Help: conflict met vriend

Hallo allemaal,

Ik heb een conflict met mijn vriend en ik zou dit graag met jullie willen delen voor advies, want ik weet eigenlijk zelf niet meer zo goed wat ik moet doen.
Het klinkt misschien heel stom, maar het betreft het huishouden. Mijn vriend en ik wonen inmiddels zo’n 8 maanden samen, en het gaat best goed, behalve als het op het huishouden aankomt.
Ik studeer (tweedejaars, universiteit), en mijn vriend werkt full-time. Mijn vriend vind daarom dat ik meer zou moeten doen aan het huishouden dan hij, omdat ik vaker thuis ben. Ik vind dit geen gegronde reden, omdat ik gewoon 40 uur moet studeren (en thuis ook gewoon studeer), en het studeren me ook psychisch eigenlijk best zwaar valt. Ik sta wat later op dan hij, maar stop ook wat later dan hij, en hij lijkt alleen op te merken dat ik ‘gewoon lui lig te slapen als hij al op zijn werk zit’.
Ruzie over gehad (uiteraard), en (naar mijn weten) afgesproken om allebei gewoon evenveel te doen in het huishouden. Nu ben ik wat vaker overdag thuis, en de afgelopen paar weken heb ik netjes een aantal keer de afwas gedaan, gestofzuigd, de wc schoongemaakt, opgeruimd, etc. Mijn vriend heeft de afgelopen weken 1x de badkamer schoongemaakt, verder niets. Nu ligt het probleem vooral bij het afwassen. Omdat ik het de laatste tijd al een aantal keer heb gedaan, heb ik het deze keer laten staan. Omdat ik gewoon vind dat hij het wel eens weer mag doen, ik ben momenteel heel druk met school en met belangrijke toneelaudities. Punt is, hij doet het dus gewoon niet. Hij zei laatst dat hij het vanavond wel zou doen, omdat ik dan toneel heb en toch niet thuis ben… Maar nu kom ik thuis en staat er alsnog heel veel afwas. Ik heb gevraagd waarom, en ik kreeg meteen een heel boos en geirriteerd antwoord dat hij ‘gisteren al de helft heeft gedaan’ (paar borden…), en ‘ik maar de andere helft moet doen’. Toen ik opmerkte dat ik het de laatste tijd elke keer al had gedaan, werd hij meteen heel boos. En dat is dus het punt, ik kan hier niet normaal met hem over praten zonder dat hij super boos wordt. Nogal kort lontje, dit is bij meerdere dingen wel een probleem. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Ik kan absoluut niet tegen een rommelig en vies huis, want ik studeer thuis dus ik wil echt graag in een schone opgeruimde omgeving zitten. Zaterdag heb ik een hele belangrijke auditie waar ik erg gestrest om ben, en waar ik morgen de hele dag mee bezig zou moeten zijn, dus ik wil het eigenlijk niet spenderen aan ook nog eens de afwas doen en opruimen etc. Maar als ik dat niet doe zit ik dus wel de hele dag in de troep… Ik voel me echt heel erg rot hierdoor. Ik heb het gevoel dat ik wel allemaal dingen voor mijn vriend doe, zomaar, maar hij niet voor mij. Dat hij er altijd per se dingen voor terug moet hebben op dat moment, en ook nooit inziet hoeveel ik wel niet doe op een dag. En als ik hem zeg dat ik de laatste paar keer de afwas al heb gedaan dan zegt hij soms zelfs gewoon dat ik lieg, alsof hij het helemaal niet opmerkt.
Kortom, ik weet niet wat ik moet doen om dit op te lossen. Erover beginnen kan niet want dan wordt hij écht heel erg boos. Hij is nu al (om dat gesprek wat ik hierboven beschreef) in zijn eentje in de slaapkamer gaan zitten, afgezonderd. Hij heeft geen woord meer tegen me gezegd.

Help?

Sorry voor het lange verhaal… hoop dat iemand de moeite wil nemen het te lezen.

Kunnen jullie niet afspreken alles samen te doen?
Jij afwas hij afdrogen
Hij stofzuigen jij dwijlen
Jij opruimen hij stoffen
Hij de vieze was verzamelen jij uitwassen.

Dat je alles samen doet. Zo gaan wij het doen als wij gaan samen wonen. Ik woon nu bij hem en zijn ouders en samen helpen wij mee. De badkamer doen we om en om. Hij gooit zijn was op de afgesproken plek en ik was het uit. Hij stofzuigt soms het huis als zijn ouders er geen tijd voor hebben en ik dwijl dan. De vaatwasser doe ik samen met degene die het wil doen. Ik zou er gewoon goed met hem over praten op een rustige manier zodat hij niet boos wordt.

Heb ik wel voorgesteld, zouden we ook wel doen, maar dat blijkt toch lastig qua tijd. Hij is veel weg, ik ben veel weg, ik ben overdag thuis, hij niet… Ik ben soms 's avonds weg, en dan is hij weer thuis… Dus voor mij is het veel makkelijker de dingen overdag te doen, voor hem is het makkelijker de dingen 's avonds te doen. En zoals nu, nu ik super druk ben, irriteer ik me er gewoon zo erg aan dat ik het de afgelopen paar keren helemaal alleen heb gedaan, en hij het nu niet zelf 1x voor mij wil doen. Nu ik er echt geen tijd voor heb.

