Help me!!

Hallo allemaal,

Dit is voor het eerst dat ik hier iets op het forum plaats. Ik zit met een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben ontzettend gelukkig met mijn vriend, ik ben 20 jaar en hij is 24 jaar. We zijn druk op zoek naar een huisje.

Nu heb ik nogal wat problemen met het vertrouwen van mijn partner. Hier werk ik heel hard aan! Ik weet dat hij nooit vreemd zal gaan maar ik heb al sinds het begin angst dat hij met andere meiden doet appen of berichten op Facebook. Hij heeft me nooit een rede gegeven om hem niet te vertrouwen, maar dit is denk ik meer uit onzekerheid…

Iedere keer als hij met zijn telefoon zit wordt ik achterdochtig. Gelukkig gaat het al een stuk beter en check ik zijn telefoon niet meer. Toen ik zijn telefoon checkte heb ik nooit wat gevonden.

Zijn telefoon laat hij vaak slingeren maar neemt hem ook wel eens mee naar het toilet of komt echt terug naar de kamer om zijn telefoon te halen.

Er is een tijd geweest dat ik niet in zijn telefoon mocht kijken, dit was een periode dt het echt te ver ging, ik trok zijn telefoon uit zijn handen en werd er heel agressief door omdat ik perse wou kijken. Hij heeft altijd gezegd dat hij door me er niet in te laten kijken hij me dat slechte gedrag wou afleren op die manier.

Hij zegt altijd dat ik in zijn telefoon mag kijken, maar dat wil ik niet en dat durf ik niet. Ook zegt hij dat hij dat nooit zou doen.

Toch voel ik altijd een angst dat hij me via zijn telefoon zal bedriegen me verlaat voor iemand anders.

Ik weet dat ik hem moet vertrouwen na bijna 3 jaar en dat als hij zoiets doet ik er toch wel achter kom…?

Hebben jullie tips hoe ik mijn paranoia gedrag kan stoppen en hem gewoon kan vertrouwen?

ik denk gewoon een goed gesprek met hem voeren, en dan ook echt een goed gesprek.

Ik vind het in eerste instantie ontzettend lief van je vriend dat hij je hier in steunt. Je zegt zelf dat hij je geen reden heeft gegeven om wantrouwend te zijn, dus waarom zou je dat in vredesnaam doen? Ik begrijp wel dat je onzeker bent en dat je niet blind kunt vertrouwen op iemand (dit bewijzen mensen heel vaak weer), maar in jouw geval zou ik je vriend toch wel gaan vertrouwen. Hij houdt van jou, wil met jou samen gaan wonen, dus waarom twijfelen?

Werkt je vriend ook? Heeft hij ook vrouwelijke collega’s bijvoorbeeld? Dan vraag ik me af waarom je wél bang bent dat hij via de telefoon iets zou doen, maar niet in RL? Ik wil je helemaal niets aanpraten hoor, want zo te horen heb je een hele lieve, betrouwbare vriend!

Jullie zijn al 3 jaar samen en je bent ontzettend gelukkig. Is dat niet het beste bewijs dat je hem kan vertrouwen?

Het is goed dat je weet dat je een probleem hebt! Weet je de reden van je gedrag? Ben je vroeger door andere vriendjes bedrogen? Of heb je een minderwaardigheidscomplex? Weinig zelfvertrouwen?

Mijn vriend appt ook vaak met andere meiden, hij heeft veel vriendinnen. Maar 's avonds slaapt hij toch bij mij, denk ik dan. Ik maak op uit je tekst dat jullie hier samen over praten, dat is goed! Probeer er samen een oplossing voor te vinden.

We hebben dit probleem afgelopen jaar al heel veel besproken. Op een moment heeft hij gezegd, zet een knop om, hoe vaak ik ook zeg ik doe het niet dat helpt toch niet.
Ook zegt hij dat zijn telefoon zijn privacy is en dat ik helemaal niet zou moeten willen kijken… Dit begrijp ik heel goed maar geeft me ook een gevoel dat ik geen controle erover heb. Doordat dit allemaal in het verleden is gebeurt merk ik wel dat hij zijn telefoon meer beschermd. MAAR daar moet ik denk ik niks achter zoeken he?

Denk ook dat hij weet dat als ik zou kijken in zijn telefoon dat ik dan toch misschien om iets heel onschuldigs van slag raak aangezien het zo gevoelig ligt bij mij. Als het anders om was geweest zou ik misschien ook mijn telefoon beschermen om eventuele mis opvattingen te voorkomen.

Zijn telefoon moet ik denk ik loslaten en er geen issue meer van maken!
Hij ligt inderdaad naast mij en als hij iemand anders kiest zal ik er toch mee moeten dealen op dat moment.

Dat is dan misschien het echte probleem! Kijk, je kan situaties niet vergelijken. Jouw vriend is niet zoals je moeder en de relatie tussen jou en je vriend is niet zoals de relatie tussen je moeder en je vader.

Ik vind het feit dat mijn vriend met andere meisjes appt en nog steeds bij mij is bijvoorbeeld net een teken van vertrouwen. Hij kan met andere meisjes omgaan zonder vreemd te gaan. Omdat hij van me houdt, zie je?

Wees blij met de vriend die je hebt, hij lijkt mij heel erg lief en begripvol. En denk nog eens na over de 3 jaar die jullie nu al samen doorgebracht hebben. Je wéét dat je geen reden hebt om hem te wantrouwen! Probeer hier de komende tijd eens extra aandacht aan te besteden. En praat er met hem over, elke keer als je het moeilijk hebt!

Ik mocht ook altijd in m’n ex z’n mobiel kijken en ik dacht ook altijd ‘waarom zou hij elk weekend naar me toe komen als hij liever iemand anders wil?’ Bleek toch dat hij, ipv sms’en, mailde met wijven en anderhalfjaar lang vreemd ging. Dus dat hij savonds naast jou ligt vind ik zelf niet echt een goede reden om hem te vertrouwen. Maar goed ik denk dat je je er over heen moet zetten en gewoon moet proberen hem te vertrouwen. Als hij al vreemd zou willen gaan doet hij dat toch wel moet je maar denken.

Dankjewel voor je reactie!
Ik moet het inderdaad van de positieve kant zien.

Erover praten ga ik niet meer echt doen, dit heb ik al zoveel gedaan en ik merk als ik er teveel over praat dat ik hem dan juist weg jaag.

Lieve meid, je hebt ook helemaal geen controle over je vriend, en je zal nooit controle over je vriend hebben. Je vriend doet helemaal waar hij zelf zin in heeft!!! Hij is een vrij mens en maakt vrije keuzes. En zijn keuze is zijn leven met jou door te brengen, van jou te houden en met jou te gaan samenwonen.

Inderdaad. En we kunnen allemaal hopen dat onze vriendjes hier open over zullen zijn als het ooit gebeurt. Maar als hij het verborgen houdt, zul je er inderdaad mee moeten dealen op het moment dat het uitkomt. Maar ga daar nou niet automatisch van uit, en geniet van de tijd die jullie samen doorbrengen!

Professionele hulp zoeken.

Ik weet dat niet alle jongens hetzelfde zijn maar ik had dit ook vanaf het begin van mijn relatie. Hij zei dat hij zoiets nooit zou doen maar uiteindelijk bleek dat mijn gevoel juist was…

Dankjewel! Dit helpt me heel erg :slightly_smiling_face:

Genieten van het moment dat ik met hem samen ben en hem gewoon vertrouwen!

Dan hoop ik dat mijn vriend niet zo is… Ik hoop dat ik hem op zijn woorden kan vertrouwen maar je weet het inderdaad nooit zeker

had je dit in vorige relaties ook?

Dit is mijn eerste officiële relatie! Hij heeft al meerdere relaties ( 2 serieuze voor mij) gehad en is nooit vreemd gegaan zegt hij, zijn moeder bevestigd dat! Ze heeft me ook veel geholpen, ze verteld me altijd dat ik hem moet vertrouwen en dat hij dit nooit zou doen. In zijn vorige relatie in zijn ex vreemd gegaan maar ook meer dat zij deed chatten met andere jongens enz.

In het verleden heb ik veel moeite gehad om dat ik altijd bang was om mensen te verliezen, dit heb ik ook een lange tijd bij vriendinnen gehad. Nu merk ik dus dat ik dit ook bij mijn vriend heb, de angst dat hij me verlaat.

Ik snap dat je onzeker kan zijn, maar je bent nu 3 jaar samen en er is nooit iets voorgevallen waar je argwaan bij kreeg? Dan lijkt me inderdaad het beste om lekker te gaan genieten meid! Hij wil met je samenwonen, jullie hebben al 3 jaar een relatie en zoals het klinkt is er geen enkele reden tot ongerustheid.
En daarnaast, al zou het gebeuren, alles kan stiekem. Zolang hij beweert dat hij niks doet valt dat niet te controleren en zul je hem moeten geloven (en het lijkt me zo een hele betrouwbare jongen). Mocht het ooit gebeuren komt het toch onverwacht en kon je je er toch niet op voorbereiden. Dus geniet gewoon van je leuke relatie en ga niet wachten op fouten die hij maakt die er waarschijnlijk helemaal niet komen!

Nee hij is inderdaad altijd lief voor me, en tuurlijk hebben wij ook ruzie enz.
Maar heb nooit echt rare dingen mee gemaakt… Buiten dat hij zijn telefoon wel eens mee naar het toilet neemt en mij niet door zijn smsjes zal laten kijken. Wel laat hij me vaker filmpjes zien ofso of kan ik bellen als dat nodig is, het is niet dat ik hem niet mag aanraken maar zijn whatsappjes of smsjes vind hij iets privé’s en dat heb ik zelf gecreeërd door mijn belachelijke gedrag.

Ik moet ervan genieten dat we nu samen zijn!

Hij zegt wel altijd dat ik mag kijken en dat hij geen geheimen heeft maar ik doe het nooit omdat ik dan weet dat ik er niet meer mee zou kunnen stoppen.
Hij vind gewoon dat ik het niet eens zou moeten willen om erin te kijken, hij vindt dan dat het al niet goed zit als je aan het kijken bent.

Ik kan wel vaak mee kijken als ik naast hem zit, zijn telefoon is ook niet zo belangrijk voor hem. Laatst heeft hij z’n telefoon 3 dagen niet aan gehad, daar heeft hij dan geen behoefte aan.

Je moet hem gewoon vertrouwen. Dat controleren, daar heb je juist niks aan. Hij kan via 100en manieren contact zoeken met andere meisjes en ikzelf zou het ook heel vervelend vinden als mijn vriend per se alles moet lezen. Ik bedoel, ik zou het heel vervelend vinden dat hij mij niet vertrouwt. Tuurlijk als we op de bank liggen en ik stuur een appje of hij vraag met wie ik praat kan hij gewoon meekijken, maar dat hij alles zou moeten weten, dat wordt te gek.
Ik vind dat je vriend gelijk heeft. Je moet inzien dat het nutteloos is om al zijn gesprekken te kunnen inzien en dat het niet realistisch is daarop te baseren dat hij niet vreemdgaat, omdat er genoeg andere mogelijkheden zijn. (Ik zeg niet dat hij dat doet!) Je kan hem niet 24/7 checken op alles… Als hij zegt dat er niemand anders is, moet je dat geloven. Hij is je vriend, al 3 jaar en zoiets valt gewoon niet echt te checken, tenzij er aparte signalen zijn, maar die zijn er niet.

Ik zou het loslaten, je moet je vriend gewoon geloven op zijn woord. Als hij daar misbruik van maakt is het een ongelofelijke klootzak, maar zoiets kan je van te voren nooit weten en daar kan je dus nu niks mee.