Help, ik weet écht niet meer wat ik wil studeren

Dat is dus mijn probleem, zoals vermeld in de titel.
Ik ben dit jaar gestopt met psychologie in Utrecht (na 1,5 maand, ja ik weet het, heel vroeg) omdat ik me daar niet om mijn plaats voelde (op kamers was een grote overstap), ik had erg weinig contacturen (denk aan 5 / 6 / 7 per week) en kon niet goed in het vele lezen komen van de studie psychologie + ik had het sterke gevoel dat je bij deze studie meer bezig bent met statistiek en het onderzoeken van gegevens dan dat je echt met het vakgebied psychologie bezig bent.
Ik heb van dit jaar een tussenjaar gemaakt om te bepalen wat ik echt wil studeren, in Groningen, dat staat vast. Ik weet alleen nog steeds niet precies waar mijn interesses liggen. Ik heb echt al zowat alle bestaande studies bekeken maar niets springt er voor mijn gevoel uit. Ook ben ik bezig met een studiekeuzeworkshop, maar daarbij maak je opdrachten die vrij vraag zijn en ik heb het gevoel alsof ik met deze workshop ook niet veel verder ga komen. Wel weet ik wat ik niet wil: iets technisch, iets zweverigs (filosofisch), natuurkunde / scheikunde, iets economisch, en ook geen rechten.

Het komt er in het kort op neer dat ik mijn hoofd blijf breken over wat ik moet studeren, heel veel informatie op zoek, maar ook niet snel een keuze durf te maken, omdat ik bang ben de verkeerde keuze te maken en ik wil zó graag iets hebben waar ik gemotiveerd voor kan blijven dat ik haast denk dat er geen studie is die bij me past…

Als je psychologie te ‘wiskundig’ vond kan je misschien sociologie overwegen? Dat is wel veel meer met gedrag enzo volgens mij…
Weet het niet zeker want mijn interesses liggen daar niet echt, maar dat is wat ik hoor van mensen uit mn klas.
En als je kinderen leuk vindt zou je academische pabo of pedagogische wetenschappen kunnen bekijken :slightly_smiling_face:

Kinderen zijn niet echt mijn ding haha.
Maar ik denk dat ik liever psychologie zou doen dan sociologie , omdat het de vakken van psychologie me meer aanspreken. Als ik psychologie zou doen zou ik denk ik wel voor hbo toegepaste psychologie gaan, want daar heb je wel een stuk minder statistiek en meer praktijk (minder de hele tijd veel lezen)
Maar ik weet dus niet eens zeker of ik het wel zo tof vind om -de hele tijd- met psychologie bezig te zijn. Ik vind het eigenlijk ook een beetje akelig omdat ik het gevoel heb dat ik al die dingen die je leert bij psychologie te snel op mezelf en anderen ga betrekken.

Het enige advies dat ik je kan geven is kijk goed naar het curriculum van een studie, dat geeft het beste weer hoe het in elkaar steekt en wat je veel hebt! Verder heb ik echt geen verstand van die interessegebieden, ik ga zelf namelijk bedrijfseconomie en rechten doen haha :flushed:

Oke alvast sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat je wel even de tijd neemt om alles wat ik heb geschreven, te lezen!

Ik wou zeggen: pedagogische wetenschappen, maar ik lees net dat je niet echt fan bent van kinderen. Dan houdt het natuurlijk snel op :stuck_out_tongue: Mocht je toch het toch nog willen overwegen, ik zit in mijn eerste jaar van deze studie aan universiteit Leiden. Het verschilt natuurlijk wel per universiteit maar misschien kan ik je wat globale antwoorden geven. Wil je er meer over weten dan mag je me noten :slightly_smiling_face:

Daarnaast kan je ook denken aan Algemene Sociale Wetenschappen misschien? Of inderdaad Sociologie. Maak een keuze ook niet alleen op basis van open dagen of boekjes, maar doe eens mee aan een proefstudeerdag of een meeloopdag. Echt heel belangrijk! Dan maak je vaak een college mee en kun je voelen of het echt iets voor je is.

Zo was een vriendin van me er echt heilig van overtuigd dat ze studie X zou gaan doen, al maandenlang. Ze besloot om toch nog maar naar een meeloopdag te gaan, en dat is echt heel erg goed geweest. Ze merkte toen ineens dat het totaal anders was dan haar steeds werd verteld en dat het totaal niet bij haar paste. Ze doet nu een andere studie die ze wel heel erg leuk vindt :slightly_smiling_face:

Je kunt ook altijd een taal studeren. (ik ben nu op de website van het RUG aan het kijken) Of wat dacht je van American Studies? Arts, culture and media zie ik er ook tussen staan.

→ --> → Ik zou je aanraden om, als je PER SE naar Rijksuniversiteit Groningen wilt, te kijken naar deze lijst: [font=Verdana]
Klik op alle studies waarvan de naam je in ieder geval al aanspreekt. Bekijk ook studies die je op het eerste gezicht niks lijken. Lees de beschrijvingen goed door. Dan kan je daarna bepalen of je er meer over wilt weten of niet. Ga naar de open dag, en ga niet alleen naar de studies die je SUPERleuk lijken. Bezoek ook eens een studie waarvan je het niet zo zeker weet. Misschien is het praatje wel heel leuk, dan heb je er weer een potentiele studie bij. Misschien is het helemaal niks, maar dan weet je wel zeker dat het ook écht niks is. Na je heel goed te hebben verdiept in een hele hoop studies, kies je er een paar uit die je wel het proberen waard lijken. Geef je daarvoor op voor een meeloopdag. Vraag veel rond aan mensen of ze misschien iemand kennen die deze studie doet, en vraag je of hun mag bellen of mailen ofzo. Op die manier kun je doelgerichter vragen stellen over de studie en krijg je echt informatie van een insider, iemand die echt student is. Je kunt op een open dag wel veel aan (hoog)leraren vragen, maar die zullen waarschijnlijk een wat rooskleurig beeld scheppen, ze willen natuurlijk dat iedereen hun studie uitkiest.

Ik hoop dat ik je op deze manier een beetje help! Denk er gewoon rustig over na, en denk er vooral góéd over na. Het is heel goed van je dat je er nu alvast weer mee bezig bent. Je hebt nog even de tijd, maar wees er wel actief mee bezig. Voor iedereen zit er een leuke, passende studie bij en jij komt er heus ook wel uit!
En onthoud: niet ieder vak is even leuk. Je mag dan wel zelf een studie kiezen, maar er zullen altijd onderdelen zijn die je minder vind. Als de studie in het algemeen je maar bevalt!

Succes! :grinning:

En toegepaste psychologie dan? Dat is wel hbo niveau, maar veel meer praktijkgericht. Daarna zou je nog een master psychologie aan de uni kunnen volgen, daar hebben ze wel schakelprogramma’s voor in Groningen.

Mij sprak psychologie ook aan, maar ik wilde er niet constant mee bezig zijn. Nu ga ik zelf communicatie in Leeuwarden studeren, en in het 3e jaar zou ik ervoor kunnen kiezen om de minor psychologie te volgen. Deze minor heb je vast nog wel binnen meer studies!

[i]
@Leonie: Tnx voor het lange verhaal. ASW heb ik ook overwogen, maar ik blijf liever gewoon in Groningen omdat ik er nog niet aan toe ben om op kamers te gaan en Utrecht te ver weg is om de hele tijd op en neer te reizen.

@Miessjel: Ik heb altijd wel wat met kunst gehad, alleen dan het maken ervan, dus fotograferen / schilderen / tekenen, maar het is niet iets waar ik continu mee bezig wil zijn. [/i]

Ik denk sowieso dat als ik psychologie ga doen, toegepaste psychologie een betere keus is voor mij, vooral omdat je minder moet lezen en meer contacturen hebt, en altijd nog naar de uni kan (ik heb sowieso vwo) + het is in groningen een hbo+ opleiding, wat betekend dat het best een pittige opleiding is.

Ik heb al wat meeloopdagen gehad, ook al vorig jaar, toch geven die ook vaak een vertekend beeld…
Die van toegepaste psychologie stelde namelijk naar mijn mening niet zoveel voor, maar dat kan ook goed zijn omdat ik al aardig veel weet over hoe hoor / werk college’s etc. zijn.
Maar ik ga nog naar een meeloopdag communicatie en voeding en diëtiek. Ben van plan om op 31 januari aan de rug gewoon maar te kijken naar sociale geografie en nog iets anders…
Ik heb al wel snel dat als ik naar de boeken van studies ga kijken ik bij een hele hoop afhaak…

Dat is ook niet gek! Het spreekt ook niet echt aan om de boeken te bekijken. Maar ik moet zeggen: het maakt niet uit welke studie je gaat doen, als je aan de universiteit wilt studeren houdt dat ook gewoon in dat het heel veel theorie is en dat je erg veel zult moeten gaan lezen.

(ik weet altijd nog van de middelbare school dat mijn boekenpakket voor het komende schooljaar dan in de zomervakantie binnenkwam, en dat ik de boeken een beetje ging bekijken en dacht UUGHH moet ik dat allemaal weten, dat is toch veel te moeilijk! Maar zoals je zelf waarschijnlijk ook wel hebt gemerkt valt het soms best mee).

De stof komt pas echt tot leven in de colleges en werkgroepen.

En als je iets met kunst hebt, zou ik je toch wel aanraden eens te kijken naar die studie die ik noemde aan de RUG, Arts, culture and media.

Arts, culture and media = Kunsten Cultuur en media.
Volgens mij gewoon een Nederlandse opleiding hoor :wink:

Maar als je opziet tegen het vele lezen, is een HBO-opleiding dan niet beter voor jou? Ik heb ook mijn VWO afgemaakt toentertijd, en ik wilde absoluut niet naar de universiteit, gewoonweg niet omdat het daar zo theoretisch en niet-toepasbaar op de praktijk is.

Als je psychologie hebt gedaan, lijkt het mij wel dat je geïnteresseerd bent in de mens. Zou je dan geen HBO-opleiding MWD, SPH, CMV, Verpleegkunde of iets kunnen overwegen?

De studie psychologie in Utrecht is helemaal niet wiskundig haha. Waarschijnlijk dacht je dat omdat je MTS 1 hebt gehad maar in totaal heb je van de 24 vakken maar 3 vakken die wiskundig zijn. Dus hopelijk was dat niet de hoofdrede dat je gestopt bent!

Misschien kan je inderdaad iets ‘sociaals’ gaan doen, zoals maatschappelijk werk en dienstverlening of SPH. Heb je beide ook veel praktijk bij :slightly_smiling_face:

Ik wilde net suggereren om naar HBO-opleidingen te kijken. Ik heb zelf ook VWO gedaan, en heb me altijd geörienteerd op universitaire opleidingen. Maar toen ik het in mijn eindexamenjaar nóg niet wist, ben ik eens gaan kijken bij HBO-opleidingen. Het is echt niet zo dat HBO lager niveau is, het is alleen anders. Net als de maatschappij- en natuurprofielen op de middelbare. Op het HBO heb je een hele prettige afwisseling van theorie en praktijk, vind ik.

Ik denk dat een HBO opleiding ook beter voor je is. Uni is vrijwel altijd alleen maar uit boeken, onderzoeken en lezen. Op HBO heb je ook nog praktijk. En dan kan je bijvoorbeeld toegepaste psychologie gaan doen.

Natuurlijk is het wel een lager niveau; je kunt immers met een havodiploma wel een hbo-opleiding gaan doen, maar geen universitaire opleiding.

Daar sluit ik mij bij aan. Je hebt twee vakken in het eerste jaar die wat technischer te noemen zijn, als je dat niet leuk vindt moet je daar doorheen.
De nadruk ligt inderdaad ook op het onderzoek doen, het is niet voor niets een universitaire studie. Echter zie ik nu dat studiegenoten die bijvoorbeeld de klinische kant op gaan veel minder te maken krijgen met deze kant van de psychologie en meer met therapie en gespreksvoering bezig zijn.

Ik houd juist van de technische kant van de psychologie :wink: Maar dat terzijde.

Wat hierboven ook al gesuggereerd is: misschien is HBO psychologie wat voor jou, of een ander vak wat veel met psychologie te maken heeft. Dat kan van alles zijn binnen de sociale wetenschappen. Antropologie, communicatie, godsdienstwetenschappen (heb ik een jaartje gedaan in Groningen, mooie studie) politicologie etc.

Verder is het accepteren dat je niet alles leuk vindt aan een studie!! En dat dat ook niet de bedoeling is. Je moet altijd eerst een vast curriculum volgen waarbij sommige dingen je minder bevallen. Het gaat er dan om dat je uiteindelijk ergens terecht komt waar je interesses liggen.

Dat klopt, dat is bij wet vastgelegd. Echter ben ik van mening dat het een verschil in denkstijl is. Ik heb vroeger een klas overgeslagen en ik ben officieel hoogbegaafd verklaard. Toch past het HBO beter bij mij, hoewel ik de universiteit ook gewoon aan zou kunnen qua niveau.