En ik weet echt niet hoe ik dit moet uitleggen, maar zodra ik al over het onderwerp begin wordt hij zo boos dat hij zijn spullen pakt. En dat meen ik. Ik weet niet waarom, maar hij kan écht niet met me praten over conflicten. Hij schreeuwt dan, gaat weg. Geeft mij de schuld omdat ik ‘erover begon’… Ik weet dat dat niet goed is, maar ik wil ruzies gewoon echt heel erg vermijden nu. Omdat hij altijd zó boos wordt en ik daar nu echt niet mee om kan gaan, omdat ik zo druk ben. Kan het er niet bij hebben…

Aah ja. Hij lijkt me een beetje een stijfkop.

Ik heb hier heel weinig ervaring in. Laat het gewoon even rusten en laat hem bekoelen. Dat is het enigste wat je kunt doen. Desnoods samen met hem een schema maken wat jij moet doen overdag en hij in de avond. Misschien werkt dat. Het is maar een idee van mij.

Heb je een idee waarom hij zo boos wordt? Misschien is ie gewend dat vanuit thuis alles voor hem werd gedaan en wil hij het nu ook zo?
Ik weet niet. Ik ben nu bezig met het “opvoeden” van mijn vriend om dingen te doen die die later ook moet doen.

Heb hem gezegd wat niet op woensdag in de wasmand zit was ik ook niet uit dan wacht je maar een week hahah :"").

Veel afspraken maken, planningen maken.

HAHA, opvoeden is altijd een goed plan :’)
Tja ik vind het zelf gewoon heel lastig om hem te benaderen, altijd als ik een probleem heb, eigenlijk. Hij wordt altijd zo snel boos, niet per se alleen bij dit. Hij schiet gewoon bij het minste of geringste uit zijn plaat, heeft me wel eens in Rotterdam uit de auto gezet omdat hij een bepaald probleem had en ik vond dat het wel een beetje zijn eigen schuld was. Het is wel heel vermoeiend. Weet gewoon niet hoe ik hem moet benaderen en hoe ik over dingen met hem moet praten. Hij zegt altijd meteen ‘‘hier hebben we het al over gehad, en we gaan hier toch niet uitkomen’’.

Jullie zouden een schema kunnen maken, jij doet het huishouden overdag en hij 's avonds. Jullie kunnen het ook leuker maken door te zeggen, als alles schoon is kunnen we samen een aflevering van jullie tv serie kijken. Ik heb verder ook geen idee :slightly_smiling_face: ik ben hier ook niet zo goed in haha

het klinkt alsof hij heel veel moeite heeft met conflicten en zich erg persoonlijk beledigd voelt als je ergens over begint.
Daarom lijkt het me belangrijk om een keer een gesprek te hebben en alles vanuit je zelf te laten komen. Hem dus geen schuldgevoel geven maar zeggen dat je het gevoel hebt dat je meer moet doen dan hij. Misschien kan je zelfs een planning maken en ophangen waar hij het ook mee eens is. Dat klinkt waarschijnlijk een beetje overdreven maar het is echt zonde als je altijd over het huishouden ruzie hebt.
Ik denk ook dat jullie elkaar niet goed begrijpen. Hij vind denk ik dat fulltime werken zwaarder is en jij denkt dat studeren zwaarder is. Misschien kan je het daar ook over hebben

Ik zou gewoon een weekschema maken en die ergens ophangen. Maar waar ik me wel zorgen om maak… Je ervaart studeren als erg zwaar, dan heb je nog het huishouden… Waar zijn de leuke dingen gebleven? Hoef je niet op te reageren hoor, want daar draait dit topic uiteindelijk niet om. Lijkt mij als ik dit zo lees dat je heel veel stress hebt, en weinig leuke dingen?

Het klinkt zo ontzettend herkenbaar… Het ligt wel iets anders maar mijn vriend doet ook veel minder in het huishouden dan ik. Toen we alle twee nog 40 u werkten/naar school gingen deed ik veel meer dan hij. Hij ziet het gewoon niet, maar als ik het zeg doet hij het wel.

Wat bij ons heel erg helpt is dat we in de keuken een whiteboard hebben waar ik op schrijf wat er die week moet gebeuren. Dat doe ik aan de hand van een soort planning waarop staat wat iedere dag, week, maand en seizoen moet gebeuren. Wat betreft de afwas, wij hebben de regel dat de eerste die thuis is kookt en de ander ruimt af en doet de afwas/ruimt de vaatwasser in.

Ik weet hoe lastig het is, maar doe anders eens een week helemaal niets in huis. Dan ziet hij ook hoe de vaat zich opstapelt, hoe vies dingen worden en dan heeft hij er zelf ook last van.

Mannen moet je echt een beetje opvoeden, die van mij wist niet eens hoe je een wc moest schoonmaken :’’’)

Door dezelfde strijd als jullie is het samenwonen bij mij niet gelukt. Het moet geen strijd zijn wie een keer extra de afwas doet of de stofzuiger pakt.
En ja, ik irriteerde me rot dat hij zijn huishoudelijke klusjes altijd deed op momenten dat ik in de troep had gezeten. En wat ben ik in godsnaam blij dat ik die strijd daarom niet meer heb.
Dus: of jullie gaan om de tafel en verdelen taken (doen taken samen) of niet zeuren en doe gewoon het huishouden. Het is zo gepiept.

Gewoon duidelijke afspraken proberen te maken. Als hij ze niet nakomt weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Plus, dit is een duidelijk voorbeeld van dat mannen grote baby’s blijven… Je moet ze blijven opvoeden. Veel succes! Hopelijk komen jullie er samen uit, zonder al te veel discussies/ruzies.