help mijn gerbil bijt. (informatie gevraagd)

hoi,
ik heb zaterdag twee vrouwelijke gerbils gekocht. (woestijnratjes) ik heb ze zaterdag de hele dag aan de kooi laten wennen, en vannochtend heb ik ze een beetje voer uit mijn hand gegeven. mijn ene gerbil, coco chanel is heel lief en bijt niet, maar Donna karen bijt wel. (nee geen grapje, ze heten echt zo). ik weet niet wat ik hieraan moet doen, kan iemand helpen ?

Nooit voer geven uit je hand, want dan associëren ze je hand met voer en voer = hap. Zijn ze verder wel tam? Of bijt Donna Karan je ook als je d’r op wilt pakken?

nou, ik ben bezig met ze tam te maken en ik had dus op internet gelezen dat ik ze dan voer uit mijn hand moet laten eten ofzo… en aangezien ik ze pas sinds gisteren heb, wil ik ze nog niet oppakken, want ze moeten nog wel een beetje wennen. maar Donna is niet zo lief, en ze stoeien ook af en toe een beetje, is dat een probleem?

Je hebt ze net, zo snel wennen die beesten niet.

Ik ken niks van die beesten x’) Laat staan dat ik weet hoe ze eruit zien x’)

Voer uit je hand geven moet je echt niet doen, believe me. Het is heel leuk, maar dan kan je ze 't niet kwalijk nemen als ze je bijten. Ik heb 3 dwerghamsters tam gemaakt, dat deed ik door als ze in een hoekje zaten of als ze iig niet konden ontsnappen, ze even op te tillen en heel even vast te houden en daarna weer los te laten. Daar ben ik ook echt vanaf dag 2/3 mee begonnen. Klinkt heel raar, maar na een tijd (week of 2) zijn ze eraan gewend en bij mij klommen ze toen vanzelf in m’n handen als ik m’n handen in een kommetje hield.

Of het een probleem is als ze stoeien weet ik niet, maar bij dwerghamsters is het zo dat je er maar 1 in een hok moet houden omdat ze elkaar anders afmaken (ook broertjes en zusjes, dat maakt niks uit). Ik hoop dat je dat van te voren hebt gecheckt en anders zou ik dat gauw doen.

Het tam maken van gerbils
geschreven door Sien
Eigenlijk raad ik mensen altijd aan even hun gerbils de eerste paar dagen met rust te laten, hoe moeilijk dat ook is. Reizen is erg vermoeiend voor ze. De kooi moet al klaar staan als je ze gaat halen. Dan kunnen ze gelijk de kooi in en kun je ze met rust laten, hoe moeilijk dat ook is. Na een paar dagen kun je beginnen met het tam maken. Zeker als ze bij een goede hobbyfokker vandaan komen zullen ze dit vaak al zijn, het is dan alleen nog een kwestie ze aan jou te laten wennen.

Als het nodig is mag je de gerbils best oppakken voor ze tam zijn. Soms worden ze er bang van, probeer het dus niet vaker te doen dan noodzakelijk is. Aan de staart mag je ze alleen oppakken aan de staartbasis, ze daarbij direct ondersteunend bij de poten. Doe het liever helemaal niet. Hoewel het afbreken van de staart eerder gebeurd bij het uiteinde of halverwege, kan het aan de basis óók gebeuren. Ook kun je je gerbils opscheppen, met van je handen een kommetje. Zo zien ze je aankomen en het zorgt voor veel minder schrik, en geen onnodig risico.
Moet je ze dus echt even pakken, bijvoorbeeld als je ze ergens naartoe moet vervoeren, gebruik dan beide handen, maak er een kommetje/schepje van en houdt ze vlak boven de bodembedekking. Door je handen dan naar ze toe te bewegen naar een hoek, kun je ze opscheppen en zien zij de gehele tijd je handen. Met een hand zo ineens van boven pakken, schrikken ze van, en het zal je bijna niet lukken. Bovendien is dat de rooftechniek van een van hun natuurlijke vijanden, nl. de roofvogel.

Geef elke dag aandacht aan de gerbils. Begin gewoon met een hand of arm in de gerbil bak te stoppen. Zet de kooi op een plaats waar je er naast kan zitten (het liefst op een wat hogere plaats zodat je niet al te groot op je gerbils over komt) en stop je hand er in. Geen plotselinge bewegingen maken en gewoon rustig afwachten tot er een gerbil komt. Leg geen eten op je hand, het kan zijn dat ze je hand met eten gaan associëren, waardoor ze je kunnen gaan bijten.
Uiteindelijk komen de gerbils snuffelen. Als ze (zachtjes) bijten, blaas of duw dan even zachtjes tegen de neus, maar beweeg verder niet. Als ze het wat gewend zijn kun je voorzichtig eens proberen je hand iets op te tillen als een van de gerbils er op zit. Jonge gerbils wennen snel aan je, en klimmen soms zelfs over je arm naar je nek toe. Oudere gerbils hebben wat meer tijd nodig.

Bron:
http://www.bunnybunch.nl/knaagdieren/gerbils.html

Ik heb ze ook, ik heb ze nu ongeveer 2,5 jaar denk ik, en in het begin beten ze ook best wel vaak, maar ze moeten gewoon aan je wennen. Nu bijten ze niet meer, tenzij m’n handen naar eten ruiken haha.
Je moet ze in ieder geval wel gewoon vast blijven pakken enz. en als ze dus met hun mondje naar de hand gaan moet je ze snel weer neerzetten.

Btw:
Mijne zitten nu apart in een hok. ongeveer een half jaar geleden begonnen ze met elkaar te bijten enzo :open_mouth: Echt de hadden allemaal open wonden, overal bloed (nee niet overdreven). Ik weet nogsteeds niet hoe dat kan, ze hebben altijd (dus 2 jaar) bij elkaar in 1 hok gezeten… weet iemand misschien hoe dat komt ?
Ik heb ze na een paar maanden wel weer bij elkaar proberen te zetten maar ja raad het al. Weer helemaal onder het bloed. Dat durf ik dus echt niet meer te doen, ze hebben eindelijk geen wondjes meer…

dank jullie wel voor informatie :’)

hahaha. gerbil? ik wist niet dat ze bestaan.

Eerst een paar dagen met rust laten. En daarna heel voorzichtig aan je laten wennen, zorg dat je geen onverwachtse bewegingen maken want ze kunnen ook bijten uit schrik.
Ik weet niet of gerbils van hangmatten houden? Maar wat ik wel eens bij ratjes heb gedaan is een oud t-shirt een dagje aandoen, en dan als hangmatje ophangen. Dan ruikt het naar jou en wennen ze je aan geur en associeren ze het niet met eten :wink:

Ik heb drie gerbils :grin:

Je moet ze gewoon een paar dagen rust gunnen, dat ze wennen aan hun nieuwe omgeving. En ik zou ze ook geen eten geven met de hand, daardoor wordt je hand inderdaad geassocieerd met eten en gaan ze bijten :slightly_smiling_face:

Daarnaast zijn het volgens mij ook niet echt de perfecte beestjes om ze tam te maken en er uitgebreid mee gaat knuffelen ofzo.

Hoe groot is de kooi waar ze in zitten? Als de kooi te groot is gaan ze territorium verdedigen en kunnen ze gaan vechten. Bij een kleinere kooi kan dat niet, want niet genoeg ruimte om te verdelen zeg maar. Ik heb drie gerbils in een bak van 30cm bij 60cm, klinkt klein maar groter gaan ze vechten.

ik heb precies dezelfde afmetingen, maar misschien stoeien ze gewoon een beetje maar ik ben best wel een bang kippetje. om het weekend ben ik bij mijn vader en is mijn moeder bij mijn ‘stiefvader’ en dan is er niemand in huis behalve mijn kat {die weet niet eens dat ik gerbils heb, dom oud beest}

dus dan ben ik bang dat als ik terugkom ik een dood beest in mijn hok zie liggen ofzo…

zo erg ! daar ben ik dus ook bang voor.

Gerbils zijn best lastig tam te maken heb ik altijd begrepen. M’n neefje heeft er toevallig een aantal (3 of 4 volgens mij).

Ik denk dat ze haar het beste veel eruit moet halen, langzaam aan je handen laten wennen, door inderdaad uit de hand te voeren. Laat haar ook naar jou toe komen. Gerbils zijn prooidieren, dus ze worden in de natuurlijk gegeten, dat betekend dus dat ze altijd angstiger zullen zijn dan jachtdieren.
Benader haar niet van bovenaf, maar van vooraf, zodat ze je kan zien.

wij hebben al heel lang gerbils
en vorig jaar hadden we weer 3 nieuwe gehaald, maar 2 zijn overleden
en bij ons bijten ze eigenlijk nooit,
want we doen er gewoon rustig mee enzo
maarja, ik weet ook niet hoe het komt

de gerbil die we nu hebben is hoogbegaafd (’:
hij kan op de trap naar boven klimmen, springt altijd uit zichzelf van de bank af, is een x in de vissenkom gesprongen, kan heel hoog springen en is niet bang voor een kat of hond
haha (:

Je hebt ze net.
Ik zou ze eerst een dag laten wennen, daarna elke dag even beetje aaien etc.
Maar laat ze eerst even met rust…

guys,
het gaat nu echt super goed :’) ze bijten niet meer en ik heb ze al een paar keer uit de kooi gehaald en op mijn bed laten lopen.

thankss !

ot.
hahaha leuke namen xD

die van mijn vriendin is net dood en hij was heel lief, maar haar zusje heeft er ook nog een:d lekker nutteloos dit :angel: