Help, mijn moeder wil gaan sletten

Hee allemaal,

Ik zit effe met iets waarvan ik niet goed weet wat ik ermee aanmoet. Dus even in een notendop: mijn vader is van m’n derde tot mijn elfde ziek geweest (toen overleed hij), iets daarna liep mijn (pleeg)broer weg van huis en kreeg m’n moeder een drankprobleem en ik ook wat problemen, waaronder anorexia en blablabla.

Kortom: er is altijd veel opschudding en onrust geweest hier in huis.

Ongeveer 1,5 jaar geleden kreeg m’n moeder een vriend die we (mijn broertje en ik) niet uit konden staan en waardoor we ons erg ongemakkelijk voelden wanneer hij bij ons was. Meneer kreeg een ski-ongeluk en is hier bijna een halfjaar in huis geweest om te revalideren enzo, waar wij natuurlijk al helemaal niet op zaten te wachten.
Een paar weken terug heeft hij plotseling de relatie met mijn moeder verbroken, waardoor ze de afgelopen weken op allerlei rustgevende shit heeft gelopen en kort gezegd een wrak is geweest.

En nu heeft ze het fantastische idee opgedaan om te gaan ‘sletten’. Dat wil zeggen: mannen op internet leren kennen, ermee afspreken en ermee naar bed gaan. Ik begrijp wel dat ze boos is op haar ex en zich even wil laten gaan ofzo, maar om eerlijk te zijn, zie ik het echt absoluut niet zitten.
Ik heb nu wel eens behoefte aan een rustige periode hier thuis en niet aan vreemde mannen die hier over de vloer komen en godweetwat uitspoken.

Dus mijn vraag is eigenlijk: wat moet ik hiermee? Stel ik me te erg aan?

Hmm, dat is wel een rotsituatie… en je stelt je sowieso niet aan.
Maar jij bent het kind en zij is de moeder, dus ik denk dat je eigenlijk niets kan doen.

Heb je het er al met haar over gehad? En gezegd dat je het niet fijn vindt?

Jaja, dat zei ik al meteen. Ik ben nu bijna 19, dus een normaal volwassen gesprek kan ik gelukkig wel met haar hebben.
Maar het lijkt niet echt indruk te maken, zegmaar. Ze heeft het nu eenmaal in haar hoofd en ik vrees dat het er niet meer uitgaat…

Je moet inderdaad met haar praten. Kun je haar niet vertellen dat ze er niets mee opschiet om dit te doen, uiteindelijk heeft ze alleen zichzelf ermee. Je stelt je echt niet aan, maar je moet je moeder gewoon zeggen wat jij er van vindt. Maar jij kunt haar niet dwingen om het niet te doen.

je stelt je niet aan.
absoluut niet.
Misschien kan je er met je moeder over praten?
over dat je het snapt dat ze wraak wilt, maar dat jij en je broertje er aan toe zijn om wat rust te hebben.
Als dat niet werkt weet ik eigenlijk ook niet wat je kan doen, zoals NLPN al heeft gezegd, jij bent het kind, en zij is de moeder.

Zeg gewoon dat je absoluut geen vreemde mannen over de vloer wilt hebben. Als ik zoiets tegen mijn moeder zou zeggen zou ze denk ik wel een beetje luisteren. Of een ultimatum stellen ofzo… Ik vind het een beetje onvolwassen van je moeder om eerlijk te zijn, ook dat ze geen rekening houdt met jou en je broertje…

Pff, ja… Ik kan het er wel nog eens over hebben natuurlijk. Ik hoop echt dat ze er nog vanaf stapt.

Maar ik heb ook zoiets van, wat voor een voorbeeld is dat ook voor m’n broertje? Om zo met seks om te gaan.

Maar jullie alvast bedankt voor jullie hulp. Ik vind het al heel fijn dat jullie met me meedenken en het een beetje begrijpen.

Je stelt je echt niet aan hoorr!
Ik zou met dr gaan praten en dr even duidelijk maken dat dát de goeie oplossing niet is. En voor de rest jaa… Wat kan je nog meer doen.

Hm ik zou ook behoorlijk lastig zijn op m’n moeder moest ze na alles zo’n idee in haar hoofd halen. Zelf weet ik ook niet echt wat je eraan kan doen, buiten er met haar over praten… Ik weet dat ik alleszins heel vaak naar vrienden zou gaan en dan wordt het helemaal niet meer gezellig thuis. Misschien kan je dat ook vermelden ofzo?
Hoe oud is je broer trouwens? En wat vindt hij ervan?

Hij wordt dit jaar 16 en hij krijgt het allemaal niet zo erg mee, hehe. Ik zie hem ongeveer een halfuur per dag (tijdens het avondeten), omdat hij de hele dag op z’n kamer zit. Dus ja, hij maakt niet alles mee wat er in huis gebeurt, zegmaar.

