedaan.

Mijn vader is wel eens eerder vreemdgegaan, hij had toen een minnares. Mijn moeder was daar achtergekomen en na weken ruzie heeft mijn moeder het toch door de vingers gezien en hem een tweede kans gegeven, dit gebeurde allemaal toen ik 6 was ofzo, ik wist er toen niks van maar ik hoorde het later van mijn broer die toen wel oud genoeg was om het allemaal te begrijpen.

In ieder geval, als ik het mijn familie vertel dat ik dit weet, is er 1 gevolg waar mijn broer, zussen, en ik, zeker van zijn; onze vader zal doodgaan. Wij verwachten namelijk dat onze moeder het niet voor een tweede keer door de vingers zal gaan zien, en dat ze dan gaan scheiden.
De eerste keer dat mijn moeder erachter kwam dat hij vreemdging was hij zoveel gaan drinken dat hij meerdere keren dronken was weggelopen en uiteindelijk met de ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht en geopereerd moest worden. Drinken is zijn manier van verdriet verwerken, toen zijn vader overleed loste hij het ook zo op.
En zoals jullie eerder al hadden gelezen, hij kan niet voor zichzelf zorgen.
Vandaar dat ik twijfel om het te vertellen.

Weet ik zeker dat hij vreemdgaat?
Ja, ik heb de smsjes zelf gelezen. Op een middag deed hij een dutje in zn slaapkamer en mijn moeder was boodschappen aan het doen. Wonder boven wonder lag zijn telefoon nog in de woonkamer, die hij normaal NOOIT ergens onbewaakt laat liggen, gek genoeg had ik jaren lang al zo’n vermoeden dat hij vreemdging waardoor ik heel graag eens zijn smsjes wilde lezen, ik wist dat dit mijn enige kans was, er zat een code op zijn mobiel, maar die had ik hem al vaker zien invoeren dus die wist ik gelukkig, ik las smsjes zoals; ik mis je , wil je weer eens een trio met mij en …, dit kost 100 euro per uur, mijn vader smste dingen terug zoals;wat een geil plan, maar zo rijk ben ik niet, heb je niet een ander voor me? Het gaat hier duidelijk niet om een minnares, maar blijkbaar vieze hoeren ofzo. Toen ik hier achterkwam legde ik zijn mobiel weg, ik rende naar mijn kamer en belde huilend een vriendin op, zij zei dat ik het echt aan mijn zussen en broer moest vertellen, omdat zij ook het recht hebben dit te weten, toen ik een paar dagen later mijn broer sprak,(mijn broer en zussen zijn al het huis uit) vertelde hij mij dus dat mijn vader wel eens eerder was vreemdgegaan.

Sorry voor het lange verhaal, maar KORTOM, wat is de beste optie?

1. Ik vertel het,
    + mijn moeder krijgt de waarheid te horen
  • mijn ouders gaan scheiden, mijn vader zal 100% zeker aan de drank gaan, dit keer verliest hij ook zijn kinderen (drinkt zich waarschijnlijk dood)
  1. Ik vertel het niet,
    + de sfeer thuis blijft normaal, het leven gaat happy door
  • mijn moeder leeft verder met een echtgenoot die achter haar rug om vreemdgaat, intussen vertelt haar dochter haar de waarheid niet…

Je ziet dat als ik het vertel er niet veel voordelen zijn en het nadeel verschrikkelijk is, maar ik kan toch niet liegen tegen mijn eigen moeder??

Hebben jullie misschien nog andere opties of tips/adviezen?

Heel erg bedankt voor het lezen!!

Heftig. Hoe oud ben je? Kun je dit misschien met je vader bespreken en je moeder er nog even buiten laten?

Moeilijke situatie. Maar hoe moeilijk het ook is ik vind dat je het wel moet vertellen aan je moeder…

Ik heb dit ook gehad, ik zou het eerlijk gezegd vertellen. Jou moeder zal er heus wel een keer achterkomen en het zal misschien ook best hard aankomen dat jij dit wel wist maar het niet vertelde.
Als je erover wilt praten kun jij mij altijd noten aangezien ik precies hetzelfde heb meegemaakt.

Als je vader iets heeft op te biechten aan je moeder, is hij degene die daar dus ook voor verantwoordelijk is en daarom vind ik dat jij het niet aan je moeder moet vertellen. Waarom confronteer je je vader er niet eerst mee? En als hij dan niet tot inkeer komt, ja, dán vind ik dat je het wel tegen je moeder kan zeggen…

Moeilijk maar ik denk dat het tegen over je moeder wel zo eerlijk is om het te zeggen. Maar ik snap dat je twijfelt…

Ik denk dat je hulp voor je vader moet vinden voor zijn drank probleem. Als dat opgelost is en hij blijft vreemdgaan zou je kunnen overwegen het je moeder te vertellen, want dit zijn eigenlijk zaken tussen je vader en moeder.

