Hi, ik weet echt niet meer wat ik moet doen , m’n beste vriend wil namelijk zelfmoord plegen , ik probeer hem te helpen , maar dat lijkt niet te lukken. Ik zeg hem dat alles goed komt en we er samen gaan uitraken. Maar hij ziet het niet meer zitten , want z’n papa heeft de benen genomen toen hij wist dat z’n mama zwanger was dus heeft hij z’n papa nooit gekend , maar hij mist hem elke dag meer en meer, en is het beu om hem elke dag aftevragen of z’n vader nog leeft, of hij hem ooit zal zien , en dan is er nog zijn moeder, die zwaar depressief is en een zwaar ongelukt heeft gehad etc. ooit zag hij haar zelfs een heel doosje pillen inslikken (zelfmoord) , en hij kan het niet meer aan. Wat moet ik doen? xxx
misschien naar de dokter en je verhaal vertellen,dan kan hij misschien jeugdzorg inschakelen en een psycholoog. misschien dat dat helpt?
Dit is een beetje offtopic, want ik snap niet waarom deze :3 smiley erbij staat, dat is eigenlijk een happy face…
Verder kan ik je niet echt helpen. Ik heb hier geen ervaring mee.
Hoe oud is je beste vriend, als hij jonger is dan 18 kan jekindertelefoon bellen of heeft hij verder nog familie? Misschien kan je dat bij hun aangegeven zodat zij misschien jouw vriend kunnen helpen. Raad hem aan om naar psychiater/psycholoog (welke was het nou) te gaan.
En die smiley is inderdaad overbodig.
Ik haal even die smiley weg hoor. Het staat erg raar.
Wilt hij nu zm plegen? Of is hij het van plan?
professionele hulp inschakelen. Ik zou zijn huisarts bellen.
Hij heeft professionele hulp nodig. Praat daar met hem over. Bel zijn huisarts.
Dit kan heel hard klinken, maar ik heb het zelf ook meegemaakt, maar mensen die zeggen dat ze zelfmoord gaan / willen plegen, doen het vaak niet. De meeste mensen bedenken in het geheim een plan, niemand verwacht het vaak van die mensen, en aan de buitenkant zijn ze heel vrolijk, en ze doen het wanneer niemand het verwacht.
Maar hoe dan ook, hij heeft hulp nodig, en volgens mij zijn moeder ook.
Sterkte!
Naar een vertrouwenspersoon.
haal professionele hulp voor hem, hij is nog te helpen, helaas tot tegenstelling van andere maakt hij het kenbaar, HELP HEM! schakel hulp in nu het nog kan
Uit eigen ervaring weet ik dat eh ja, blaffende honden bijten niet. Degene van wie het je niet verwacht wel, maar het is duidelijk een roep om hulp. Haal professionals erbij.
Behalve het -zelf meegemaakt-, ben ik het hier helemaal mee eens! Hulp zoeken, ook al wil hij eerst niet… Ik geloof niet dat zelfmoord altijd de oplossing is.
Mensen die zeggen dat ze het gaan doen, doen het meestal niet. Maar toch heeft hij hulp nodig!
De opmerking ‘mensen die zeggen dat ze zm willen plegen doen het niet’ is echt de grootste lariekoek van de eeuw. Echt, serieus. Grotere nonsens bestaat niet.
Iemand inschakelen. Een ouder, vertrouwenspersoon, huisarts. Echt doen. Dan krijg jij later tenminste geen spijt, ben je een goede vriendin, en krijgt hij hopelijk de hulp die hij nodig heeft.
Of Kindertelefoon bellen en vragen wat je het beste kunt doen.
Bullshit. Echt gewoon b-u-l-l-s-h-i-t. Zovaak meegemaakt en gehoord dat mensen zelfmoord wilden plegen, geen echte hulp kregen, niet serieus werden genomen en het dan alsnog deden. Dit is echt gewoon complete nonsens die uitspraak. Echt ongelooflijk.
Kun je ook een keer gewoon normaal doen?
OT: Ik sluit me volledig aan bij de anderen die zeggen dat je hulp moet inschakelen.
Waarom staat het dan constant in de kranten en dat soort onderzoeken? Toevallig deze week nog, “80% heeft het overwogen en uiteindelijk nooit gedaan”. En in de Libelle. And so on.
Er is nu eenmaal een grote groep die het voor aandacht doet. Helaas is het moeilijk te ontdekken wie de groep is die het echt nodig heeft, die het echt meent. En daarom is professionele hulp nodig, want we weten niet of dit serieus is of niet.