Help, mijn moeder bezorgd mij en mijn vriend stress!!

Hei allemaal,

Ik heet Lon (22), ik ben al ruim 3 jaar samen met mijn vriend B. Wij wonen door omstandigheden in bij mijn ouders en zusje. Mijn ouders zitten in financieel dal, waardoor ik en B de boodschappen +extra’s betalen, hier komen ook nog de verzekeringen van B en mij bij. Dankzij B staan wij nog niet op straat!

Mijn moeder is voor ons een groot stresspunt. Sinds 2 jaar is ze gaan blowen en dat is inmiddels vaker dan 1 joint. Als er iets kwijt is (legt gewoon ergens), kijkt ze B en mij erop aan. Ze maakt steeds vervelende, onderwater opmerkingen waar je niks over kan zeggen. Mijn vader ziet dat niet. Ze beperkt B heel erg met spullen kopen of ruilen voor het aquarium en zijn brommer. Ik heb het idee dat mijn moeder door de wiet in een psychopaat is veranderd. Als mijn vader werkt, ligt ze alleen maar op bed te smoken. Vroeger was ze een lieve zorgzame, vrouw en zorgde dat alles schoon was. Ik en B willen weg. Maar dat kan niet, dus we zijn veel buiten of boven.

Doordat wij het eten betalen kunnen wij niet sparen voor een huis en toekomst. Wij kunnen ook niet op vakantie of een weekend weg. Dat hebben we uitgelegd maar dat (wil) ze niet snappen. Ze wil ook niet werken en wij hebben meerdere opties geboden. Ze baddert is zelfmedelijden en ze praat alleen over zichzelf en wat ze mankeert. Wij hebben meerdere keren (ook als gezin) gesprekken met haar gehad, dat gaat hooguit 2 weken goed en dan begint ze met die opmerkingen en beschuldigingen. B en ik hebben het idee dat wij niks goed kunnen doen. De band tussen mij en mijn moeder is sterk verslechterd, ik moet oppassen met wat ik zeg en zelfs met wat voor grappen ik maak. Ze denkt heel snel dat wij iets in de onderwereld doen, wat niet zo is en totaal gestoord is dat ze dit denkt!

Mijn moeder heeft ook een aantal keer laten vallen dat ze liever heeft dat ik een ander vriendje zoek. Ze zegt het beste met mij voor te hebben, maar daar geloof ik niks van. Ze haat B en we weten niet waarom. Kan iemand ons helpen? Want ik weet het echt niet meer! Ik wil niet kiezen tussen mensen om wie ik geef!

Klinkt hard, maar je kan beter daar zo snel mogelijk weg gaan en niks meer eraan betalen.

Door telkens boodschappen te betalen etc., houd je haar verslaving ook in stand. Ze weet dat er wel voor haar gezorgd wordt en ze heeft dus geld over voor wiet. Geld wat ze ook aan boodschappen kan besteden! Laat haar zelf boodschappen kopen, zo beperk je meteen de hoeveelheid wiet die ze kan oproken.

Kun je niet met je vader praten? Al het geld wat zij oprookt in joints kunnen jullie wel beter gebruiken lijkt me… En ik denk dat je vader met haar moet praten. Je moeder is verslaafd, zo komt het althans over. Daar heeft ze hulp voor nodig.
Daarnaast zou ik zo goedkoop mogelijk boodschappen halen en elke euro die jij en B over hebben opsparen. En dan zo snel mogelijk daar weg. Als jullie studeren zou ik overwegen om te lenen. Dit is echt geen gezonde situatie en ze maakt misbruik van jullie!

En is het geen optie om bij de ouders of familie van jou vriend een tijdje te gaan wonen?

Ik zou nu echt stoppen met het betalen van alles. Alleen wat nodig is voor jou en je vriend!

Dit ja. Ik denk echt dat jullie het veel te makkelijk maken voor je moeder, jullie mogen ook eens aan jullie zelf denken!

Eens met het bovenstaande.