Help mijn klas is zo erg

Hoiii,

Ik zit op een VMBO school op mavo 3 en ik heb nu al bijna 3 jaar lang een verschrikkelijke klas. Het was in de eerste en tweede moeilijk vol te houden, maar het is gelukt… Nu zit ik in de derde en ik trek het gewoon niet meer… Mijn school zit vol rare types. Ik wil graag tijdens de les luisteren en meedoen zodat ik het dan gelijk in de les kan afmaken en thuis niks meer hoeven te doen. Mijn klas, of laat ik zeggen school, denkt daar een stuk anders over. In de klas lopen ze te schreeuwen alsof ze een stel kleutertjes zijn. Dat is nog niet het ergste, ze gooien met pennen, cd’s, schriften… enz… De docenten kunnen ook geen orde houden.

In mijn klas heb ik zelf 2 goede vriendinnen. Alle anderen zijn gewoon hele anderen types die niet weten hoe ze met mensen moeten omgaan. Ze denken dat als je elkaar gaat uitschelden of dat soort dingen dat je dan stoer bent. Naar een anderen klas gaan heeft geen zin, want ze zijn daar alleen nog erger. Ik heb zelf havo/vwo advies, maar ik ben gewoon niet van het leren uit boeken en ik zit nu op een school waar we meer praktische dingen doen.

Ik heb al gekeken voor een anderen school. Maar ik ben ook bang dat als ik naar een anderen school ga ik bijvoorbeeld weer in zo’n zelfde klas terecht kom. Ik had wel één anderen leuke school gevonden maar die zit vol. Ik weet echt niet wat ik kan doen. Het erge is nog dat we met alle 3e klassers straks op reis moeten. Mijn 2 vriendinnen gaan naar een ander land dan ik. Ik moet dus helemaal in mijn eentje mee met al die irritanten mensen voor één week met het vliegtuig. Dat is echt het laatste wat ik wil!!! Ik ben best verdrietig en weet niet meer wat voor mogelijkheid ik zou hebben. Toch naar een anderen school?

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt met zijn of haar klas en die mij misschien kan vertellen wat zij of hij heeft gedaan? Of is er iemand die nu precies hetzelfde heeft als ik? Laat het me aub weten, ik kan op dit moment echt hulp gebruiken.

Liefss van mij!

Praat er over met je mentor, ik zelf ben overgegaan naar een andere school.
Je kunt misschien wel zeggen:

Ik heb al gekeken voor een anderen school. Maar ik ben ook bang dat als ik naar een anderen school ga ik bijvoorbeeld weer in zo'n zelfde klas terecht kom.
Maar dan kom je nooit tot een oplossing als je die angst blijft houden.

Moet je mee op schoolreis? Zover ik het op school had, was dit niet verplicht.

Wat vervelend dat je je zo naar voelt in je klas. Ik heb zelf op de middelbare school nooit in een nare klas gezeten (zit nu op 3Vwo), alleen op de basisschool was het niet zo gezellig. Ik zou met je mentor gaan praten als ik jou was. Je mentor kan helpen met dit soort problemen, ook zijn er meestal vertrouwenspersonen op scholen waar je naartoe kunt. Je kunt als je wilt ook met je ouders gaan.
Blijf vooral met je 2 vriendinnen omgaan en kijk of je misschien een rustigere plek kan krijgen in de klas zodat je beter kunt werken.
Als je al met je ouders en de school hebt gesproken en niks werkt zou ik toch naar een andere school gaan. Vaak kun je ook eerst een dag meelopen met een klas zodat je zelf de sfeer kunt bekijken en daarna kunt beslissen of dat iets voor jou is.
Over die reis zou ik je iets minder druk maken. In het vliegtuig kun je je makkelijk afzonderen door muziek te luisteren of een film te kijken. Reizen met school zitten vaak best vol met excursies en bezoeken, dus je bent vaak druk bezig met opdrachten ofzo (dat is bij mijn school dan).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt (ik ben niet zo goed met advies :flushed:)

De school kan een excursie naar het buitenland niet verplichten. Ik heb op 2 scholen gezeten waar we naar het buitenland gingen, en al die keren ging er altijd wel iemand niet mee.

Verdorie, ik had een hele reactie getypt en toen werd ik uitgelogd.

Als eerste vind ik het echt heel vervelend dat je klas zo is. Wordt er niets van gezegd door leraren? Wat betreft die reis, misschien kun je bij je mentor aangeven dat je graag bij je vriendinnen in de reis wil omdat je je niet op je gemak voelt bij de anderen. En anders zeg je dat je niet mee wil. School kan je niet verplichten om mee te gaan. Waarschijnlijk krijg je dan een vervangende opdracht en moet je op school zijn omdat je leerplichtig bent, maar dat lijkt me niet zo erg toch?

En naar een andere school gaan, ik zou het doen. Ja, er is een kans dat je in een niet leuke klas terecht komt. Maar die kan denk ik niet erger zijn dan de klas waar je nu in zit.

Ja dat klopt, ik moet van mijn angst af. We hebben verschillende reisjes waar we uit kunnen kiezen, of je blijft in Nederland en dan ga je door Nederland reizen. Of we gaan naar een andere land. Mijn 2 vriendinnen gaan naar een land, waarvan het programma niet leuk is. Dus ik heb bij de reis eigenlijk geen anderen keus, ik kom dan toch weer terecht bij alle anderen die heel irritant zijn. Inderdaad praten is een goed idee, maar mijn mentor die doet er niet veel aan. Dus toch maar inderdaad naar een anderen school kijken en hopen dat de klas gewoon leuk is.
Thnx voor je reactie!

Heel erg bedankt voor je advies, ik heb er zeker wat aan! Gelukkig dat je nu wel in een leuke klas zit. Ik had juist op de basisschool een super leuke klas… nu dus niet meer.
Mijn moeder heeft vandaag naar school gebeld en over de reis mag ik zelf kiezen bij wie ik wil slapen enzo. Dat is dan ieder geval 1 zorg minder :cold_sweat: . Mijn mentor die doet er niet veel aan. Er werd in de klas een CD door de klas gegooid die keihard tegen mijn hoofd aan kwam. Hij werd niet boos op de kinderen die het deden, en vroeg ook niet aan mij of het met mij ging…
Ja, dat is een goed idee om de sfeer eerst te bekijken! Dat zou wel heel fijn zijn.
Thnxx!

Dat klopt, alleen de mensen die op school blijven, moeten met een bus door Nederland gaan reizen. Dan zit ik dus nog steeds met al die kinderen… :bored: Ik heb vandaag wel met de docent van de reis gepraat en we hebben al een beetje kunnen oplossen.

Thnxx voor je reactie!

Ah, ik ken dat gevoel… Dan opeens is al je text weg haha

Bedankt voor je advies. Helaas moeten we hoe dan ook mee met een reis, of door Nederland, of naar een anderen land. Ik houd ontzettend veel van reizen dus mijn keuze gaat dan naar een anderen land. Helaas gaan de 2 vriendinnen naar een land waar mijn keuze niet lag. Vandaag heeft de docent van de reis met mij gepraat, zij doet er wel wat aan. Het is dus al voor een deel opgelost maar nog steeds vind ik het erg moeilijk.

Dat is waar, erger kan het niet zijn. Misschien dus toch nog naar een anderen school gaan kijken.

Thnx voor je reactie!!

Wat raar, ik vind niet dat school jou kan verplichten. Wordt het ook door school betaalt? Want er zijn ook een heleboel mensen die het niet kunnen betalen…

Maar anyway, hopelijk wordt het allemaal beter. Jij bent een topper en je kunt het!

Mja klinkt als een standaard middelbare school klas. Stop een stel verveelde puberende kindjes bij elkaar en dat is wat je krijgt, beetje jammer als je dan één van de weinige bent die wel normaal kan doen. Ik denk dus niet dan van school wisselen helpt, je kunt er wel aan leren wennen en dan overleef je het middelbaar wel.

Heb een gelijkaardige situatie meegemaakt. Ik heb drie jaar in een school gezeten waar ik me nooit op mijn gemak voelde, waar ik nooit gelukkig was en waar ik elk jaar opnieuw een kinderachtige/stomme klas kreeg. Ik ben dit schooljaar (eindelijk) van school veranderd, en ik zit nu in een klas/school waar ik me wél thuis voel. Als je je al 3 jaar niet goed voelt in je klas, vrees ik dat dit nooit zal veranderen. Het enige wat verandering in de zaak kan brengen is ‘springen’ en van school veranderen.
Om nog dit schooljaar van school te veranderen, denk ik dat het daarvoor te laat is maar je kunt normaal binnenkort scholen bekijken en een idee krijgen naar welke school je graag zou willen gaan.
In verband met je ‘schoolreisje’: dat lijkt me écht een vervelende situatie. Het enige wat je kunt doen is toch toegeven, en met je vriendinnen meegaan. Als je dat echt niet wilt is er nog altijd hoop dat je nieuwe en aardige mensen leert kennen op je reis.
Veel succes!!

Ik snap je frustratie! Ik zelf zit met een klas met allemaal de zelfde nationaliteit maar ik ben dan weer de enige die die taal niet spreekt. Ik heb geen goed gevoel bij mijn klas. Ik zit al 5 jaar op deze school en na dit jaar verander ik… Ik heb gewoon veel moeite met positief blijven ik heb mijn klas echt niet graag.Ik heb 1 vriendin die me aanvoelt en waar ik altijd mee ben maar als zij even bij hun is ben ik weer buitengesloten. Ik wil zeggen dat ik je situatie echt begrijp en dat veranderen inderdaad de enige oplossing is. Maar denk zo, liever alleen dan met slecht gezelschap! Probeer die laatste maanden nog te overleven in je hatelijke klas!

Dit. Denk dat de enige optie jezelf eroverheen zetten is.