help! economie opbrengsten!

Allemaal bedankt had een 7.6

geen idee srry

up :slightly_smiling_face:

Wat is A en wat is V?
Aantal & verkocht?

O M GUSHHHHHH.
geen idee ; up

Ik ga even puzzelen voor je :stuck_out_tongue:

B is toch gewoon invullen? P is dan 600. Dan moet je het gewoon oplossen :slight_smile:

A.
Eerst Qv=Qa, dan krijg je de evenwichtshoeveelheid.
Die invullen in een van de twee funcies (Qv of Qa) en je krijgt de evenwichtsprijs.
Dan de evenwichtshoeveelheid en de evenwichtsprijs met elkaar vermenigvuldigen en je hebt de totale opbrengst.

B.
De evenwichtsprijs in dit geval is dan dus 600.
Die invullen in een van de twee functies (Qa of Qv) en je hebt weer de evenwichtshoeveelheid.
Vermenigvuldigen en je hebt de opbrengst met maximumprijs.

C.
Het antwoord bij A min het antwoord bij B en je hebt het totale welvaartsverlies als gevolg van de maximumprijs.

Volgens mij is het zo!

A: aanbod V vraag,

jaa volgens mij moet je b in vullen maar, ik weet niet eens meer hoe ik opbrengsten bereken

iedereen alvast bedankt

A. -0.5p+ 1500 = 1.5p - 100
-2p = -1600
p = 800

Dan p = 800 invullen, dus: 1,5 x 800 - 100 = 1100 stuks verkocht, 1100 x 800 = 880.000

B. p = 600 invullen (maakt trouwens niet uit in welke formule je het invult :wink:) 1,5 x 600 - 100 = 800 stuks verkocht, 800 x 600 = 480.000

C. Je kunt 880.000 verdienen maar verdient door de maximumprijs maar 480.000, dus 880.000 - 480.000 = 400.000 euro welvaartsverlies.

is dan de eerst de prijs 800 ik snap er niks van sorry :blush:

ooh kim dankje dankje :slightly_smiling_face:

Ja eerst is de prijs 800, maar daarna wordt er een maximumprijs ingevoerd van 600 en zijn de opbrengsten dus ook anders.

Door Qa gelijk te stellen aan Qv krijg je de evenwichtsprijs, dus de prijs waarbij vraag en aanbod gelijk is aan elkaar. Deze prijs kun je dan invullen in één van de twee formules en dan krijg je de hoeveelheid die verkocht wordt bij die prijs. Vervolgens hoeveelheid x prijs en je heb de opbrengst!

Graag gedaan!
In welke klas zit je eigenlijk?
Als je nog meer dingen niet snapt zeg het maar, ik ben meestal best goed in economie. :wink:

pantsonfire ook heel erg bedankt :slightly_smiling_face:

Haha alsjeblieft hoor :wink:

Doet ie t nou alleen bij mij niet of ziet de rest ook alleen KUSKUS_KUS schreef op 30 May 2010 @ 18:00?

O, hij doet het alweer, haha. :stuck_out_tongue:

als iemand mij nog wil helpen dankje dankje

ik zit trouwens in havo 4 maar ik heb een economie leraar waar de hele school niet mee omkan gaan maar ik snap dit dus echt niet ( heb stiekum een toets gekregen van iemand die bijna het zelfde is ) dus als ik dit snap haal ik een voldoende !