Help! Hooggevoelig puberent zusje!

Ik ben 13 en mijn zusje is 11. Wij konden het meestal goed met elkaar vinden maar sinds een tijdje zit ze in de puberteit. Ze was altijd al hooggevoelig maar in combinatie met de puberteit is ze echt heel vervelend!:unamused:
Wij hebben vaak irritaties aan elkaar en ze heeft een heel negatieve instelling, in tegenstelling tot mij, ze kan nooit langer dan een uurtje positief zijn, ze bedenkt alsmaar iets wat slecht is, wat niet goed gaat enzovoort…:sweat: als ik gewoon met haar praat is ze vaak heel onredelijk en ze scheld altijd met bijzondere dierenscheldwoorden (met bijpassende rare gezichten) die ze ze zelf heeft bedacht zoals rat-a-snoet, ezelskop en flofworm, en zo kan ik nog wel even doorgaan…:weary:
Ik moet zeggen dat ikzelf me ook niet altijd perfect gedraag, maar dat zijn kleine dingen zoals de afstandbediening afpakken en lang niet zo vaak als zij doet.
Ik hoop dat jullie tips kunnen geven met hoe ik hier mee om moet gaan😦

Ik was zo vroeger ook geweest, ik kon alleen maar negatief denken. Maar ik was ook enigs kind dus wat ik het ergste kon doen is het op me ouders af reageren. Spijt… maar we moeten naar de toekomst leven dus ik doe nu (20) veel voor me ouders, wat ik vroeger niet deed.

Wat ik als tip kan geven: Wees haar grote zus, laat haar gewoon gaan en als het te overdreven wordt spreek haar gewoon aan met een normale toon desnoods geef je haar later een knuffel. Het komt heus wel goed, als ze uit die puberteit is, ze moet het zelf gewoon nog leren en inzien :smiley:

Ik moest stiekem wel gniffelen om die dierenscheldwoorden (flofworm, hihi), maar ik kan me voorstellen dat dit voor jou erg vervelend is.

Als grote zus zou ik proberen om zelf erboven te blijven. Wees rustig en beheerst. Wat negativiteit betreft zou ik niet gaan vertellen hoe ze het beter kan bekijken, maar proberen om haar met vragen dat zelf in te laten zien. En als ze echt niet luistert zou ik gewoon weg gaan en haar met rust laten. Het is ook een beetje de leeftijd. Voor nu heel vervelend, maar ik denk dat het vanzelf wel weer beter wordt als jullie iets ouder zijn.

Weet je wat het is, niet alleen zij zit op dit moment in de puberteit. Jullie zitten er allebei vol in op dit moment en dan kan het binnen een gezin/familie echt heel erg botsen zoals dus tussen jullie gebeurt.
Probeer het negatieve gedrag te negeren en zelf het goede voorbeeld te geven door ook te stoppen met jouw eigen negatieve/kinderachtige gedrag.
Jij bent toch haar ‘grote zus’, dus iemand moet de eerste stap zetten!

rat-a-snoet :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ten eerste, niet alleen je zusje maar ook jij zit in de puberteit. Jij bent waarschijnlijk ook niet makkelijk ook al besef je dat mogelijk niet. Mijn zusje is ook maar anderhalf jaar jonger dan mij en hebben ook samen in de puberteit gezeten. Ik zal er maar geen doekjes om winden; het is hel. Er op terug kijkend kun je het het beste zo aanpakken; elkaar zoveel mogelijk met rust laten en geen dingen doen of zeggen die haar boos kunnen maken. Dus ook geen afstandsbedieningen afpakken. Zegt ze iets vervelends tegen je? Jammer dan maar lekker laten gaan, op die manier maak je het het makkelijkst voor jezelf. Je schiet er absoluut niks mee op door terug te schelden of boos te worden.

Dankjewel voor alle reacties! :slightly_smiling_face: