Help...! ik word weer gepest..

Hallo allemaal. Ik ben een beetje radeloos. Ik ben eigenlijk mijn hele leven al het pispaaltje van de klas. In groep 7 begon het pesten. Toen ik naar de middelbare school ging was ik opgelucht: eindelijk van de nare pestkoppen af. Helaas bleek dit niet het geval te zijn. In de eerste klas begon het meteen al: ik was zogenaamd raar. Ik bespaar jullie even alle details maar het kwam erop neer dat de situatie zo erg was dat ik daar niet kon blijven. Ik ging dus ook naar een andere school. Eenmaal daar in de 2e klas was alles perfect. Ik had veel vrienden en er was nooit wat aan de hand. Toen ik in de 3e klas zat begon het weer. Het begon met nare opmerkingen en eindigde met lichamelijk pijnlijk contact. Zelfs nog politie bij gehad e.d. Helaas was er weer maar 1 optie: nieuwe school. Ik kwam in mavo 4 terecht omdat ik erg slechte cijfers had. Examen gehaald, erg leuk jaar. Vorig jaar havo 4. In t begin niks aan de hand. Maar toen begon het weer. Nare opmerkingen die al snel veranderden in pesterijen. Ik ben toen voor mijzelf opgekomen en dit heeft geholpen. Eindelijk, dacht ik… Maar nu zit ik in havo 5. Ik ben net geopereerd. Mijn klas kotst mij gewoon uit. Ik weet niet wat het is… wat ik fout doe. Het is nu nog geen pesten maar helaas gaat het die kant wel op. Mijn mentor wil mij helaas niet helpen en/of ziet het probleem niet in. Voor mijzelf opkomen werkt ook niet meer. Ik merk dat ik langzaam aan weer depressief begin te raken. Ik ben al bij tig psychologen geweest en zelfs bij dokters, maar niets helpt echt. What to do…?

Jeetje, wat naar. Laat één ding duidelijk zijn: JIJ doet niks fout. Dat doen zij.

Weten je ouders van het probleem af? (Ik neem aan van wel, aangezien het zo heftig is.) Zo ja: dan is dat ook een manier om de mentor te confronteren, met hen als contactpersoon. Wil de mentor echt niet luisteren, dan kun je gaan voor het hoger geschut: de afdelingsleider.

Als niemand naar je wilt luisteren, en je hebt iemand nodig om tegen te praten, dan is er ook de kindertelefoon: http://www.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon/
Ik heb het even opgezocht en ze zijn er ook voor perstproblemen. Heel veel sterkte en ik hoop dat het je helpt!

Dankjewel voor je reactie. Mijn ouders weten er van af, helaas weten zij ook niet meer wat te doen aangezien het al iets van de 4e keer is. Ik heb al eens contact opgenomen met de kindertelefoon en andere hulpsites. Mijn mentor blijft zeggen: Ja, de klas is inderdaad niet leuk. Maar wij kunnen er niks aan doen, je zou nog even moeten volhouden. Volgens mij zien ze niet in hoe erg ik het vind… hoe duidelijk ik het ook zeg… Ik heb het ook al een aantal keren tegen klasgenoten gezegd maar die vinden juist dat IK raar doe… (terwijl ik bijna niks zeg door hoe naar zij doen…) Ook heb ik in mijn klas maar één vriendin, die helaas ook niet voor mij (durft) op komt.

xxxx

De mentor is echt enorm fout bezig. Het is juist de taak van de mentor om dit op te lossen. Is er een andere docent die je vertrouwd? Misschien kan je het probleem daar uitleggen

Hoii, ik praat af en toe wel met een vertrouwenspersoon, maar die kan ook niet veel doen en zegt dat de mentor een begin moet maken :frowning_face: , maar misschien moet ik gewoon nog eens heen gaan en duidelijk maken dat ik het echt niet leuk vind zo…

^Ik zou duidelijk maken wat die klas tegen jou doet, misschien dat dat helpt. En heb je ook niet iemand die hoger staat dan de mentor, aan wie je het kan voorleggen? Wij hebben daar namelijk een afdelingsleider voor.