Ik zou het sowieso wel je zussen en broer vertellen, dan kun je met hun overleggen wat je het best kan doen.

Ik ben 16, ik zou het met mijn vader kunnen bespreken, maar wat ik nog niet heb verteld, is dat hij een hele agressieve man is, en snel boos kan worden om niks.
Als kind sloeg hij mij wel eens als ik bijvoorbeeld niet naar beneden kwam om te eten.
Maar een jaar geleden wilde hij mij ook slaan, toen ik thuis bericht had gekregen dat ik zou blijven zitten, gelukkig woonde 1 van mijn zussen toen nog thuis en was er op tijd bij om hem te kalmeren, maar anders had ik zeker een bloedneus gekregen. Ik ben dus ook heeeel erg bang voor zijn reactie

Misschien je broer of je beste vriendin dit vertellen. die weten misschien net iets beter van jou situatie dan wij.

J

Dan zal dat toch echt wel erg lang duren voordat het verwerkt heeft.

Maar je wilt toch helemaal niet dat je moeder hier verder mee leeft? Jouw moeder verdient de waarheid omdat al zoveel heeft moeten doorstaan begrijp ik best dat het ontzettend hard aan zal komen.

Wat vreselijk… Ik zou eerlijk gezegd geen idee hebben wat ikzelf zou doen in deze situatie, maar het beste is denk ik toch het aan je moeder vertellen.
Heel veel sterkte!

Ga met je huisarts praten, die moet naar je luisteren en weet waarschijnlijk ook hoe het bj jullie thuis is. Hij kan samen met jou de beste oplossing bepalen! Een huisarts is er niet alleen voor lichamelijke problemen maar ook voor dit soort dingen! Sterkte ermee x

Misschien kun je hier met je broer over praten, om te zien wat hij ervan denkt en dan kunnen jullie het misschien samen vertellen. Ik vind persoonlijk dat je moeder recht heeft om het te weten. Alcoholisme is een ziekte, en je vader heeft hulp nodig. Misschien kan hij opgenomen worden, om hem te helpen?

Wat erg joh! Ik heb wel ongeveer hetzelfde meegemaakt (maar minder erg). Ik heb het toen wel aan m’n moeder verteld. Dus ik zou het wel vertellen. En anders zoals boven mij gezegd wordt idd met je broer erover praten. En met z’n allen ervoor zorgen dat je pa hulp krijgt.

lastige situatie! Ik dacht eerst ook dat mijn vader vreemd ging en dit heb ik allereerst met mijn zus, met wie ik een goede band heb, besproken. We hebben mijn vader er allereerst zelf mee geconfronteerd. Nu bleek dit naar zijn zeggen niet waar te zijn, maar hij heeft het voorval en het mailtje (wat ik dus per ongeluk gelezen had) vervolgens wel met mijn moeder besproken.

Bovendien lijkt het erop dat jouw vader wel bij hulp gebaat is, ook gezien zijn verslaving en allicht andere problemen. Heb het er met hem over, samen met je broers en zussen. Hij is immers de enige die iets aan zijn gedrag kan veranderen. Helaas kun je mensen niet in therapie dwingen, maar je kan het in elk geval aanraden of proberen te peilen wat hem dwars zit. Misschien is het voor hem ook alleen maar fijn dat er een keer iemand luistert naar wat hem dwarszit.

Ik snap dat je je zorgen maakt om je vader, maar het lijkt me wel zo eerlijk als je moeder dit weet. Nu wordt ze jaren bedrogen en misschien is zij ook wel ongelukkig met deze hele situatie! Het kan haar juist ook rust bieden, want zij zal vast ook wel de nodige twijfels hebben.

Echt confronteer vooral je vader, hij kan er uiteindelijk alleen maar beter door worden

Gaat niet over mijn vader maar… ach:

Ik heb mijn moeder eerder betrapt op apps met een broer van een oud vriendin van haar.

Heb haar hiermee geconfronteerd, ze zei jaa hij valt me lastig lalalalala.

Domme ikke geloofde het ook nog :hammer:

Wat blijkt, net, net, net dus like 10 min gelede, app ik mijn vriend via mijn ma der mobiel (mijn mobiel deed lomp) zie ik weer die naam. Dus ik open het gesprek zie ik “heb via FB berichtje gestuurd” ga ik naar FB zie ik opeens doodleuk staan “kan niet vaak reageren vaak is er iemand bij, -mijnnaam- heeft me al een keer betrapt”.

PANICATTACKPANICATTACKPANICATTACK

Nu weet ik niet wat ik moet doen. Heb er namelijk al eens geconfronteert. Someone help me? :frowning_face:

vertellen aan je moeder

je moeder weer confronteren.

Ik zou het aan mn moeder vertellen. Als je het niet verteld en je moeder komt de een of andere manier wel achter en dat jij het al wist, dan doe je jou moeder juist nog extra pijn.