Help mij met de chi kwadraat toets!

Hoihoi,
ik moet voor biologie een verslag maken (heb eerst een onderzoek gedaan)
over kempvissen. Ik moet een chi kwadraat toets daarbij maken maar ik snap er niks van! Ook op internet snap ik het niet echt. Het verslag gaat over kempvissen, en de mannetjes zijn agressief naar andere mannetjeskempvissen, en wij moesten nagaan of dat komt door de vorm of door de kleur van de mannetjes.

Zo hebben we het gedaan:
Werkwijze experiment
Wij hebben eerst gekeken of onze kempvis op vorm reageerde. Daarom hebben wij eerst drie gekleurde rondjes in het water gedaan. Elk rondje hebben we 20 seconden in het water midden in het water gehouden en in die tijd hebben we gekeken hoe de vis op deze prikkel reageerde. Daarna hebben we gekeken of de vis reageerde op de houten nepvis. Hiervoor hebben we de nepvis weer 20 seconden in het water gehouden. Omdat we drie vissen hadden hebben we drie keer een houten vis in het water gehouden. Om de vis af en toe rust te gunnen hebben we af en toe de vis even geen prikkel aangeboden. Uit dit experiment kunnen we dus afleiden of de vissen meer reageren op de visvorm of op een papieren figuur. Ook kunnen we afleiden welke kleur de vis het meest aantrekt. Als laatste hebben we nog een spiegeltje voor de bak gezet.

Mijn hoofd en deelvragen zijn

Hoofdvraag
Welke prikkel of prikkels wekken agressief gedrag van mannetjes kempvissen op?

Deelvraag 1
Werken bepaalde kleuren agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de vorm?

Deelvraag 2
Werken bepaalde vormen agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de kleur?

Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Alvast bedankt! X

Sorry, maar aan de hand van wat jij zegt vallen die vragen niet op te lossen? Je zegt gewoon hoe je het hebt gedaan en je geeft geen uitkomst of dergelijke.

Dit kun je echt beter aan een docent/begeleider vragen, want zonder gegevens kunnen we hier niks mee…
Succes ermee in elk geval! :slightly_smiling_face:

Je moet waarschijnlijk je uitkomsten toetsen met behulp van een Chi-kwadraat toets en dan kijken hoe het zit met je betrouwbaarheid en dan op basis daarvan antwoorden op je vragen? Maar dat gaat niet zonder cijfergegevens.

Het heeft wel een uitkomst, dat is namelijk dat de vissen meer op vorm reageren dan om kleur, maar bij deze uitkomst moet ik die toets toepassen, maar ik weet niet hoe

Heb je geen resultaten?

Maar heb je echt cijfergegevens? Op basis van wat heb je besloten dat de vis onrustiger reageerde? Aantal bewegingen dat hij maakte? Hoeveel rondjes hij zwom? Of heb je een cijfer gegeven op zijn onrustigheid? Op basis daarvan moet je een toets uitvoeren.

Als je gewoon hebt besloten dat hij toen onrustiger was, zonder dat je gedefinieërd hebt (met cijfers) wat onrustiger is, dan kan je volgens mij écht toets uitvoeren hoor.

Wat hebben jullie precies gescoord? Het aantal agressieve gedragingen? De Chi-square toets werkt met verwachtingswaarden, wat in dit geval dus waarschijnlijk het gemiddelde van je gescoorde waarden zijn in alledrie je situaties.

Kan je je resultaten niet plaatsen?

aantal XXXXX is hoevaak ze agressief reageerden

Huh, ik snap je tabel niet? Waarschijnlijk zitten er delen tussen waar de vis niet agressief reageerde dan? Zet daar even een 0 tussen, leest wat fijner (:

Ik probeer nu een foto te uploaden!

Als je op de link klikt doet hij het als het goed is !

@KOPJECHINO
Aahhh bedankt, ik snapte al niet helemaal hoe ik hem goed kon plaatsen :slightly_smiling_face:

Hoofdvraag
Welke prikkel of prikkels wekken agressief gedrag van mannetjes kempvissen op?
Het zien van een andere (rode) vis.

Deelvraag 1
Werken bepaalde kleuren agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de vorm?
Rood.

Deelvraag 2
Werken bepaalde vormen agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de kleur?
Vorm van een vis.

Wat voor kleur was de vis zelf?

Vis 1 was blauw (vrouw)
Vis 2 was rood (man)
Vis 3 was rood (man)

En nu moet je een toets doen? Of mag je ook gewoon zo antwoorden, zoals Kopjechino het dan zegt?

Nee je moet echt die toets toepassen

geef aan bij welke uitkomst van de chi-kwadraat toets je welke conclusie moet trekken, dat is de opdracht.

Anyhow, voor je eerste deelvraag is je nulhypothese dat µ1=µ2=µ3, en de alternatieve dat minstens een van de gemiddelden verschilt, waarbij µ1: gemiddelde rood, µ2: gem roos en µ3:gem geel. Dus je maakt het gemiddelde van rood, roos en geel (je telt dus bv de x’n van rode vis en rood vierkant op en deelt dit door 6 (of 4, als je het vrouwtje niet mee mag tellen).

Dan vul je je formule in, en bekijkt het getal dat je uitkomt. Dan zoek je je p op in je tabel, als het getal dat je bent uitgekomen kleiner is dan p is, dan verschillen je onderzoeksgemiddelden puur toevallig en aanvaardt je nulhypothese (dat er geen verschil is tussen de kleuren). Is het groter, dan verwerp je de nulhypothese en is er dus wel een verschil tussen de kleuren, en wekken sommige kleuren dus meer aggressie op.

En zo moet je dat ook doen voor je tweede deelvraag, maar dan uiteraard met vorm.

Voor je hoofdvraag heb ik geen idee, sorry.

Maar moet je de resultaten van dat vrouwtje er bij rekenen of niet? Of is zij een soort van controleconditie? Want anders kan het zijn dat mijn bovenstaande antwoord niet klopt en dat je het nog anders moet doen. En dan heb ik geen idee hoe.

Ik denk dat je het best in je cursus kan kijken of aan je groepsgenoten vragen. Want de meeste mensen op girlscene krijgen niet zo’n uitgebreide statistiek (: