Help me met me profiel!

Haaai allemaal,
ik zit in 3havo en ik moet een profiel kiezen dit jaar! maar ik twijfel echt heeeeel erg tussen C&M en N&G.
bij c&m zou ik deze vakken kiezen:
Geschiedenis, Nederlands, Engels, Gym ( verplicht )
frans
duits
aardrijkskunde
wiskunde A ( nog niet zeker! )

En bij N&G :
Biologie, Scheikunde, Nederlands, Engels, Gym ( verplicht )
Wiskunde A
Aardrijkskunde
Frans

Maar ik twijfel zooooooooooo erg… ik vind deze beroepen wel leuk:
stewardess, gewoon iets met toerisme , in een ziekenhuis werken / iets in de zorg, of iets met fashion/ mode enzo…

Ik heb er al over gepraat met mn mentor en hij zegt dat ik mn hart moet volgen en het waarschijnlijk nog kan wijzigen als ik in de 4e helemaal gek word van dat profiel. Daar ben ik wel blij mee…
Maar mn cijfers zijn nou niet zo super, zoals bij geschiedenis,wiskunde,natuurkunde
en bij duits wel, maar ik ben niet zo goed in de luister & leestoetsen en mn docent zegt dat je examen daar voor een groot deel uit bestaat.
Verder ben ik ook bang dat scheikunde heel moeilijk word.
Hebben jullie misschien ervaring als je in 4havo zit met c&m of n&g en is het nou moeilijk enzo?
Want ik twijfel heel erg!
Bedankt voor het lezen en opmerkingen aub! (A)
xx

Ik zit in 4 VWO, (Gymnasium), Heb dus vorig jaar moeten kiezen. Bij ons in C&M & N&G wel een groter verschil. Je moet gewoon nog even een paar weken aankijken. Je moet niet iets kiezen omdat iemand anders dat kiest, maak een lijstje met voor/nadelen en streep deze tegen elkaar weg.

Bij ons heb je op 4 HAVO met C&M Geen wiskunde, maar ik weet niet of dat bij jou anders is? Gechiedenis is bij een M-profiel sowieso verplicht.
Scheikunde is bij ons nu wel Moeilijker geworden in de bovenbouw ja, natuurkunde trouwens ook, maar dat wil je niet kiezen.

Heel veel succes!

Nou met de bovenstaande beroepen zijn alleen maar talen en biologie belangrijk… Ik zou voor CM + bio in plaats van ak?

Wat raar dat je bij CM niet tekenen of muziek hebt… Dat is toch verplicht?

-

haha wat grappig. 10 minuten geleden heb ik net ‘de knoop doorgehakt’
ik zat ook te twijfelen tussen e&m en n&g
maar ik ga toch e-m doen omdat ik anders scheikunde heb
ik ga frans kiezen en als extra examen vak biologie omdat ik richting ‘speciale zorg’ wil
hier heb je niks aan maargoed
maar vgm kan je in de 4e niet meer terug… bij mij zeiden ze van niet
nouja succes en ik zal niet te lang blijven twijfelen. bij de meeste opleidingen is niet echt een profiel verplicht

Haha dit zijn de vakken die ik zou kiezen, bij c&m kan ik kiezen tussen eco en ak, maar dat word zekerweten ak.
en frans vind ik leuk en ben ik niet slecht in dus dat wil ik ook zowiezo kieze…
en muziek hebben we in de 4e niet meer en tekenen kan je ook gewoon kiezen hoor :slightly_smiling_face:

Bij C&M kun je volgens mij geen Biologie kiezen, dat gaat alleen bij de N-profielen! Tenzij dat bij jullie anders is. Bij dokter of iets dergelijks in een ziekenhuis heb je ook natuurkunde nodig volgens mij.
Tekenen/Muziek is trouwens niet verplicht, maar een keuze vak.

Bij de M-profielen zijn verplicht:
Nederlands
Engels
Levensbeschouwing
Gym
Geschiedenis

Keuze:
Wiskunde A (E&M)
Wiskunde C (C&M)
Op 4HAVO → C&M → Geen wiskunde.

Aardrijkskunde
Economie
Frans
Duits
Beeldende vorming
Muziek

in ieder geval, bij ons is dat zo.

Jaa wiskunde zou ik dan misschien kiezen in het vrije deel omdat je daar best veel mee kan , toch ?
niet dat ik er heeel goed in ben hoor … maar wiskunde A gaat misschien nog wel lukken

hoezo niet?

-

Ja je kunt wiskunde volgens mij niet direct kiezen, maar meestal maken ze daar wel een uitzondering voor omdat je daar gewoon veel aan hebt inderdaad.
Voor wiskunde A moet je overigens wel een 6 op zijn minst aan het eind van dit jaar gemiddeld staan. Maar ik denk dat dat geen probleem is?

Bij ons is het zo met c&M
Verplichte vakken: Geschiedenis, Nederlans, Engels, Gym
Eco of ak
Frans of duits
Frans duits of tekenen
en dan nog een vrije deel, met alle andere vakken waar onder ook Managentment & Organisatie ofzo

En bij N&G:
Verplicht: Scheikunde, Bio, Nederlands, Engels, gym
Wis A of B
Aardrijkskunde of Natuurkunde
Dan weer het vrije deel zie c&m.

Zo zit het bij ons voor de duidelijkheid! :grinning:

Duits vind ik wel meevallen eigenlijk, Frans vond ik altijd wel makkelijk, maar gewoon niet leuk, dat is toch voor iedereen anders!

Frans vind ik best makkelijk & niet stom,
en duits vind ik ook niet heel moeilijk alleen de luister en leestoetsen gaan nog niet zo super (A)
maaaaaar stewardess vind ik ook leuk dus is wel handig XD

Ik moet ook een keuze maken en zit ook te twijfelen tussen M&C en N&G.
Maar ga denk ik toch maar M&C doen omdat ik niet zo goed ben ik natuurkunde/scheikunde.

Je moet gewoon even kijken in welke vakken je goed bent/welke je leuk vind. En welke profiel daar het beste bij past.
Succes ermee. :wink:

Ja precies, zo zit het bij ons ook!
Ik twijfelde eerst ook tussen die 2 trouwens, maar het uiteindelijk E&M gekozen, met Duits, Latijn, Beeldendevorming en economie dus.
Ik vind het wel meevallen. Maar als je meer toerisme/ iets met mode wil, kun je beter C&M kiezen, maar als je bijvoorbeeld N&G met Biologie en Economie of een taal zou kiezen, dan kun je na je middelbare nog alle kanten op!

Als je trouwens N&G wil doen, moet je minimaal 21 punten voor Natuur- Schei- en wiskunde hebben toch?

punten? daar werken wij niet mee haha xD
maar natuurkunde kies ik zowiezo niet dan kies ik in N&G ak :slightly_smiling_face:

-

Nee dat begrijp ik, maar ik bedoel bij ons moet je om N&G te kunnen doen, voor wiskunde gemiddeld een 7 en voor natuur en scheikunde ook. Of voor 1 van die 3 een 6 en dan voor een ander een 8, zolang het opgeteld maar 21 is. Zodat niemand met alleen maar onvoldoendes voor die 3 vakken, wel N&G kan gaan doen, dan is de kans op blijven zitten te groot. Maakt niet uit welk vak dat je dan kiest.