Help! Ik word depressief van scheikunde..

AAAAAAAH.

Ik kan er echt niet meer tegen… Morgen moet ik een schoolexamen scheikunde maken en ik word he-le-maal gek hiervan. De oefenopgaven die ik maak kan ik niet in mijn eentje oplossen. Ik moet de hele tijd naar de uitwerkingen kijken & dan denk ik ‘ja duh, dat is logisch’. Ik kan het gewoon niet zelf en dat is super frustrerend!
Ik word ook altijd mega down als ik weet dat ik een proefwerk heb van scheikunde. Ik denk steeds dat ik ga falen en dat maakt het alleen nog maar erger! Het proefwerk morgen telt mee voor mijn examen en ik ben zo enorm bang dat het fout gaat! Stress level 100… D:
Heeft iemand anders dit ook of heeft iemand tips ofzo?

Teruggaan naar je oefentoetsen en vragen om hulp. Schakel je ouders bijvoorbeeld in of een vriendin of iemand anders die verstand heeft van scheikunde. Vraag of ze kleine opdrachten voor je maken die je moet uitwerken, zodat je het ook snapt. Ipv de antwoorden bekijken. Dat is iets heel anders dan het uitvoeren ervan.

Dit heb ik ook gedaan met wiskunde en alle 7 toetsen succesvol afgerond.

Als eerste: Probeer te ontspannen. Als je te veel strest neem je minder in je op en gaat het zeker niet lukken. Neem even een moment voor je zelf om te ontspannen.

Probeer daarna een paar opgaves te maken met het voorbeeld. Zo krijg je het een beetje door en zo kun je het makkelijker onthouden.

Als dit een beetje goed gaat, probeer het dan zonder het voorbeeld te maken. Kijk het voordat je gaat beginnen nog een keer door voor de zekerheid.
Je zult zien dat je het heus wel weet als je maar eerst oefent met het voorbeeld erbij!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want bij mij helpt het meestal wel goed!

Succes :grinning:

Ik snap soms ook niks ervan, heel vaak eigenlijk.
Misschien hulp vragen?
Misschien snappen heel veel van je klasgenote het ook niet.

Haha bijna niemand snapt het bij mij op school. Er zijn 3 mensen die er vertrouwen in hebben, voor zo ver ik weet…
Ik heb daarstraks op school een paar uur geoefend uit de examenbundel & ik ben er achter gekomen dat ik dat gewoon niet meer moet doen, want dat maakt me met de seconde onzekerder.
Straks maar gewoon alle makkelijke oefenopgaven maken & hopen dat het proefwerk niet al te moeilijk is morgen…
Zucht. Als er een scheikundeproefwerk op het programma staat is de helft van 5vwo chagrijnig en/of verdrietig xD

depressief nog wel?
denk dat er nog een hele hoop moet gebeuren voordat je depressief word.

Beste manier is weer bij het begin te beginnen. En schakel echt je ouders in. Soms doen zij wonderen!

Ik ben dus gelukkig niet de enige die zo over scheikunde denkt. Ik ben ook altijd helemaal bang als ik weet dat ik een scheikundetoets heb. Wat ben ik blij dat ik het volgend jaar in havo 4 laat vallen!

Depressief is misschien een tikkeltje overdreven, maar dat proefwerk is niet het enige wat me de laatste tijd ‘depressief’ maakt. Het is gewoon nét de druppel & ik weet gewoon niet of ik er nog van af ga komen >< Ik ben echt bang dat ik overspannen mijn vakantie inga & dat wil ik niet, ik ben al die huilbuien en slapeloze nachten echt meer dan zat. Pff… nog 6 dagen en dan is alles hopelijk voorbij.

Wow, ik heb morgen ook 5vwo scheikunde schoolexamen & bij mij zijn er ook maar 3 mensen ong die het snappen en de rest is depressief, haha ! Ik snap er ook niks van !

-

Waarom wacht je daar tot de laatste dag mee dan? Ik neem aan dat niet alles vlekkeloos ging, tot vandaag. Anyway, wat Silverbleed zegt.

Ik wacht er niet tot de laatste dag mee. Ik ben al sinds november hiermee bezig. (:
En mijn ouders snappen niets van scheikunde, hm.
Het lukt nu wel opzich (:

Ah oke mooi. Wat ik bedoel is meer, als je er al zoveel moeite mee hebt en er iets aan wilt doen, waarom neem je dan geen bijles, vraag je geen extra uitleg aan de leraar of een vriend of vriendin, desnoods je ouders, maar wacht je tot de laatste dag en maak je dan een topic? Dat snap ik niet echt, haha.

Een vriendin heeft me geprobeerd te helpen, maar dat ging niet helemaal. Zij is er super goed in en dan voel ik me meteen heel dom als ze me iets uitlegt ofzo. Ik weet niet precies wat dat is. Ze praat er zo over alsof het een eitje is en alsof ik super dom ben dat ik het niet begrijp. Toen had ik zoiets van; ja, ga jij maar weg, want je maakt het alleen maar erger. - ja ik weet dat dat lullig klinkt, maar het werkte gewoon niet.
De leraar is echt een douchbag, pff. Valt weinig mee te praten, ik snap echt niet dat hij leraar is geworden…
& mijn ouders hebben geen verstand van scheikunde…
Bijles kan ik niet betalen en daar is ook een hele discussie over geweest enzo, en tja.
Eigenlijk vind ik dat ik het gewoon moet kunnen, hoe stom dat ook klinkt.
Ik baal er gewoon van dat ik dit niet in mijn eentje gewoon op kan lossen. Soms vraag ik me echt af wat ik op het vwo doe. /:

Ik had precies hetzelfde! Ik had bijles van een jongen uit m’n klas die alleen maar 10en haalt en dan voel je je alleen maar NOG kutter eigenlijk. Dus dat ging niet werken en heb ik het maar gewoon alleen gedaan. Probeer gewoon zo veel mogelijk oefen SE’s te maken (als je in de 4e zit en je over dezelfde stof hebt als ik gister dan kan ik ze zelfs mailen haha). Ik had het dus gister en je moet gewoon proberen zo veel mogelijk op te schrijven… Ik had een 5 (niet om je te ontmoedigen ofzo), en daar was ik best blij nog mee. Gewoon niet proberen op te geven en leren alsof je leven ervanaf hangt!

Ik heb hetzelfde! Ik heb morgen scheikunde proefwerk en zit ook helemaal te stressen. Ik heb tig keer bijles gehad maar als ik het dan alleen moet doen snap ik het gewoon niet meer.

Succes ermee!

Ik heb morgen ook ET scheikunde, herkansing, dat dan weer wel. Maar ik heb zo geleerd: ( Ik doe havo btw )

-Het scheikunde examen van vorig jaar uitgeprint, gemaakt en daarna nagekeken

• Uit de examenbundel van het vwo geleerd ( Had m’n broer nog liggen )
  • DE TIP: OP YOUTUBE HET KANAAL VAN ‘SCHEIKUNDELESSEN’ OPZOEKEN. SERIEUS, DIE MAN LEGT ECHT ZÓ HELDER UIT
  • Dingen waar ik niet veel van snap ( alkanen en structuurformules vind ik nog wel eens lastig ) goed oefenen

En dit was het wel haha, ik hoop op een mooi cijfer morgen voor je, en stiekem ook een beetje voor mezelf haha.

Succes! xxxx

Hee ik zit in de 5e, maar het proefwerk gaat ook over stof uit de 4e klas, zou je het misschien naar me willen mailen??
Ik moet eigenlijk allerlei soorten reacties leren, zuur-basen, evenwichten, molrekeningen, bijna alles eigenlijk (behalve koolstofchemie).

Dit had ik vroeger ook. :’) Achteraf heb ik het gewoon vanaf het begin af aan weer gelezen, dat hielp enorm. Dat zou jij ook moeten doen. Ik weet zeker dat je het achteraf makkelijk vindt… want dat is het ook. Als je het in de grote lijnen kent. Een bio chemische structuurtekening maken als je het aantal bindingen per atoom niet weet gaat bijvoorbeeld niet. En dat kreeg ik pas door toen ik voor mijn CE leerde - net wat te laat. Ik weet dat het saai en onmogelijk lijkt, maar het is werkelijk… makkelijk.