Help! Ik krijg mijn lenzen niet uit!

Ik heb sinds vanochtend zachte lenzen… omdat mn ogen
een beetje gaan irriteren wil ik ze er weer uit halen, maar het lukt niet!

Ik heb het nu al een paar keer geprobeerd… steeds even 10 minuten gewacht… maar het wil gewoon niet… en mijn ogen doen nu echt zeer van het steeds met mn vingers erin zitten.

Iemand nog tips? Oja ik probeer ze eruit te halen met de toppen van mn wijsvinger en duim…

En nog een vraagje… moet je de lenzen dan ook nog omspoelen met lenzenvloeistof voor je ze in het bakje doet?? (zoja… hoe moet je dat omspoelen?)

vraag je ouders om hulp?xD ik weet het niet,heb geen lenzen
succes

Laat anders even wat lenzenvloeistof in je oog druppelen. En probeer het dan.
Ik denk dat je ogen dan iets te “droog” zijn zeg maar.

Hebben ze je dat niet bij de opticiën laten oefenen? D:
Ik moest dat 5 keer doen voordat ik ze mee kreeg!

Ik zou even kalmeren, en als je rustig bent moet je je wijsvinger en duim echt aan de buitenkant van je oogbol zetten (ieuw dit klinkt ranzig).
Dan duw je heeeel zachtjes naar je oogbol toe en tegelijkertijd doe je ze naar elkaar toe, zo haal ik ze altijd eruit.
Anders moet je naar de opticien gaan dan halen zij ze eruit voor je.

Maar je moet in ieder geval níet zo’n zuignapje gebruiken, dan kan je meteen naar het ziekenhuis!

En het ligt er volgens mij aan of je anti-rub vloeistof hebt of gewone (dat staat op het flesje).
Ik doe elke avond nieuwe vloeistof in die bakjes en dan doe ik m’n lenzen uit en stop ik ze er in, 's ochtends dan pak ik ze er uit en doe ik ze in en daarna spoel ik dat bakje om met lauw water.

Ai dat is kut. Even een paar vraagjes. Heb je een dutje gedaan met je lenzen? Want dan zijn ze te droog. Heb je ze goed afgespoeld nat gemaakt voordat je ze in deed. Want volgens mij zijn je ogen te droog omdat je lenzen niet goed lucht krijgen. Maak je ogen nat met water. En probeer t nog is. Ik gebruik mn wijsvinger om mn oog open te houden en met mn duim en middel om t er uit te halen. Maar mijs wel verteld dat j eigljk met je wijs en middel vinger moet doen. Soort knip beweging. Gebruik spiegel en kijk goed naar voren

De eerste paar keer je lenzen in/uit doen is sowieso een ramp.
Zorg er sowieso voor dat je vingers goed schoon zijn! Probeer met de topije van je wijsvinger en duim op het midden van de lens te zitten en ze naar elkaar toe te duwen, dat je lens als 't ware dubbelvouwt. Dat was eerst de enige manier hoe ik het kon doen. Anders probeer je het met je nagels, maar dan NIET OP JE PUPIL! En anders kan je proberen je oogleden op je oog te duwen en ze dan dicht doen, vaak valt je lens er dan ook uit.

Hou je ogen goed nat met vloeistof, beweeg je lens desnoods heen en weer, dat er ook vloeistof onder zit (anders krijg je een zuignap effect).

Aan het eind het bakje met water schoonmaken, lens op je schone (!) hand leggen en even veel vloeistof overheen gooien, dan in het bakje doen en goed vullen met vloeistof (zorg dat ie niet dubbelgevouwen zit).

Succes, het is vervelend en kost even tijd, maar 't wordt snel makkelijker.

Zachte lenzen kun je er met je vingertop niet zomaar uit ‘‘ploppen’’.

Mijn opticien heeft me geleerd dat je je onderste ooglid met één vinger open moet houden, en met de andere vrije wijsvinger je lens eigenlijk uit moet ‘‘rollen’’. Misschien moet je je oog ook een beetje nat maken met lenzenvloeistof?

Kreeg jij geen uitleg bij je opticien? O.O

En het omspoelen werkt als volgt:
Maak een soort klein kommetje van je handpalm . Daarna leg je je lens voorzichtig (KIJK UIT MET JE NAGELS) in je handpalm, en druppel er wat lenzenvloeistof bij. Dan kun je met je vinger een beetje over je lens heen wrijven, er voorzichtig uithalen, uitrollen en in je bakje doen.
Hetzelfde doe je met je andere handpalm, nieuw vloeistof en je andere lens :slightly_smiling_face:

In het begin is het inderdaad kut. Bij mij helpt het als ik mijn lens eerst naar de zijkant van mijn oog schuif met mijn wijsvinger, en dan met mijn duim de andere kant beetpak. Beetje moeilijk uit te leggen, maar dan schuif je je lens zeg maar ‘dubbel’.

Okee, ik ga het zo nog een keer proberen…

Ik kreeg wel uitleg… en ik moest ook oefenen, maar dat was heel kort… ik hoefde maar 1 x 1 lens eruit te halen, en dat was het…

Het lijkt wel of die dingen vastgelijmd zijn aan mn oog…
moet je oog echt helemaal open zijn?
Want ik heb nog wel de neiging om mn ogen dicht te knijpen…

Zorg dat je oog goed nat is!
Probeer je oog open te houden, maar als je mijn manier gebruikt, hoef je alleen je onderste ooglid open te houden.

oefenen
oefenen
oefenen
oefenen

Succes!

Ik heb mn ogen nooit helemaal open. En het is wel normaal dat je je ogen in het begin wilt dichtknijpen, want je bent het niet gewent om met een vinger in je oog te zitten. Dat had ik in ieder geval. Nu, na ruim een jaar, kan ik rustig met mn vinger in mn oog roeren zonder dat ik er last van heb.

ogen openhouden en recht voor je kijken en proberen niet te knipperen.
druk zachtjes tegen je ogen, dan horen ze eruit te komen. maar als je nerveus word mislukt het xD

Je kan ook je oog open houden, naar boven kijken, je lens naar beneden schuiven en hem er dan uithalen. Zo is het misschien minder eng om met je vinger in je oog te zitten.

doe wat lenzenvloeistof op je wijsvinger en duimtopjes, of doe wat lenzenvloeisof in je oog.
ik houd zelf altijd me onderste ooglid (of hoe noem je dat?) omlaag met me middelvinger en me bovenste ooglid omhoog met me andere wijsvinger.
ik kijk trouwens ook altijd een beetje omlaag als ik ze eruit haal.

ik studeer voor opticien en dit probleem komt best wel vaak voor. ten eerste: blijf rustig!! door al het gepluk en geprobeer enz. word je oog alleen nog maar geiriteerder en word je zelf steeds zenuwwachtiger. sluit de computer af, en ga eventjes ook geen televisie kijken. door het kijken naar deze beeldschermen knipper minder met je ogen en dit zorgt ook voor droge ogen en dat kan je nu eventjes niet gebruiken.
wanneer je over een kwartiertje/20 minuutjes weer tot jezelf bent gekomen ga je rustig voor de spiegel zitten en pak je al je lenzenspulletjes erbij.
probeer met je middelvinger je onderste ooglid naar beneden te trekken (dus druk met je vinger de wimperrand naar beneden) en je wijsvinger je bovenste ooglid naar boven te trekken (dus druk met je vinger de wimperrand naar boven). je hebt nu 1 hand gebruikt om je oogleden te sprijden en 1 hand “heb je nog over” deze tweede hand gebruik je om de lens uit je oog “te krijgen”. kijk met het oog waar de lens in zit naar boven en duw met de wijsvinger van je anderehand de lens naar het witte gedeelte onder in je oog (dus als je naar boven kijkt het witte gedeelte “wat meer te voorschijn komt”. het witte gedeelte van je oog is minder gevoelig als het gebied rondom de pupil. deze handeling is een beetje eng en je voelt de lens over je oog schuiven. dit doet geen zeer! het voelt alleen een beetje raar. wanneer de lens min of meer blijft zitten op het witte gedeelte en niet meer steeds naar boven schuift (richting pupil) kan je nu “makkelijk” de lens met de wijsvinger en duim van de hand die je dus over hebt de lens eruit halen.
ik hoop dat je de omschrijving een beetje snapt. maar blijf rustig en echt hou voldoende tijd tussen het steeds eruit proberen te halen. 10 minuutjes kan echt te weinig zijn. de beschrijving zoals een paar coments hierboven hoe je de lens schoon moet maken is echt heel goed. probeer ook niet te vergeten dat je weer de lens schoon moet maken met vloeistof wanneer je hem er weer in wilt zetten (maar dit is nu nog even niet van orde). ik wens je echt heel veel succes, en probeer niet in paniek te raken. wees de baas over je eigen oog, en niet de lens! (sorry flauw grapje). wanneer je je lenzen eruit hebt gekregen zal ik toch nog maar even morgen (of wanneer je kan) teruggaan naar de opticien voor meer uitleg voordat je ze er weer in stopt.

http://www.youtube.com/watch?v=zzPGvnQRSjI

Instructie filmpje.

Ga zo snel mogelijk naar het lenzencentrum / de opticien, en vraag dat ze je daar helpen.

Weet je wel zeker dat ie nog in je oog zit? Klinkt heel dom, maar misschien heb je niet door dat hij er perongeluk uit is gegaan.

Ja,heb ik ook 1x gehad.

Hahaa xD