Jeetje wat afgrijselijk. Zoals hierboven al vermeld staat, die mentor van jou is echt heel fout bezig. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten waarin de hele klas me uitkotste en de mentor niks deed en ik weet hoe machteloos je je nu moet voelen. Geef niet op! Het is jouw fout niet en geloof me: het komt heus nog wel goed. Ik hoop echt dat je naar een afdelingsleider ofzo kan gaan en dat dit opgelost wordt. En als je wil mag je me altijd een note sturen.

Ten eerste, wat een verschrikkelijke situatie. Ik hoop niet dat ik je hiermee ga kwetsen, dit is in ieder geval absoluut niet mijn bedoeling. Wat info vooraf: uit eigen ervaring weet ik hoe vervelend het is om gepest te worden (ben op de basisschool van school gewisseld vanwege pesten). Op de middelbare school ben ik echter niet gepest.

In mijn klas op de middelbare school zat een meisje dat niet gepest werd, maar geen contact had met anderen. Iedereen merkte dat ze het daar heel moeilijk mee had, maar de zeldzame keren dat iemand wel contact met haar zocht werden afgesnauwd of het meisje in kwestie begon heel bazig te doen. In de gesprekken die wij met onze menter (zonder haar) hebben gehad kwam dit als reden naar voren dat niemand met haar om wilde gaan. Zelf zag ze dit als pesten.

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar aangezien het al de vierde keer is dat je gepest wordt, kan het best zijn dat je anders overkomt dan dat je eigenlijk bedoelt. Als ik achteraf aan de situatie met dat klasgenootje terug denk, had ik haar dat graag op de een of andere niet kwetsende manier willen vertellen. Misschien zou je aan jouw mentor kunnen vragen of hij/zei wil informeren waarom jouw klasgenoten het pestgedrag vertonen? Het zelf aan één van de personen in kwestie vragen kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me zelf best eng.

Anyways, heel veel sterkte en er komen betere tijden aan. De basisschool en middelbare school zijn het verschrikkelijkst, omdat je met 20 personen in een klas wordt gestopt en je dan maar moet hopen dat er aardige personen tussen zitten.

Hoihoi! Ik snap je reactie heel goed hoor. Ik heb mij dit zelf ook heel vaak afgevraagd. Het rare is dat ik wél goed kan opschieten met kinderen uit andere klassen. Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Ik heb dus één goede vriendin in mijn eigen klas en die snapt er ook niks van. Ik heb het een keer aan de klas gevraagd maar dan krijg ik de reactie dat ik gewoon ‘‘anders’’ ben dan anderen. Hierdoor ben ik gaan nadenken en heb zelfs door die opmerking testen gedaan voor autisme. Hier kwam niks uit, en de dokters zeiden dat ik gewoon een normaal kind ben. Ik ben van mijzelf best heel sociaal en probeer JUIST contact te krijgen met anderen, probeer ook anderen te helpen altijd, maar in mijn klas heeft het niet mogen baten. Ik heb zelf het idee dat het komt omdat ze weten dat ik al eerder gepest ben, en ze het daarom doen. (mentor heeft dit 3 jaar geleden aan ze verteld toen ik nieuw kwam) Hier was ik zelf niet bij… Ook is het al het 3e jaar dat ik in deze zelfde klas zit. Het eerste jaar in deze klas hoorde ik zelfs een beetje bij de wat populairdere kinderen, maar sinds vorig jaar hebben ze opeens uit het niets de pik op mij.

Dankjewel voor je reacttie! :slightly_smiling_face:

Ik moet eerlijk zeggen dat dit me niet verrast. Vaak worden dingen als autisme juist door de ouders opgemerkt, die merkten niks op. ‘anders’ hoeft niet te betekenen dat iemand meteen autisme heeft. Sorry ik heb zelf PDD-NOS, een vorm van autisme en ik kan me altijd erg irriteren aan deze manier van denken. Niet jouw fout.