Met een C&M diploma mag je ook bepaalde opleidingen niet doen en met N&T wel. Dan is het een toch ook niet hoger dan het andere? Sommige mensen met een N-profiel zouden echt nooit een goed cijfer voor Frans of Duits halen, terwijl die met een M-profiel nooit een voldoende in natuurkunde halen. Het een is niet beter, maar anders. En zo denk ik ook over universiteit/HBO. Er zijn vast mensen met een havo-diploma die gemakkelijk universiteit kunnen doen, maar ook met een vwo-diploma die het gewoon niet redden op de uni vanwege de manier van leren en lesgeven. Maar het is natuurlijk teveel moeite om naar de capaciteiten van elke leerling/student op zichzelf te kijken :’)

Ik zeg niet dat het hbo minderwaardig is ten opzichte van de universiteit. Het zijn duidelijk twee verschillende onderwijstypen en de ene kan zeker beter bij een bepaald persoon passen dan de andere. Maar dat het een lager niveau is, daar hoeven we toch niet omheen te draaien?

Op het vwo leiden zowel het profiel Cultuur en Maatschappij als het profiel Natuur en Techniek uiteindelijk tot een vwo-diploma. Op basis daarvan zou je kunnen stellen dat ze qua niveau gelijkwaardig zijn. Maar het is inderdaad lastiger om profielen (en ook hbo- en wo-opleidingen onderling) met elkaar te vergelijken dan onderwijstypen. Over havo en vwo kun je bijvoorbeeld wel stellen dat de laatste een hoger niveau is, omdat dezelfde onderwerpen op een hoger niveau worden behandeld. Overigens moeten vwo-leerlingen met een natuurprofiel (enkele uitzonderingen daargelaten) wel twee moderne vreemde talen volgen (naast Engels dus nog een vreemde taal, vaak Frans of Duits).

Kijken naar individuele leerlingen zou natuurlijk de beste optie zijn. Persoonlijk zie ik wel wat in een systeem waarin je elk vak op een ander niveau kan afleggen, bijvoorbeeld een havo-opleiding volgen met wiskunde en natuurkunde op vwo-niveau. Of juist de talen op vwo-niveau en de exacte vakken op een lager niveau. Dan kun je bij vervolgopleidingen eisen stellen aan niveaus voor afzonderlijke vakken. Maar dat zal er wel niet van komen.

Dit is vooral een beeld wat in NL heerst volgens mij. Ik heb vroeger ook een klas overgeslagen, ben ook officieel hoogebegaafd verklaard, en wilde tot vorig jaar eigenlijk altijd HBO doen, omdat overal (in NL, door decaan etc) wordt gezegd dat HBO en uni gelijkwaardig is, maar alleen een verschil in lesgeven.
Tot ik met mijn oom sprak. Hij woont in Las Vegas, heeft een dikbetaalde baan, huis met zwembad, had contact met de beste mensen daar, nou ga zo maar door. Hij heeft het goed voor elkaar dus. Hij vertelde me dat in Amerika echt een massive verschil wordt gemaakt tussen HBO en WO. De beste/grootste bedrijven willen gewoon universitaire studenten, klaar. Aangezien ik wel zo’n functie ambieer heb ik alsnog voor uni gekozen. Als je dit niet wilt, kan niemand je verplichten om WO te gaan doen als je dit aankan!
Wel is het iets om over na te denken, maar als je echt geen leuke universitaire studie kan vinden, zou ik gewoon HBO gaan doen als ik jou was.

True, ik ben ook meer naar hbo opleidingen aan het kijken momenteel. T wil alleen nog niet echt vlotten, maarja.
Oh, en de reden dat ik statistiek niet leuk vond bij de opleiding psychologie is absoluut niet de reden dat ik gestopt ben, want als ik de opleiding echt wat had gevonden had ik daar wel doorheen gebeten.

Wat jij zegt is waar, maar over het algemeen is een hbo opleiding toch zeker wel van lager niveau dan een universitaire opleiding. Vergelijk eens twee opleidingen die in hetzelfde vakgebied liggen: met hbo kan je verpleegkundige worden en met WO arts (en er is toch echt niemand die mij kan vertellen dat er geen niveauverschil is, maar alleen ‘een verschil in denkwijze’). En zo zit dit eigenlijk bij elke studie. Uiteraard kan je je met sommige beroepen daarna omhoogwerken en oefen je dan dezelfde beroepen uit als mensen die WO hebben afgerond, maar dat neemt niet weg dat het niveauverschil er bij de opleiding zeker is.

Ontopic: geen idee, upje? :stuck_out_tongue: