Help! Hoe pak ik dit aan?

Hoi iedereen!

Ik heb een tijd lang getwijfeld of ik hierover wel een nieuw topic aan moest maken maar ik doe het nu toch, want ik zou graag advies van jullie willen hebben, want ik weet niet hoe ik dit zelf aan moet pakken.
Het is nogal een lang verhaal hoor!

Toen ik op de basisschool zat was ik vanaf de kleuterklas beste vrienden met een jongen. We waren onafscheidelijk. Hij was toen mijn ‘vriendje’ en ik zijn ‘vriendinnetje’, voor zover je daarvan kan spreken op die leeftijd. We zeiden zelfs altijd tegen elkaar dat we later gingen trouwen hahaha. Anyway, na groep acht ging hij naar een andere middelbare school dan ik en we verloren elkaar uit het oog. Ik zag hem bijna nooit meer en we hadden geen contact meer met elkaar.

Maar twee jaar voor het eind van mijn middelbare schoolcarriere kwam hij op mijn middelbare school. Daar was ik echt superblij mee want ik vond hem nog steeds erg leuk. Helaas durfde ik toen niet goed op hem af te stappen om hem dat te vertellen. Ik heb hem wel een paar keer kort gesproken in de pauze maar meer dan dat ook niet.
Nu, twee jaar na mijn middelbare school, vind ik hem nog steeds leuk. Het probleem is echter dat ik zijn nummer niet heb om hem te appen of te bellen. Ik ben wel vrienden met hem op Facebook maar hij is daar bijna niet actief. Ik heb een paar keer geprobeerd te chatten maar daar kwam niet veel van. Verder dan ‘He, hoe gaat het?’ en ‘Wat doe je nu voor een studie?’ kwam het niet. Nu weet ik echter dat hij niet het type is om uitgebreide chatgesprekken te houden.
Mijn vraag aan jullie is nu: hoe kom ik (weer) met deze jongen in contact en hoe moet ik hem uitvragen zonder dat ik hem afschrik? Uit het niks vragen of hij met mij uit wil klinkt namelijk zo stalkerig. Voor de duidelijkheid: ik hem zijn nummer dus niet en ik zie hem alleen heel soms bij toeval in de stad, het is niet iemand die ik wekelijks zie.
Alvast bedankt voor jullie tips/reacties!

“Hee, het lijkt me leuk om een keertje af te spreken om bij te kletsen, heb je al zo lang niet gezien! Heb je zin om volgende week wat te gaan drinken?”

Inderdaad, zoals hierboven. Als hij het type niet is om hele chatgesprekken te voeren kun je het beste maar meteen met de deur in huis vallen…

Dankjulliewel voor jullie reacties. Ik denk dat ik dat gewoon maar eens ga proberen. Niet geschoten altijd mis toch? Nu eerst nog moed bij elkaar verzamelen…