Over het laatste gedeelte van je post… Heb je iets gedaan wat ‘niet goed viel’ bij de populaire kinderen uit je groepje? Want als je zogenaamd ‘anders’ bent, zouden ze in de eerste instantie al meteen zijn begonnen met pesten, en niet pas nadat het populaire groepje jouw verstoten heeft.
Het kan zijn dat ze jaloers op je zijn, en daarom de klas tegen jouw hebben opgezet? Ik weet het niet, ik speculeer ook maar wat.

Ik zou het echt niet weten… Naar mijn idee is mijn gedrag nog gewoon hetzelfde. Ik denk dat ik het misschien een keer in de groep moet gooien… hoe eng dat ook is.

Pfff wat vervelend zeg :frowning_face:. Heb het idee dat ‘‘pesten’’ de laatste tijd ook steeds vaker voorkomt. En dankjewel voor je begrip hihi

Een beetje een late reactie, maar wil toch nog graag iets van me laten horen. Zoals ik in mijn vorige berichtje al zei kunnen de basis- en middelbare school goed of juist heel slecht uitpakken, afhankelijk van de mensen waarin je in de klas komt. Soms kan het zo zijn dat je in een klas terecht komt met mensen die je totaal niet liggen. Dat is voor nu heel erg kut, maar probeer je er zo min mogelijk iets van aan te trekken en wacht tot je naar het HBO kunt. Doordat je daar met veel gelijkgestemden en veel meer mensen in een jaar komt, is de kans een stuk groter dat je het daar wel naar je zin krijgt!

Voor nu sterkte, en als je nog iets wilt vragen of je ei kwijt wilt kun je me altijd noten :sob::muscle:

Dankjewel! xxx :couplekiss_man_woman: :couplekiss_man_woman:

Wat naar allemaal, ik ben zelf ook een tijdje gepest, maar door ze te negeren is het wel gestopt. Als ik jou was zou ik toch met iemand erover gaan praten, desnoods weer met je mentor.
Veel sterkte alvast.

Wat rot voor je dat je gepest word. Ik heb PDD-NOS en ben jaren lang gepest. Nu op het mbo is dat niet meer zo ook omdat we nu allemaal het zelfde doel hebben. Ik voel me nu meer begrepen ook omdat er nog een jongen met PDD-NOS in mijn klas zit. Je kunt er eigenlijk niks aan doen want jij bent wie je bent met of zonder iets. Misschien een idee om met je mentor en coordinator van joun afdeling in gesprek te gaan? En wat al eerder is gezegd hierboven vragen of je mentor met de klas kan praten zonder jou erbij. Je mag best wel wat meer aan je mentor vragen want joun school gaat eronderdoor. En waarschijnlijk word je door al die pesterijen hardstikke onzeker. Sterke :kissing:

Lieve hulpvolle reactie! Dankjewel xxx :slightly_smiling_face:

Hallo allemaal, nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties!
Ik ben met mijn mentor en afdelingsleider in gesprek gegaan met mijn moeder erbij.
Al gauw kwam er naar boven dat ik zogenaamd een bericht op facebook had gezet over een meisje in mijn klas en haar had zwartgemaakt. Dit is gewoon NIET waar en later kwamen we erachter dat zij dit heeft verzonnen… Mijn mentor wil perse dat ik mijn verhaal doe voor de klas, met haar en nog 2 andere docenten erbij om mij te ondersteunen. Ik heb geen flauw idee of dit een goed idee is… Ik ben bang dat ik dan juist overkom als aansteller en meer nare reacties krijg.

Wat vinden jullie?

Ik denk dat het wel verstandig is om je verhaal te doen voor de klas. Die docenten erbij vind ik een beetje overdreven, de mentrix kan haar klas beter alleen handelen. En dan misschien niet staand voor de klas als in een presentatie, maar zittend?

Op deze manier kun je wel gewoon je verhaal doen, zonder meteen alle aandacht naar je toe te trekken :slightly_smiling_face: Verder vind ik het wel een goed idee en ben ik blij voor je dat je in ieder geval de reden hebt geachterhaald, en nu dus bewijs hebt dat het zogenaamd niet aan jou zou liggen :slightly_smiling_face: