Help me alsjeblieft

Ik ga proberen m’n problemen zo beknopt mogelijk neer te zetten om een oneindig lang topic te voorkomen. Sorry als dat mislukt.

Ik heb anorexia, ik weeg nu zo’n +/-47 kg bij een lengte van ongeveer 1.71. Nu zie ik sommigen denken “OMG IK WEEG VEEL MEER DAN DAT EN HEB EEN SOORTGELIJKE LENGTE”. Goedzo, houden zo. Ik vroeger ook. Jij bent de gezonde hier, ik niet.

Ik voel geen kick als ik weer ben afgevallen. Heb ik nooit gehad. Nooit vond ik mezelf te dik, alleen wat mollig. Ik wilde wat gezonder leven, wat meer sporten. Wat beter in m’n vel zitten. Nou, mission accomplished.

Mijn vader zegt nu iedere dag tegen me hoe lelijk dun ik ben geworden. Dat hij m’n lelijke skelet gezicht niet meer aan kan zien. Dat mijn benen lelijk dun zijn. Of klasgenoten ook wel eens opmerkingen maakten over hoe lelijk dun ik nu ben. Laatst had ik nieuwe kleren gekocht. Hij zei op ijskoude toon dat zo lang ik ondergewicht had ik geen nieuwe kleren mocht en dat wat ik had gekocht leuk was, maar me pas mooi had gestaan als ik meer woog.
Ik betrapte mezelf erop dat ik mijn haar weer voor mijn gezicht ben gaan dragen. Dat deed ik vroeger ook altijd, toen ik gepest werd. Om m’n afzichtelijke gezicht maar achter een gordijn van krullen te verbergen.

Iedere keer als ik naar mijn vaders mening te weinig eet, schreeuwt hij of ik dood wil en is het weer huilen. Dit is zo’n 1 à 2 keer per dag. Ik roep altijd nee, maar ik betwijfel of ik dat nou echt meen of niet. Ik bedoel maar; mijn dromen zijn pure bullsh#t. Ik zal nooit in Amerika wonen, nooit ontwerpster/kunstenares worden, nooit gaat iemand van mij houden. Waarom? Omdat ik gestoord ben. Voor dit hele eetstoornis gedoe was ik ook niet gelukkig. Ik had andere “slechte gewoontes”. Maar omdat je die niet aan mijn gezicht kon zien, maakte niemand zich er druk om. Je hoeft niet eens een smile te faken om je problemen te verbergen. Zolang al je broeken nog passen en je wangen niet ingevallen, zijn mensen stekeblind.
Hoeveel erger kan doodgaan zijn dan leven in een hel?

Oké, het beknopt uitleggen van mijn problemen is mislukt. Sorry.
Gisteren zei m’n vader tegen mij nadat hij me dwong op de weegschaal te gaan staan dat als ik zo doorging en ik viel verder af dat hij me op straat zou gooien. Hij ging niet toekijken hoe zijn gezin met mij ten onder ging. Ik zou lekker mezelf kunnen uithongeren en sterven. Ergens anders. Vervolgens schreeuwde hij een keer of tien “EET GEWOON!!” in mijn gezicht.
Op dat moment deed ik al vreselijk m’n best om extra te eten, om wat aan te komen. Maar dat boeide hem niet. De weegschaal staat nu midden in de serre. In het begin wilde hij me iedere dag op zetten, onder het motto dat er iedere dag wat bij moest, maar god zij dank is het zo ver nog niet gekomen. Ik ben er alleen verdomd zeker van dat ik er binnenkort “weer eens” op gezet wordt. Help.

Dus nu vreet ik. Voor mijn gevoel in ieder geval. Ik ben bang. Als ik afval word ik het huis uit getrapt. Ik wilde een soort eetlijst van de laatste paar dagen hier plaatsen, om te vragen of het genoeg is. Yep, that’s the point van dit topic. Hoe langdradig kan ik het maken.
O: 2x boterham, vache qui rit light, 2x boter, koffie, magere yoghurtdrank, frambozen
T: 2x uitdeel pakje skittles
L: 2x boterham, sandwich spread, 2x boter
T: chocomelk, bokkenpootje
A: spruitjes, anderhalve runderworst, portie macaroni, rode bieten met ui en spekjes, chocolade vla
T: nog meer chocomelk

O: 2x boterham, vache qui rit light, 2x boter, koffie, magere yoghurtdrank, bosvruchten
T: pakje skittles, banaan
L: 2x boterham, 2x boter, 2x sandwich spread
T: hele bueno (zo’n pak met twee repen), pakje skittles
A: 4/5 opscheplepels bami, 3 opscheplepels tjap tjoi, 2 opscheplepels chinees pikant gerechtvmet rund
T: grote kom aardbeien-chocolade ijs, chocomelk

O: 2x boterham, vache qui rit light, 2x boter, bosvruchten, magere yoghurtdrank, koffie
T: hele bueno
L: 2x boterham, sandwich spread, 2x boter
T: hele bueno, twee bokkenpoten
A: 8 opscheplepels tonijn-pasta maaltijdsalade (tonijn, penne, bonen, olijven, tomaten), chocolade vla
T: chocolade vla
(ik had deze dag helaas wel 1u paardgereden en 45 min rustig gefietst, dus ik ben bang dat het te weinig is)

Zeg me alsjeblieft dat dit genoeg is. Ik wil niet uit huis getrapt worden. Deze week ga ik weer naar de diëtiste, en mijn vader ziet er het liefste toch wel een halve-hele kilo bij.

