Help!! Farmacie of Geneeskunde?

Hee allemaal!

Dit jaar ben ik één van de zovele 6 VWO-ers die moet gaan kiezen wat ze volgend jaar wil studeren. Ik heb mijn keuze nu gericht op twee studies die hierboven beschreven staan, maar weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Ik sta namelijk voor een dilemma:

Ik ben nu niet goed in scheikunde. De toetsen die bij ons worden gegeven zijn ontzettend lastig en op het examen worden door de leerlingen op mijn school ook altijd hogere cijfers gehaald (het CE-cijfer is dus hoger dan het SE-cijfer). Maar nu heb ik begrepen dat farmacie toch wel aardig veel scheikunde heeft. De vraag is alleen of ik dit zou aankunnen.

Hier komt nog eens bij dat ik eigenlijk het liefst geneeskunde zou gaan studeren, maar ik schat mijn kansen niet hoog in (6,4 gemiddeld). De enige goede optie voor mij is de decentrale selectie in Nijmegen, waar je 4 weken voor moet leren. Deze periode valt echter in de maand voor de eindexamens en aangezien er ontzettend veel tijd in gaat zitten in de voorbereiding van de decentrale selectie, vraag ik me af of het een kans waard is.

Wat als ik uiteindelijk kies voor de decentrale selectie Geneeskunde, maar daarbij niet word ingeloot? Farmacie is namelijk ook een numerus fixus maar aangezien die studie de eerste ronde nooit vol zit, worden alle mensen van de eerste ronde toegelaten (grote kans dat ik er dus direct bij zit als dit mijn eerste keus wordt)

Mijn vraag aan jullie: Wat zal ik doen? Wat adviseren jullie me?

Vind je farmacie ook écht leuk? Want als ik het zo lees, is dat wel een handigere optie voor je… Zeker met die centrale selectie en dat leren wat eigenlijk niet goed uitkomt.

Volgens mij mag je je maar inschrijven voor een lotingsstudie. Dus je kan niet als je bij Geneeskunde wordt uitgeloot voor Farmacie kiezen. Dat is mij verteld en staat ook bij verschillende websites van universiteiten (misschien wist je dit al maar ik dacht ik zeg het even)

Ja farmacie lijkt me ook echt wel leuk! Bezig zijn met medicijnen enzo… Ben alleen bang voor het scheikundige deel…

@Livethefuture ja dat wist ik wel, maar je hebt altijd nog een naplaatsing toch? Of geldt dit voor dezelfde studie?

Is er geen manier dat je dat eventueel kunt bijspijkeren?

@estranged het gaat niet zozeer om bijspijkeren, ik snap het opzich wel prima. Ik sta alleen net een voldoende (5,6) omdat bij ons de toetsen écht heel moeilijk zijn. Een gemiddeld toetscijfer is elke toets een 4,5 ongeveer…

Dat zou ik niet weten, maar zou het wel graag willen weten want ik moet ook kiezen dit jaar. Ga misschien biomedische wetenschappen doen.

@Livethefuture die stond inderdaad ook tussen mijn opties, maar heb ik er toch maar uitgehaald, alhoewel het me wel een hele leuke studie lijkt! Alleen het onderzoeken ná je studie lijkt me niks, ik heb toch liever wel contact met mensen. Waar wil je dat gaan studeren?

@Fayx In Amsterdam. Waarschijnlijk de Universiteit van Amsterdam, maar misschien de Vrije Universiteit. Daar ben ik namelijk nog nooit op een open dag geweest, maar de uva lijkt mij leuker.
Misschien ergens anders (Utrecht ofzo) maar dit is het handigst, kan ik met de bus naar school want woon vlak bij Amsterdam.

@Livethefuture ik kwam laatst dit tegen, misschien dat dit je eventueel helpt!

Bedankt! Daar heb ik wel wat aan. Ik zie dat er op de Universiteit van Utrecht meer aanmeldingen waren dan plaatsen voor BMW. En op de universiteiten in Amsterdam is waarschijnlijk sowieso plek. Ga denk toch nog ff kijken op de open dag in Utrecht, want misschien vind ik die universiteit wel leuker.

@Livethefuture ik ben ook van plan naar utrecht te gaan met farmacie, misschien zie ik je dan volgend jaar wel! haha

Ja haha, misschien wel. Waarom heb jij voor Utrecht gekozen?

@Livethefuture ik ben er afgelopen jaar met de open dag en meeloopdag geweest, farmacie kan je in Groningen en Utrecht studeren en aangezien ik absoluut niet naar Groningen wil, is Utrecht de enige optie. Maar verder zou ik ook voor Utrecht kiezen als ik een andere studie zou moeten doen die daar kan, ik vind de gebouwen echt ontzettend mooi en Utrecht zelf trekt me echt aan. Het ligt lekker centraal en is een soort klein-Amsterdam

Mijn vriend studeert farmacie en heeft het heel erg naar zijn zin. Hij was overigens ook niet goed in scheikunde en stond op zijn examen afgerond een 5. Maar nu gaat het hem prima af :slightly_smiling_face:.
Het is inderdaad sinds afgelopen jaar ook loting omdat er veel mensen waren die uitgeloot waren voor geneeskunde en daarna farmacie gingen doen. Dat willen ze nu voorkomen.
De studievereniging is overigens ook erg leuk, maar dat zal overal wel zo zijn.

Kan je niet volgend jaar farmacie gaan doen en dan eventueel het jaar erna proberen te loten voor geneeskunde? Mocht het dan lukken kan je overstappen en mocht het niet lukken dan kan je gewoon naar je 2e jaar farmacie. Of kan dit door andere regels ook niet meer?

Dat is erg fijn om te horen! Geeft me weer een beetje moed haha! Ik weet niet precies wat de regels zijn hiervoor, ik denk dat ik binnenkort hierover maar met mijn decaan moet gaan praten…

Waarom wil je echt niet naar Groningen? Ik studeer zelf Farmacie in Groningen en het bevalt heel goed! Ik raad je eigenlijk een beetje ‘af’ om naar Utrecht te gaan. Ik heb zelf studiegenootjes die Farmacie vorig jaar in Utrecht hebben gestudeerd, maar hun punten niet konden halen omdat er onbevoegde leraren lesgaven. Toch moesten ze wel al hun punten halen en dat was onmogelijk. Er zijn daardoor heel veel mensen afgevallen. In Groningen staat Farmacie een stuk beter aangeschreven, en dat is niet een klein verschilletje. Ik begrijp dat lang reizen niet fijn is, maar denk er wel even 3x over na. Groningen is namelijk een hele leuke en gezellig studentenstad, met echt een dorpssfeertje!

@Nadia Ik vind inderdaad de afstand te ver en ik wil niet zo lang reizen. Utrecht ligt veel centraler dus kan ik ook sneller naar mijn vriend en vriendinnen. Ik begrijp dat het voor mijn toekomst is maar Groningen lijkt me gewoon niks…

Als je farmacie zou gaan doen, dan kan je je volledig focussen op het scheikundige deel. Je bent dan bezig met een opleiding en hebt er geen andere dingen meer bij.
Dat wordt dan jouw onderdeel waar je even extra voor moet werken.

Ik zou als ik jou was toch even naar de open dag gaan om het helemaal uit te sluiten. Ik echt zooooveel studiegenootjes uit Adam/Utrecht(!)/Nijmegen, echt alle hoeken van het land, zelfs limburg. Iedereen gaat in het weekend gewoon naar huis, dan heb je genoeg tijd voor vriendinnen/vriendje. Als je door de week goed studeert (af en toe feestjes kan ook prima), heb je in principe de weekenden vrij.