Hoihoi,
ik moet voor biologie een verslag maken (heb eerst een onderzoek gedaan)
over kempvissen. Ik moet een chi kwadraat toets daarbij maken maar ik snap er niks van! Ook op internet snap ik het niet echt. Het verslag gaat over kempvissen, en de mannetjes zijn agressief naar andere mannetjeskempvissen, en wij moesten nagaan of dat komt door de vorm of door de kleur van de mannetjes.
Zo hebben we het gedaan:
Werkwijze experiment
Wij hebben eerst gekeken of onze kempvis op vorm reageerde. Daarom hebben wij eerst drie gekleurde rondjes in het water gedaan. Elk rondje hebben we 20 seconden in het water midden in het water gehouden en in die tijd hebben we gekeken hoe de vis op deze prikkel reageerde. Daarna hebben we gekeken of de vis reageerde op de houten nepvis. Hiervoor hebben we de nepvis weer 20 seconden in het water gehouden. Omdat we drie vissen hadden hebben we drie keer een houten vis in het water gehouden. Om de vis af en toe rust te gunnen hebben we af en toe de vis even geen prikkel aangeboden. Uit dit experiment kunnen we dus afleiden of de vissen meer reageren op de visvorm of op een papieren figuur. Ook kunnen we afleiden welke kleur de vis het meest aantrekt. Als laatste hebben we nog een spiegeltje voor de bak gezet.
Mijn hoofd en deelvragen zijn
Hoofdvraag
Welke prikkel of prikkels wekken agressief gedrag van mannetjes kempvissen op?
Deelvraag 1
Werken bepaalde kleuren agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de vorm?
Deelvraag 2
Werken bepaalde vormen agressief gedrag op bij mannetjes kempvissen? Ongeacht de kleur?
Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Alvast bedankt! X