Maar toen ik die kom met ijs op had waren mijn ouders gelukkig. Intens gelukkig. Ze zeiden dat ze trots op me waren en ze gaven me een knuffel. Ze waren zo gelukkig dat ze me niet eens zagen huilen. Maar zo lang zij blij zijn is het goed. Als ik weer op gewicht ben slapen zij weer en is alles weer goed. Mijn vader zegt dat alle bueno’s magisch voedsel is, dat ik van iedere hap weer wat mooier word. Dat ik het zo moest zien. Ze menen dat als ik weer meer weeg alles weer goed komt.

Dit is niet echt een duidelijke topic titel.

Wat je vader doet is niet goed, hoe hij met jou omgaat terwijl je een eetstoornis hebt.
Hij denk dat hij alles beter maakt op deze manier maar hij maakt het alleen maar erger, hij maakt jou ongelukkig zo. Als ik jou was zou ik hulp zoeken en je vader heeft ook hulp nodig over hoe hij met jou om kan gaan.

Het lijkt me genoeg. Maar misschien is er iets met je stofwisseling dat je niet of weinig aankomt, ik zou voor de zekerheid even naar de dokter gaan.

Dit. Het is al moeilijk genoeg voor jou en waarschijnlijk reageert hij zo omdat hij het simpelweg niet begrijpt, maar dit helpt jou ook niet. Misschien is het wat dat jullie samen naar een psycholoog gaan inderdaad. Of dat hij bijvoorbeeld met je meegaat naar de diëtist.

Och meisje, wat ontzettend vervelend voor je dat je ouders zo doen :frowning_face:. Ik heb een aantal mensen met anorexia in mijn nogal directe omgeving gehad en mensen hadden ook heel veel moeite met daarmee omgaan, dus als je er over wil praten mag je altijd noten :slightly_smiling_face:.

Voor nu, heb je nog hulp bij het begeleiden van je anorexia naast de diëtiste? Is zij iemand bij wie je je fijn voelt en met wie je kan praten? Ik zou je aanraden om naar een psycholoog of iets dergelijks te gaan, maar ik kan me voorstellen dat die stap vrij eng is, dus misschien kan je er met de diëtiste erover praten? Verder begrijp ik dat het vooral je vader is die zo tegen je doet? Heb je er al een keer met je moeder over gepraat? Anorexia is iets psychisch, het is iets heel zwaars en het is niet alleen een lichamelijke strijd, maar vooral een mentale. Het is daarom heel belangrijk dat je gesteund word in de weg die je aflegt :slightly_smiling_face:. Ik hoop dat je hier iets aan hebt :slightly_smiling_face:. Mocht je nog vragen of zo hebben, je mag noten als je dat liever wil :slightly_smiling_face:.

Er zijn een aantal topics voor meiden die willen aankomen, maar ook afvaltopics. Nu hoef jij natuurlijk niet af te vallen, maar bijvoorbeeld het gezond afvallen topic is gericht op gezond eten/bewegen/leven. Als jij hulp zoekt bij het aankomen zou je daar ook hulp kunnen vragen want er zijn aardig wat mensen met verstand van voeding.

Nu vind ik je lijstjes best netjes, al vraag ik me af of je hierdoor zult aankomen op een gezonde manier. Bueno’s, koekjes en ijs bevatten veel calorieën en het is natuurlijk belangrijk om genoeg calorieën binnen te krijgen als je wil aankomen, maar het kan op een gezondere manier. Het beste zou je je calorieën binnen krijgen door het eten boterhammen, fruit, noten, zuivel etc. Ik zou bijvoorbeeld bij je lunch nog 1/2 boterhammen erbij eten en je chocoladevla vervangen door bijvoorbeeld volle yoghurt met fruit en muesli. De bueono’s, koekjes en skittles zou ik vervangen door schaaltjes met noten, fruitsalades of crackers met beleg.

Meis wat naar! Jammer dat je vader zo doet! Maar wat betreft je lijstje: ik zou wat volle dingen toevoegen! Gezonde voorbeelden zijn: avocado, banaan, speltbrood ipv gewoon brood, volle zuivelproducten, vette vis (zalm), pindakaas, noten etc!

Is er niet iets van therapie waar het hele gezin in mee kan? Want ik snap wel dat je vader zo doet, waarschijnlijk wil hij gewoon zo dolgraag dat je weer gezond wordt, en is hij wanhopig, weet hij niet zo goed hoe hij het moet aanpakken. Maar gezellig is het zo natuurlijk niet.

Maar je eet volgens mij nu prima :slightly_smiling_face: Maar je gedachten moeten ook wel weer op een rijtje komen natuurlijk, anders zal je misschien weer terug gaan vallen. Ook omdat je zegt dat je altijd al “rare” dingen hebt gehad (maar weet wel dat vrijwel iedereen iets “raars” heeft wat anderen niet snappen. Dat hoeft niet iets te zijn om je druk over te maken).