HELP : hoge schuld bij verzekeraar, politie wil gijzelen

Hallo allemaal,

Mijn schoonmoeder heeft het volgende probleem.

Vanavond kwam de politie bij haar, ze wilden haar meenemen voor detentie omdat ze blijkbaar haar openstaande boete niet heeft betaald.
Het gaat om het volgende; 3 jaar terug is er 1 maand geen verzekeringsgeld betaald bij de autoverzekeraar. Hiervan zijn blijkbaar brieven ( aanmaning / betalingsherinneringen / dagvaardingen ) verstuurt.
Geen van deze brieven is aangekomen en ze was ook niet op de hoogte dat er niet betaald was.

De politie was van plan haar nu mee te nemen tot dat er betaalt zou worden…
het is inmiddels opgelost maar nu is dit mijn vraag;

(graag alleen reageren als je ook echt weet hoe het zit $, als je op een bepaalde site antwoord vindt, zou je dan de link er bij willen vermelden? )

1. Ben je zelf aansprakelijk als je belangrijke brieven niet ontvangt?
  2. Moeten belangrijke brieven, -zoals dit geval- altijd aangetekend worden verstuurt?
  3. Kan ze de verzekeraar aansprakelijk stellen omdat ze ook geen mail hebben gestuurd en niet hebben gebeld? Maar alleen brieven hebben gestuurd? Gaat om een periode van 2 jaar.

Liefs Linda

Dit is puur hoe ik denk dat het zit

1. Ik denk dat je zelf aansprakelijk bent dat belangrijke brieven aankomen. Jij hoort overal je adres bekend te maken en ook te wijzigen als je verhuisd. Mij lijkt het dat het een gevalletje eigen verantwoordelijkheid is.
  2. Volgens mij mag je zelf kiezen of een brief aangetekend wordt verstuurd of niet. Bijna geen van bankzaken etc. wordt bij mij aangetekend verstuurd.

Een dagvaarding moet altijd worden betekend. Dit doen ze om er vanuit te gaan dat de gedaagde de brief daadwerkelijk heeft ontvangen.

Een dagvaarding is iets anders dan een herinnering om te betalen of wat dan ook.
Bovendien wordt je echt niet in detentie gezet als je 1 maand een verzekering niet hebt betaald. En de politie ‘gijzelt’ niet.
Zulke belangrijke brieven worden sowieso nooit zomaar door de brievenbus gegooid. Hiervoor moet je vaak tekenen of op een andere manier aangeven dat de brief ontvangen is.

Wat, naar hoever ik weet, het antwoord op je vragen dus is:

1. Ben je zelf aansprakelijk als je belangrijke brieven niet ontvangt? Ja
  2. Moeten belangrijke brieven, -zoals dit geval- altijd aangetekend worden verstuurt? De échte belangrijke brieven worden al aangetekend, of op een vergelijkbare manier, verstuurd.
  3. Kan ze de verzekeraar aansprakelijk stellen omdat ze ook geen mail hebben gestuurd en niet hebben gebeld? Maar alleen brieven hebben gestuurd? Gaat om een periode van 2 jaar. Nee

Voordat de politie tot zoiets drastisch overgaat zijn er al vaker deurwaarders aan de deur geweest die zelf persoonlijk een briefje in de bus gooien als je niet thuis bent/open maakt. Ook komen zij nog met een agent aan de deur om beslag op spullen van waarde te leggen.

Ik vind dit een beetje een raar verhaal om eerlijk te zijn. Maar om antwoord op je vragen te geven:

1. Ben je zelf aansprakelijk als je belangrijke brieven niet ontvangt? Ja
  2. Moeten belangrijke brieven, -zoals dit geval- altijd aangetekend worden verstuurt? Nee, eigen verantwoordelijkheid. Lijkt me sterk dat je geen enkele brief ervan ontvangt. (Het zij nogal wat brieven over zo’n lange periode)
  3. Kan ze de verzekeraar aansprakelijk stellen omdat ze ook geen mail hebben gestuurd en niet hebben gebeld? Maar alleen brieven hebben gestuurd? Gaat om een periode van 2 jaar. Nee

Iedereen bedankt voor de reacties.
Het is toch echt gebeurd vanavond. Ze kwamen met een arrestatie bus. En wat heb adres betreft… Ze wonen daar al 20 jaar.

Er is 3 jaar geleden 1 rekening niet betaald en dan dit? Dan zou ik toch even nagaan bij welke verzekeringsmaatschappij ze zit want ik vind dit nogal vreemd.
Stel dat de brieven niet zijn aangekomen (adres verkeerd genoteerd, slechte postbezorger, wat dan ook), dan gaan ze toch bellen of mailen?
Dat laten ze echt niet 3 jaar gaan om vervolgens de politie erop af te sturen, dan moet er iets heel anders aan de hand zijn.

Ik heb zelf ook wel eens gehad dat mijn huisnummer verkeerd stond bij het waterbedrijf. De controlegegevens bij inschrijving klopten, alleen hadden ze ergens intern iets verkeerd gedaan, geen idee hoe dat zat. Maar ik had dus ook een herinnering en 1 aanmaning gemist. Toen ze me belden nadat ik dus niet reageerde bleek dus dat ze mn adres verkeerd hadden, gelijk aangepast, en alles was prima. Niks aan de hand.
Dus ik kan niet echt geloven dat zo’n bedrijf dit 3 jaar laat gaan en niet belt of mailt.

En buiten dat, als rekeningen niet betaald worden sturen wordt er vaak een incassobureau ingeschakeld wat contact op gaat nemen en daarna gaat er een deurwaarder langs. Politie komt niet met een arrestatieteam voor 1 gemiste rekening van een paar tientjes (want een autoverzekering zal niet veel meer zijn).
Als je schoonmoeder is opgehaald denk ik dat er veel meer speelt wat ze jou niet willen vertellen.

dat is apart… en de verzekering heeft wel het juiste adres? :cold_sweat:

Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is.
Dit doen ze niet zomaar, en ik weet ook wel zeker dat ze ergens wel voor een brief heeft moeten tekenen…

Wow wat??! Ja het kan en ja in uitzonderlijke gevallen mag het. Maar jeetje wat rot. Sterkte en succes!!

Ik geloof er weinig van.
Ze zal nooit worden gegijzeld om één rekening die niet is betaald. Geen enkele rechter die dat zal toestaan.

Dit ja. Ik denk niet dat ze jou het hele verhaal hebben verteld.

Ik vermoed inderdaad ook dat ze meerdere dingen voor je achter hebben gehouden. Dit gebeurd namelijk echt niet als er 1 rekening niet is betaald.

Het gaat hier om een Boete, niet een rekening! Dus dit kan zeker wel. Als het hier bijvoorbeeld om het CJIB gaat al helemaal. Die staat er zelfs om bekend.

https://www.cjib.nl/Onderwerpen/Strafbeschikking/Gijzeling/

Boetes zijn geen geintjes, laat dat duidelijk zijn! De boete wordt bij niet betalen alleen maar hoger en uiteindelijk kan dit zomaar gebeuren. En helaas is dit allemaal (iig grotendeels) eigen verantwoordelijkheid. (Ook het ontvangen van de brieven etc.) Gelukkig is het opgelost!

Bij het niet betalen van een boete mag men inderdaad uiteindelijk overgaan op gijzeling. Dat is wel het uiterste middel zeg maar, wat ook impliceert dat je schoonmoeder al vele waarschuwingen heeft gekregen of zou hebben moeten krijgen. En dat er inderdaad misschien meer aan de hand is, want zoals ik al zei is dit echt het laatste in het rijtje van middelen die ze hebben.

Ben ik de enige die ‘gijzeling’ heel erg overdreven vind?

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zou worden gegijzeld… Ik geloof wel dat ze gewoon meegenomen zou worden, maar dat is toch iets heel anders vind ik. Het kan ook aan mij liggen hoor, maar zo zie ik het.

Zelf zit ik ook een groot deel van mijn leven in het wereldje van schulden (niet van mezelf, maar gewoon van het gezin) en ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er een deurwaarder aan onze deur kwam en dat er tientallen brieven in de post kwamen. En nog geen één keer dat die aan de deur zijn geweest is er ook maar iets meegenomen uit huis en niemand is ooit meegenomen ergens heen door de politie o.i.d. Er was altijd wel een bepaalde regeling te treffen waardoor dit niet gebeurde.

Kun je dus nagaan hoeveel ‘waarschuwingen’ en brieven je moet krijgen voordat zoiets überhaupt daadwerkelijk gebeurd. Daarom vind ik dit verhaal best een beetje vreemd, ik denk inderdaad ook dat er meer gaande is dan dat zij jou vertellen!

Je moet aan kunnen tonen dat je die brieven niet hebt ontvangen. Hiervoo rmoet je dus achterhalen waar het misging.
Heeft bv iemand anders jouw brieven ontvangen? Misschien woon je in een flat/appartement en stond de letter bv niet goed (ipv 1A, 1H) ofzo.
maar dan zul je dus rond moeten gaan vragen.
Als dat niet lukt heb je weinig kans.

Ja precies.
Het is onmogelijk dat er wordt overgegaan tot gijzeling zonder dat de deurwaarder, meerdere keren is langs geweest, om je een dagvaarding te overhandigen, om beslag te leggen om bepaalde dingen uit je inboedel, om je op te roepen voor een rechtszaak etc.
Als er al wordt overgegaan tot gijzeling dan komt weer eerst de deurwaarder aan de deur om het vonnis waarin dit door de rechter wordt toegestaan aan je te overhandigen.

Ik ben dus heel benieuwd hoe het verder afloopt… laat je dat ons weten? Verder… naar voor jou :frowning_face:, sterkte en het komt vast wel goed.