Help! Ik weet niet waar ik moet studeren..

Ik weet dat er al veel topics zijn over “studeren in Amsterdam” etc. maar ik heb geen flauw idee welke school ik moet kiezen en welke stad leuk is om te studeren… Ik heb ook al zoveel gezocht op google, maar als ik denk te weten waar ik heen wil kom ik weer iets anders tegen wat me erg aanspreekt! Ik hoop dat jullie kunnen helpen en me een beetje kunnen vertellen hoe het op jullie school is/hoe het is om in die stad te wonen/studeren.
Nou twijfel ik heel erg tussen Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Den Bosch en Breda.
Hogeschool Amsterdam of avans in Breda, Den Bosch of Tilburg.
Iemand die tips heeft voor een goede hogeschool, let me know :slightly_smiling_face:
Ik weet dat ik erg veel vraag maar ik zit echt een beetje in een dilemma!

Weet je al welke opleiding je gaat doen? Dan kun je kijken bij welke school die het best aangeschreven staat.
Zelf woon ik in Breda, is een erg gezellige stad en heel erg aan te raden, maar ik ben het nu na zo’n 12 jaar dat ik hier woon wel een beetje zat (gewoon omdat ik zelf veel van de wereld wil zien, al begint dat met andere steden in Nederland).
Ik ga komend jaar in Utrecht studeren, wat ik zelf een geweldige stad vind. Is een grote stad, maar heeft toch wel dat leuke gezellige dat Breda heeft, en ligt centraal.
Amsterdam is voor mij te massaal, en is ook niet echt een studentenstad volgens mij, dus hierover moet je niet bij mij zijn.
Den Bosch is volgens mij ook leuk! Maar ik ben er zelf nooit geweest (behalve op 't station).
Tilburg vind ik niks, maar als je op kamers wilt is dit de gunstigste stad, het makkelijkst om een kamer te vinden. Bij al je andere steden is het een stuk moeilijker. Maar ik weet natuurlijk niet of je dat wil.

Utrecht lijkt mij een hele leuke stad om te studeren ! Ik weet zelf ook niet waarom :cold_sweat:

Ik denk dat het afhangt van welke studie je kiest.

Het was misschien ook wel slim om op open dagen de sfeer van de scholen te proeven… Maar daar heb je nu niks aan.

@sleipnir Voor mij heeft het nog geen zin om naar opendagen te gaan, ik ga nu pas naar havo 4 namelijk. Ik ben er gewoon vroeg bij wat betreft het zoeken naar een school/opleiding omdat ik écht niet tegen “stressen op het laatste moment” kan haha… Opendagen bezoeken begint voor mij dus komend jaar pas!

De rest alvast heel erg bedankt voor jullie tips! En @absolutelychiffed hele fijne uitleg :slightly_smiling_face:
@helloiloveyou utrecht lijkt me idd ook wel leuk ja! Er is zoveeeeel haha

Zelfde verhaal als Absolutely Chuffed, maar ik wil even toevoegen dat Den Bosch een super gezellige stad is! Dit is alleen nog niet echt een studentenstad volgens mij. (correct me if i’m wrong) en ik heb zelf in Tilburg gestudeerd en ik vind het kut.
Maarja, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daar dolgelukkig zijn hoor, alleen mis ik daar de gezelligheid van de Bredase terrasjes, het park en gewoon de knusse binnenstad, want dat is daar niet echt.

Ga éérst kijken welke studie je wilt doen en daarna pas kijken welke stad/school je het meest aanspreekt, anders schrijf je op voorhand al snel dingen af.

Ga naar veel open dagen en meeloopdagen, dan kom je er niet alleen achter of de studie bij je past, maar ook of de sfeer op de school je aanspreekt.

@Mphor ja ik heb idd gehoord dat Tilburg niet leuk is! En ja, het zou wel extra leuk zijn als Den Bosch een echte studentenstad zou zijn, maar als dat niet zo is vind ik dat niet erg. Als het maar een leuke stad is waar gezellige mensen wonen haha :slightly_smiling_face:
Thanks voor je reactie!

@Papillon ik denk idd dat dat het beste is. Eerst m’n studie uitzoeken (ook daar twijfel ik weer tussen) en dan een leuke school uitkiezen. Maar 't is wel fijn om nu al meningen te kunnen lezen van andere mensen :slightly_smiling_face:

Je hebt nog twee jaar om te beslissen waar je gaat studeren, daar hoef je je nu nog niet druk over te maken. Wij kunnen niet beslissen voor jou, dat moet je zelf doen. Je keuze moet je af laten hangen van je eigen gedachtes bij de hoge scholen, ga dus open dagen bezoeken en loop, zodra je weet wat je wilt studeren, mee bij verschillende hoge scholen. Ik studeer in geen van de bovengenoemde steden en ben daar ook niet vaak geweest, ik kan je daar dus geen advies over geven.

Je hebt nog genoeg tijd om na te denken gelukkig. Ik zou eerst een studie kiezen en dan naar de steden kijken. Maar als ik een voorkeur uit moet spreken is dat sowieso Utrecht, echt een topstad!

Ik zou dan eerst de open dagen afwachten. Ik twijfelde eerst ook heel erg en met de open dagen viel voor mij al een aantal scholen af omdat ik het daar gewoon niet leuk vond en mij er niet thuis voelde.

Ik ben zo blij met jullie reacties allemaal! Kan ik tenminste iets mee…
Voor de mensen die het interesseert…
Ik weet gelukkig al wat voor richting ik ongeveer op wil. Twijfel nog tussen een paar studies, maar ik heb idd nog genoeg tijd om uit te zoeken wat het beste bij me past. Ik ga nog eens goed op google zoeken naar hogescholen en aan het einde van havo 4 opendagen bezoeken! Like I said, ik ben er vroeg bij dus heb nog genoeg tijd :slightly_smiling_face:
ohja, iemand toevallig ervaring met het intrekken bij een “groepje studenten” (die je niet kent) in een appartement oid? Of wonen jullie gewoon allemaal alleen in een appartement? en ja ik weet 't, ik ben nogal nieuwsgierig… :slightly_smiling_face:

Inderdaad eerst kijken welke opleiding je wilt gaan doen. Goed dat je er nu al mee bezig bent, goed op tijd. Zo kun je rustig gaan zoeken, geen stress. Als je een leuke studie hebt gevonden waarvan je besloten hebt dat je die wilt gaan doen, kijk dan in welke steden ze zijn. Op internet kijken en vragen aan kennissen/familieleden over een bepaalde stad kan je heel veel informatie geven, maar het is ook leuk om zelf een dagje ofzo die stad in te gaan. Gebruik zo’n NS dagkaart met korting die je weleens bij de AH of Kruidvat ouzo kan kopen (onbeperkt reizen) en ga de steden gewoon lekker zelf bekijken! Zo kun je kijken of de sfeer je bevalt! En ga naar meeloopdagen en open dagen van de verschillende hogescholen (van diezelfde studie dus) zodat je de scholen ook kunt vergelijken.