En tja, ik weet dat ik ook weinig anders kan doen dan praten. Dat vind ik ook het lastige eraan. Dat was ook het punt bij haar ex: ik heb gezegd dat ik hem niet mocht, ik heb gezegd dat ik het verschrikkelijk vond dat hij bij ons in huis kwam, maar het is wel gebeurd.

Het is ook gewoon zo’n goor idee dat ze dan straks met Jan en alleman naar bed gaat.

Ja je kan er weinig aan doen buiten het aan haar duidelijk maken dat je het niet leuk vindt. Hm ja vind het lastig voor je. Het doet me trouwens denken aan de film ‘John Tucker must die’, die moeder heeft ook altijd korte relaties en daarna verhuizen ze altijd… En uiteindelijk beseft die moeder wel hoe rot het voor haar dochter moet zijn, dus misschien draait je moeder ook nog wel bij? :wink:

Ik zou het ook echt een vies idee vinden dat m’n moeder met zoveel verschillende mannen seks heeft! Je broer zit trouwens dus ook wel op een leeftijd dat hij het allemaal “beseft” om het zo te zeggen… Ook al sluit hij zich op op z’n kamer, hij zal er toch ook wel eens over nadenken lijkt me?

sorry dat ik het zeg maar ik vind de titel heel grappig.

ten eerste vind ik het heel erg voor je wat er is gebeurd met je vader etc. ik zou het ook niet aan kunnen! ik denk dat je aan je moeder uit moet proberen te leggen wat je hier hebt gezegd, ook al is dat heel moeilijk. probeer uit te leggen dat het ook niet goed is voor haar, dat er andere manieren zijn om het te verwerken. via het internet kan je heel snel met veel verkeerde mannen in aanraking komen, dit kan je thuis situatie alleen nog maar verergeren. stel dat ze zwanger wordt of dat die man bij haar blijft en niet goed voor haar zorgt. (alcohol, geweld etc.) probeer leuke dingen met haar te doen, dan kan zij het verwerken en zo wordt jullie relatie ook meteen wat beter.

succes er mee!

wow, je hebt echt al vreselijke dingen meegemaakt. Ik zou het wss niet eens uithouden thuis. Misschien kun je aan een goede vriendin van je moeder vragen of ze met dr wilt praten?

Ik vind ook niet dat je je aanstelt, maar laten we wel wezen, het is wel haar leven en als zij zich zo wil gedragen, dan kan je hier vrij weinig aan doen. Je kan natuurlijk wel laten merken dat je het er niet mee eens bent, maar het blijft haar keuze.

Dat kan je niet maken als je kinderen heb… Het is wel haar keuze, maar toch.

Ja, dat vind ik ook, ik ben het ook niet eens met het gedrag van haar moeder, maar toch, ze is een volwassen vrouw en mag dit zeker zelf wel bepalen.

ze moet natuurlijk wel rekening houden met jullie, en zeker nu dat je ook al een zware tijd achter de rug hebt wil je rust. dus gewoon met haar praten, denk ik!

misschien is het goed als je er hier met een professioneel iemand mee gaat praten. (ik weet niet of je dat al doet vanwege al je problemen). als je dit nog niet doet dan kan je het altijd aankaarten van mam, vanwege wat er vroeger is gebeurd en ik nu een rustige periode in huis wil en er nu steeds weer vreemde mannen over de vloer komen, wat overigens niet echt helpt, wil ik graag mijn problemen kwijt en er met iemand over praten maar ik heb nu niet echt het gevoel dat ik dat met jou kan.
dan sla je 2 vliegen in 1 klap zeg maar. je moeder zal dan met haar neus op de feiten worden gedrukt.
als ik jou was zal ik ook alvast met je broer erover praten. vragen wat hij van de thuissituatie vind. en als hij zegt: weet ik veel, of nouja maakt me niet uit, kan je doorvragen waarom hij dat dan vind en kan je vertellen dat jij er wel mee zit en of je broer jou erbij wilt helpen.
maar over 1 ding ben ik het wel uit. dit kan je niet alleen aan. hier is hulp van buiten af nodig.

Heel erg bedankt allemaal. Ik denk dat ik het nu eerst nog even afwacht, voor het geval het weer ‘overwaait’. Maar als ze echt stappen gaat nemen om met mensen af te spreken, zal ik het er wel nog even over hebben.

Gisteren had ze ge-MSNd met een of andere vent die al gelijk onze achternaam + adres had achterhaald en daar schrok ze wel even van… Ik hoop dat het een afknapper is en dat ze inziet dat het niet ongevaarlijk is om zomaar met onbekenden af te spreken.