Help, ik ben ten einde raad....

Hoi meiden,

Ik ben bijna achttien en ben toen ik in Havo 2 zat gestopt met school.
De reden hiervan is dat mijn zus ernstig ziek was en op de IC lag. (Ze heeft een harttransplantatie gehad en is aan het revalideren.) Ik zelf was zeer depressief. Ik heb borderline en kon niet omgaan met mijn gevoelens waardoor ik niet meer over straat durfde. Het was kort samengevat een hele zware tijd en sinds eind 2012 is er eindelijk rust bij ons thuis. Mede door de harttransplantatie en doordat er eindelijk werd uitgevonden dat ik borderline had. Al die tijd hadden ze namelijk de diagnose gesteld dat ik leed aan angst en heb ik de verkeerde medicijnen en behandeling gehad waardoor ik dus al die tijd in de knoop bleef zitten.

Maar goed, nu jullie de reden weten. Ik heb geen flauw idee wat ik nu met school moet doen.
Een thuisstudie is geen optie want dat is ontzettend duur en toegelaten worden op mijn oude middelbare school is ook geen optie. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen? Ik ben al een tijd op zoek maar kom er niet uit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Liefsx

Vavo?
Nu weer opnieuw beginnen op de middelbare school lijkt me niet te doen. Dan zit je als 18 jarige tussen de 12 jarige. Ik zou kijken voor andere opties (beginnen met een MBO opleiding als dat wel mogelijk is?)

Misschien dat je contact op kunt nemen met de DUO om hen te vragen wat je opties zijn? Geen idee of dat de juiste instelling is daarvoor maar dat hoor je vanzelf wel :wink:

Vavo is inderdaad ook t eerste waar ik aan dacht. Daar komen heel veel leerlingen zoals jij. Ook luiaards zoals ik. :ninja: Maar ook mensjes bij wie het door bijzondere omstandigheden nog ff niet er van is gekomen!

Zoals al gezegd is, vavo zou een hele goede optie voor je kunnen zijn.

Ik ga gelijk even rondkijken!
Ik dacht dat dat niet zou kunnen aangezien ik alleen een overgangsbewijs heb van Havo 1 naar 2. :slightly_smiling_face:

Nouja, er moeten toch wel mogelijkheden zijn om je school af te maken lijkt mij… Ik hoop het in ieder geval voor je!

Sowieso VAVO, op de middelbare school zitten lijkt mij geen optie. Niet per se door je achterstand, maar door je leeftijd. Ik weet niet zeker of je HAVO kan doen, omdat je veel achterstand hebt, maar ik durf bijna wel te zeggen dat je er vmbo mag doen. Veel succes !

Bedankt voor jullie reacties!
Waar kan ik informatie over VAVO vinden en geven ze dit op alle ROC scholen?
Hoe kan ik me aanmelden? Sorry voor alle vragen haha!

het beste kan je intypen vavo en dan een woonplaats die van jou of dicht in de buurt.

http://www.novacollege.nl/Mavo_havo_vwo/Mavo/Mavo_WEB/Default.aspx

Echter voldoe je niet aan de eisen van deze vavo (even willekeurige genomen) en zou ik dus contact opnemen en je situatie uitleggen en vragen wat ze voor je kunnen betekenen en of je dus mag instromen bij mavo.
En ja je moet dus wel een behoorlijk bedrag lesgeld betalen… maar dat kan vast wel met gespreide betaling in delen.
Ik zou dus eerst bellen voor je je gaat aanmelden.
En ja dit is mavo want havo heeft hogere eisen: Je kunt havo doen als je een diploma mavo/vmbo-tl hebt met een gemiddeld cijfer van 6,5 of hoger en een voldoende voor Nederlands en wiskunde. Of als je over bent naar 4 havo of 4 vwo.

Bedankt voor je reactie!
Ik heb niet veel andere opties dus ik hoop dat ze me toelaten.
Alleen als het veel geld kost wordt het lastig.
Misschien dat ik een tegemoetkoming kan aanvragen of iets dergelijks…

Vavo kan, of een MBO opleiding op niveau 2? En dat je je dan omhoog werkt zeg maar.

De kosten van de vavo valt mee als je binnen je eigen gemeente blijft. Als je voltijd naar school gaat (vaak 6 vakken of meer) krijg je maandelijks een bedrag.
Ga je deeltijd naar school dan krijg je eenmalig een bedrag. Dit bedrag komt vaak overeen met het lesgeld. Bijkomende kosten zijn dan boeken (kijk naar tweedehands op marktplaats zodat je ze ook weer kunt verkopen, dan zijn de kosten lager), eventuele reiskosten en schoolspullen zoals agenda, pennen, collegeblokken.