Help, ik ga waarschijnlijk niet over.

Hoi!
Ik zit nu in VWO 3 en het gaat niet zo lekker.
Ik wil super graag naar VWO 4 volgend jaar, alleen mijn cijfers zijn gewoon veel te laag.
Ik sta zes minpunten. 2 voor Natuurkunde, 1 voor scheikunde, 1 voor wiskunde, 1 voor economie en 1 voor Duits.
Ik ben sinds het begin van het jaar al erg gemotiveerd en doe altijd mijn best voor elk vak, maar ik flip heel vaak bij het maken of leren van een toets. Soms is het zelfs zo erg dat ik weleens heb overgegeven door alle stress.
De meerderheid van mijn docenten hebben mij een HAVO-advies gegeven, ze vinden dat VWO te veel voor mij is. Misschien is dat wel zo.
Aan de andere kant heb ik ook een aantal leraren die echt vinden dat ik de attitude en motivatie van een VWO’er heb en dat ik ook vooral moet verder gaan op VWO volgend jaar. (Wat ik ook het liefste wil!!)

Nu vraag ik dus aan jullie, hebben jullie tips of advies voor mij wat ik het beste kan doen als ik volgend jaar naar VWO wil?

Plan in en probeer je punten nog goed te trekken.

Doe je best op de minpunten vakken en bekijk het dan verder.

Hoe later in het jaar het is, hoe moeilijker het is om minpunten weg te werken. Ik zou met je mentor (en misschien ouders) gaan zitten of het nog uberhaupt mogelijk is deze weg te werken, en zo ja, met een plan te komen. Misschien huiswerk begeleiding? Dat hielp mij heel goed op de middelbare school.

Als je dit echt wilt, zal je sowieso hard moeten gaan werken. Of je wilt het, of je wilt het niet. Succes iig!

Ik weet natuurlijk niet hoe je voor je andere vakken staat, maar dit zijn in principe allemaal vakken die je volgend jaar kunt laten vallen als je voor een Cultuur & Maatschappij profiel met Frans kiest. Alleen wiskunde dan niet, maar vaak is het zo dat, wanneer je niet goed bent in natuurkunde/scheikunde, je ook minder goed bent in wiskunde B en dus voor wiskunde A kunt kiezen en daar waarschijnlijk beter in bent. Daar heb je nu natuurlijk nog allemaal niets aan, maar dat is misschien een wat fijner vooruitzicht voor volgend jaar (:

Voor nu zou ik proberen je meer te focussen op de vakken waar je onvoldoende voor staat zodat je die hopelijk nog wat kunt ophalen, en iets minder focus op de vakken waar je beter voor staat en je dus wel een keer een onvoldoende voor kunt lijden.

Oeii dit is wel naar. :flushed: Als ik jou was zou ik je inderdaad zoals eerder al gezegd vooral focussen op de vakken waar je slecht voor staat. Vraag bijvoorbeeld om bijles of ga in de les eens met je docent zitten en vraag of hij/zij het je kan uitleggen. Ik weet ook niet of je kan blijven zitten, maar kan je niet blijven zitten op het VWO in plaats van dat je in de 4e naar havo gaat? In elk geval zou ik echt hard werken, en de vakken waarvoor je ruim voldoende staat even wat minder. Misschien kan je ook filmpjes kijken. Voor natuurkunde heb je het youtube kanaal “Meneer Wietsma” en voor scheikunde heb je “scheikundelessen”. Voor wiskunde ook nog “de wiskunde academie”. Deze kanalen praten over veel onderwerpen en leren je super veel en zijn ook heel duidelijk! Veel succes ermee ik hoop dat je op VWO kan blijven x

Wat ik zou proberen is de minpunten weg te werken. Als dit lukt, dan zou ik zeggen: ga verder met VWO. Maar als je blijft merken dat je met veel moeite de punten niet weg gewerkt krijgt, dan is het misschien slim om toch Havo te overwegen.

Ik heb zelf NG/NT profiel gehad op het VWO en stond in de vijfde klas op blijven zitten. Ik vond de exacte vakken sowieso wel moeilijk, de vierde klas had ik wel gehaald maar in de vijfde ging het erg slecht. Op het einde van 5VWO, stond ik in de besprekingszone en besloten docenten mij toch over te laten gaan. Uiteindelijk heb ik 6VWO niet gehaald en zakte ik, waarna ik een Havo-advies kreeg. Ik vond het erg moeilijk maar heb er uitendelijk voor gekozen om Havo (op de vavo) te doen. Naast dat de havo erg makkelijk voor mij was, voelde ik me ook veel beter. Alle stress in 5 en 6 vwo zorgde ervoor dat ik helemaal niet lekker in m’n vel zat.

Wat ik jou zou willen zeggen is: Je kan nog altijd via Havo en hbo uiteindelijk naar de uni gaan. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zorg er vooral voor dat je je goed voelt en met gemak toetsen en schoolopdrachten maakt.

Ikzelf had het ook heel moeilijk op vwo en heb er voor gekozen om naar Havo te gaan. Ik heb het nu fijn, qua schoolwerk dan (de school waar ik nu op zit is best wel naar maar dat ter zijde) ik denk dat als ik op het einde nog heel hard had gewerkt ik op Vwo had kunnen blijven, maar dan was ik nu wel veel ongelukkiger geweest. Je bent pas op de helft en het wordt er zeker niet makkelijker op, dus let vooral op hoe jij je voelt. Als je je nu al helemaal gek maakt met al het werk, is het dan wel slim om door te gaan op vwo? vooral als je later niet naar de uni wilt, is havo misschien een slimmere keuze. Mijn leraren zeiden altijd, ‘een goed havo diploma is veel meer waard dan een slecht Vwo diploma.’
bovendien is havo totaal geen lage opleiding dus het is niet dat je echt ‘zakt’, vind ik. Als je nu niet je best deed is het een heel ander verhaal, maar jij doet je best en misschien is het gewoon te moeilijk, en dan moet je wel eerlijk tegen jezelf kunnen zijn.
veel succes !! :beer:

heee, ik wil je zeker niet demotiveren maar ik wil je wel even waarschuwen. Als je vwo 3 al met heel veel moeite bijna niet doorkomt, weet ik niet of het verstandig is door te gaan naar vwo 4. Naar mijn ervaring (ik zit nu in vwo 5) is vwo 4 en vooral vwo 5 een heel stuk zwaarder dan vwo 3, en kost alles je een stuk meer tijd. Als je van plan bent een hbo studie te doen zou ik in jouw geval toch overwegen om naar de havo te gaan, en bij een WO studie kan je natuurlijk ook overwegen eerst twee jaar hbo te doen na de havo. Ook zou je even kunnen kijken naar huiswerkbegeleiding, want dat kan echt heel erg helpen. Het zou zomaar kunnen dat je op een verkeerde manier leert en dat er nog veel meer uit te halen valt! veel succes :wink:

Ik ben het deels met je eens, hoewel ik niet vind dat vwo 4 (ik doe gymnasium) zooo veel moeilijker was. Ik zit ook in de vijfde en ik ben het zeker met je eens dat de vijfde best wel erg moeilijk is (en veel en hard werken) maar ik vond de vierde eigenlijk wel meevallen. Er zijn een paar vakken die echt wel op een hoger niveau beginnen (zoals bijv latijn, maar daar heb jij geen last van haha en natuurkunde vond ik ook wel pittiger) maar voor de rest valt het erg mee!

Vervelend, maar relatable. Zelf doe ik ook VWO 3, en I have been there too! In klas twee leek ik de grootste loser van de klas, met 6 tekorten. Maar hey, ik ben er op de een of andere manier ook gekomen! Dus ik heb een aantal tips voor je die je misschien kunnen helpen. (komt ie, heel formeel hoor!)

Tip 1 - waar ligt het aan?
Bedenk eerst goed waar je zwakke punten liggen. Overgaan begint immers bij jezelf. Voer je voor het vak zelf niets uit of vind je het gewoon heel erg lastig? Zodra je dit weet, ben je al een grote stap verder naar de oplossing!

Tip 2 - bijles
En stel dat het nou zo is dat je (wat ik bij jou tenminste denk) totaal geen reken- en wiskundig persoon bent (geen bèta dus). Daar is niets mis mee, maar het is wel ontzettend lastig. Vraag dus aan een oudere leerling bijles. Of misschien snappen een van je vrienden het al? Elke klas - en zeker in het VWO - zijn er mensen die uitblinken. En geloof mij, ik weet hoe frustrerend :rage: dat is.

Tip 3 - Plannen
Ja hoor, daar zijn we met het gezeur. Jemig, in hoeveel mentorgesprekken mij wel niet verteld is dat ik een “PLANNING” moet maken, UGH! :face_vomiting: Maar goed, als je overzicht hebt over wat je te wachten staat en wat je moet doen, zul ook jij je beseffen dat je eens keihard aan de slag zult moeten… En dat is niet leuk, maar het kan je wel een motivatieBOOST geven. :metal:

Tip 4 - Extra uitleg
Als je de vakken lastig vindt, kan je eens op zoek gaan naar extra uitleg. Ken jij bijvoorbeeld de WiskundeAcademie al? Of de videosite van scholieren.com? Hier vind je uitlegfilmpjes over elk vak. Echt een aanrader! :bowing_man:
Psst… Kijk trouwens ook even op Quizlet! Daarmee kan je woordjes leren voor Duits, en je kan er plaatjes aan linken, zodat je 't snel kan leren.

Tip 5 - Samenvatten, samenvatten, samenvatten!
Ja, het klinkt als het vermoeiendste wat er bestaat, maar het kan je helpen de lesstof overzichtelijk op papier te krijgen. Nou is dat met wiskunde lastig, maar je kunt hoogstens een paar formules opschrijven? Markeer en teken erbij wat je wilt, zolang je alles maar makkelijk kan onthouden.

Dit hielp het meest voor mij, ik hoop heel erg dat je er iets aan hebt.
En natuurlijk hoop ik dat je overgaat dit jaar!! Ga ervoor! :dancing_women:

Xxx