Help, ik kan niet tegen smakken!

Oke, ik kan dus echt niet tegen smakken. Dat ontzettend vieze geluid en dan zie je ook nog andermans eten. Echt smerig! Maar, ik heb een probleem. Mijn hele familie (gezin) doet het en, tja je zit bij hun elke maaltijd aan tafel. Ughh, elke keer bij het eten ben ik zo ontzettend misselijk doordat gesmak. Ik flip gewoon bijna. Ik stress me kapot en ik kan er wel van janken. Oke, misschien iets te overdreven, maar weet iemand iets omdat vieze gesmak te negeren? IK heb het namelijk al zo vaak tegen ze gezegd, alleen ze doen het gewoon weer. HELP!

wie wel? :’)

Gewoon op je eigen eten letten en desnoods liedjes in je hoofd zingen. En anders gewoon op je kamer eten net zolang tot ze stoppen

Een keer overdreven erg gaan smakken in de hoop dat het dan wel duidelijk is? Of zeggen dat je er echt zo misselijk van wordt. Als het echt zo erg is vind ik dat ze rest daar gewoon rekening mee moet houden hoor. Lijkt me niet dat als jullie uit eten gaan of bij andere eten dat ze ook zo onsmakelijk eten? Gewoon nog een keer over hebben.

Whahaha, wat een zielig topic is dit! Je geeft hiermee aan dat je gezin vreet als zwijnen en je dat varkensgeluid spuugzat bent. Doe oordoppen in zou ik zeggen, dan ben je ook gelijk van dat slappe gelul van je familieleden af, of nog beter; verschrans je maaltijd op je kamer.

Ik herken het. Ik wil er liever niet te diep op in gaan omdat ik bang ben voor stomme reactie’s maar ik loop ervoor bij een psycholoog. Het is bij mij niet alleen smakken maar ook andere dingen waar ik niet tegen kan. Bij mij komt het omdat ik heel erg hooggevoelig ben en hierdoor te veel binnenkrijg/opmerk enzo en dit niet kan verwerken.

Ik leer dmv mindfullness om er een beetje mee om te gaan. De enige manier is om jezelf te leren afsluiten hiervoor. Ik doe aandachtsoefeningen, dus proberen je aandacht te richten op iets anders zoals je ademhaling, hierdoor ga je terug naar jezelf en bepaal je zelf wat jouw aandacht krijgt. Op deze manier moet zou je het een beetje in de hand moeten kunnen krijgen.

Ik vertel het wel lekker makkelijk, maar het is natuurlijk erg lastig.

Het meest irritante is wanneer mensen zeggen: “let er gewoon niet op” enzo. Maar dat werkt helaas niet anders zou je dat wel doen. Dus als het echt te erg word dat je er stress van gaat krijgen, doe er alsjeblieft op tijd wat aan voordat het erger word zoals bij mij.

Succes :slightly_smiling_face:

Zeg gewoon dat ze moeten letten op het smakken ?

-

Ik heb het niet met smakken, maar met pulken aan je nagels. Brrrrrrr.

Haha ik vond het ook altijd wel irritant. Ook al smakken mensen niet,als ik er naast zit en het kauwen hoor zegmaar, vond ik dat al irritant :flushed: … Gewoon tv kijken ofzo onder het eten en niet teveel op letten anders maak je jezelf alleen maar gek.

Je kan vragen of ze ermee willen stoppen ?? ik geef je er gelijk in dat het walgelijk is :stuck_out_tongue:

Ik heb wel eens gezegd dat ik het echt niet smakelijk vind. Maarja, waarschijnlijk gaat het gewoon automatisch bij hun. Wel bedankt voor jullie tips! Ik mag niet op mijn kamer eten, maar de andere tips kunnen wel! :slightly_smiling_face:

Ik denk dat jouw familie niet overdreven hard smakt (iedereen maakt wel kleine geluidjes als je eet, ook als je compleet beschaafd eet en erop let), maar dat jij overdreven gevoelig ervoor bent. Zijn wel eens vaker topics over geweest, misschien dat daar meer tips in staan?

dafuq.

Ik kan niet tegen smakken, maar ook niet tegen elk ander eetgeluid. Ik ben er extreem gevoelig voor. Mijn oplossing is dat ik altijd zelf ook eet, of constant ga praten om het niet te horen. Bij mij thuis wordt er gelukkig niet gesmakt, maar worden er wel andere geluiden gemaakt, waar je niets aan kan doen. Ik probeer er ook niets van te zeggen.

Doe maar gewoon normaal. De enige die hier zielig is ben jij.

Aan Flairy: I know. Ik had even zin om een beetje te trollen en blijkbaar is dat nog vrij aardig gelukt haha.

Sorry als ik hiermee mensen gekwetst heb, dat is nooit mijn bedoeling geweest.

Jij bent echt zo grappig man.

Ik herken je probleem, wij hebben het ook allemaal (ons gezin). Toen wij allemaal nog thuis woonden aten we ook nooit met elkaar aan tafel aangezien we dan eindigden met een vork in onze handen haha.

Zoek eens op google naar: Misofonie, misschien komt dit je bekend voor. :’)

Ooit eens gedacht aan de mensen zelf die smakken, doen ze echt niet expres hoor. Ik smak niet, maar bij mij hoor je het eten kraken enzo. Hier in huis worden ze er heel vaak pissig om, maar ik weet echt niet wat ik eraan kan doen. Ik schaam me dood! Maar het gaat gewoon niet anders…

Ik zeg er altijd gewoon wat van of ik ga zelf lekker overdreven lopen smakken, houden ze vanzelf wel op.