Help, ik ben verslaafd aan shoppen.

Hey!

Ik heb jullie hulp nodig want al klinkt dit niet heel serieus, ik heb een écht probleem vind ik. Ik ben echt shopverslaafd.

Ik heb ontzettend veel kleren en schoenen en ik kan er echt niet genoeg van krijgen. Ik heb miljoenen paar schoenen die ik koop omdat ik ze mooi vind voor in mijn kast, en draag ze nauwelijks tot niet. Ik heb zo veel kleren dat er aan een groot deel nog gewoon de prijskaartjes aan hangen omdat ik uit zo veel te kiezen heb. 's Ochtends krijg ik vaak een halve break down omdat ik gewoon niet kan kiezen wat ik wil dragen want er is te veel keuze.

Begrijp me niet verkeerd: het gaat hier niet om een super rijk of verwend meisje dat alles krijgt van haar ouders. Ik heb ongeveer 95% van mijn kleding en schoenen zelf betaald (en dus zelf verdiend). Ik heb het niet heel breed thuis of zo, denk gewoon een modaal inkomen.

Ik heb dit jaar wel echt iets van 3000 tot misschien wel 5000 euro uitgegeven aan kleding en schoenen en het wordt alleen maar erger. Ik was eerst nog in staat om me in te houden met shoppen om bijvoorbeeld te sparen maar ik kan dat niet meer. Ik móet gewoon kopen. Ik ben super impulsief en houd totaal niet rekening met of het wel past of niet, of het eigenlijk wel combineerbaar (woord bestaat niet maar oké), als ik het leuk vindt moet ik het hebben.

Soms zit ik gewoon in de schulden bij vriendinnen of op mijn rekening omdat ik de verleiding gewoon niet kan weerstaan. Op het moment dat ik shop, gaat mijn hart serieus sneller kloppen en word ik licht in mijn hoofd omdat ik zó hebberig word.

Nadat ik vorige week wéér uitgebreid ging shoppen, heb ik uit frustratie mijn pinpas door midden geknipt omdat ik écht écht gek werd van mijn shopverslaving: ben verdomme 19 en heb 0,0 € spaargeld. Dus ik blij dat misschien zou minderen… Heb ik gister weer aankopen gedaan via internet… :frowning_face: Ik kan mezelf serieus niet meer in de hand houden.

Ik kan echt uren doorbrengen op online webwinkels en vervolgens staat er weer een dikke wishlist met dingen die ik gewoon MOETTTTT hebben! Ik heb nu weer dingen in mijn hoofd waar ik zo naar verlang en dus weet ik gewoon dat ik een zwak moment zal hebben en ze zal kopen.

Wat moet ik doen? Iemand tips? Iemand die hetzelfde heeft?
Help me alsjeblieft!

ga praten met een psycholoog , dit komt misschien beetje raar over maar die kunnen heel goed helpen met verslavingen. verder zou ik het ook niet weten!

Misschien moet je je ouders om hulp vragen?

Ga hier eerst eens rustig met je ouders voor zitten, misschien kunnen zij je helpen.

Webshop-block?

Omdat dit een echte verslaving is, is het het beste denk ik om serieuze hulp te zoeken. Maar misschien eerst bij je ouders aankloppen, vragen of zij tips hebben. Als je het niet met hun er over wil hebben, dan toch een psycholoog ofzo.

Maar misschien heb je wat aan deze tips: Ik weet niet of het kan, maar blokkeer die webshops op je computer/laptop. Ga niet meer vaak naar de stad. Verkoop kleding en schoenen die je nooit gedragen hebt. Kijk in je kledingkast naar allerlei mogelijke combinaties, en omdat je veel kleding hebt kan je veel leuke outfits creeëren, waar je nooit was opgekomen. Neem er de tijd voor, zoek er bijpassende schoenen en accesoires bij. Zo vermindert de drang om iets te kopen misschien, omdat je al het gevoel hebt 'nieuwe’kleren te hebben. Neem geld op, geef het vervolgens aan je ouders met de vraag of z het voor je willen bewaren, zo kan je niet eindeloos kopen.

Je bankiergegevens aan je ouders geven of het geld dat je verdient overstorten na een rekening van je ouders? (Kunnen zij het op een spaarreking zetten bv)

elke maand of week een bedrag pinnen en dat in je portomonee doen en dan mag je alleen dat geld uitgeven, dus niet via internet of pinnen.

dit betekend dat je een bepaald bedrag heb en je mag er niet meer aan uitgeven als je dat toch doet moet je gewoon een straf voor je zelf verzinnen.

of je laat je ouders elke week of maand wat geld geven en alleen dat geld mag je uit geven, op is op dan.

Ik zou contact opnemen met een psycholoog. Die hebben meestal van allerlei soorten verslavingen, dus ook van jouw shopverslaving. Misschien kun je voor jezelf alvast beginnen met kleine dingen. Je kan bijvoorbeeld je ouders of vriendinnen vragen om jou tegen te houden wanneer je iets wil kopen. Ook kan je je geld door je ouders laten beheren, zodat jij er niet aan kan komen. Zoals hierboven al gezegd word: je pinpas door een ander laten bewaren.

Mijn moeder noemt mij al shopverslaafd, maar als ik jou zo hoor heb ik nergens last van haha. Succes in ieder geval!

Laat je ouders je bankrekening beheren. Zo kun je er zelf niet meer bij en als je denkt iets echt nodig te hebben, kunnen je ouders daarin mee beslissen.
Dat je op je 19e geen spaargeld hebt is overigens niet heel erg raar hoor. Ik betaal mijn studie zelf dus heb ook amper spaargeld :slightly_smiling_face:

Ik zou in ieder geval met je ouders praten, en het liefst ook hulp zoeken bij een psycholoog. Zorg er in ieder geval voor dat mensen het weten, en je in de gaten kunnen houden en dus ook tegen kunnen houden als het nodig is.