Ik weet dat ik hier al eerder een soort zelfde topic over heb geplaatst, maar ik word gewoon gek van mijzelf. Ik zit dit jaar in mijn examen jaar van de havo, maar ik ben zo bang dat ik niet ga slagen (terwijl ik er helemaal niet echt slecht voorsta) dat ik mijzelf helemaal gek maak, ook als ik dus goeie cijfers haal.
Ik maak mijzelf altijd zo gestresst en zenuwachtig voor de toetsweek… En ben ik bang dat als ik zo doorga dat ik helemaal ga flippen voor de examens…Dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen om er van aftekomen want ja, ik zal toch zelf mijn diploma moetten halen… En het domme is dus dat ik het helemaal zelf doe, ik denk altijd dat ik het niet kan, hoe dom dit nu ook allemaal mag klinken, ik weet het even niet meer, ik weet nooit wat ik wil, weet ook niet wat ik na de havo wil, terwijl ik dat eingelijk nu ook al zou moeten weten…
Is er iemand anders hier die dat ook had/heeft, en als je het ook hebt gehad, wat heb je gedaan om het te laten stoppen?
Liefs.
dit is best vervelend, ik denk ok soms dat ik het niet kan, maar dan kan ik het eigenlijk wel.
Ik weet wel wat ik wil gaan doen.
Je kan hulp vragen bij je mentor!
die kan je mischien helpen met je keuzes.
meis, dat heb ik ook!
ik zit nu in vmbo 4 en ik heb een rot vakkenpakket.
ik sta er ook niet zo slecht voor (op een paar vakken na)
en alle leraren zijn positief over me.
je moet altijd positief blijven denken, want als je juist negatief denkt dan slaag je juist niet!
je moet gewoon goed opletten in de les, dingen opschrijven en voor je examen al je aantekeningen goed doorlezen, en examenbundels kopen, dat ga ik ook zeker doen!
faalangsttraining? Of een homeopatisch middeltje tegen stress?
En doe voor je studiekeuzes gratis testen op internet, bezoek open dagen en vraag je mentor/decaan om advies!
Je hebt waarschijnlijk last van faalangst. Op school weten ze daar wel meer van dus ik zou gewoon even naar je mentor gaan inderdaad.
Als je er met redelijke cijfers in gaat kan je het bijna niet verpesten.
De examens zijn echt makkelijk vergeleken met de toetsen die je op school krijgt dus.
Alle mensen die vorig jaar tegen mij zeiden dat ze hier last van hadden, zijn met de hoogste cijfers geslaagd.
Door deze angst ga je extra hard je best doen om goed te leren, en slaag je dus sowieso. Klinkt krom, maar ontzettend waar.
Heb ik ook:(
ook 5havo en in week 3 is mijn toetsweek, ben nu al zenuwachtig
Succes dit jaar! heb verder geen tips ofzo trouwens
Ja, misschien moet ik dus echt naar mijn mentor gaan, maar ja hoe begin je nou z’on gesprek. Meneer, kan ik u heel even spreken, en dan… dat zie ik mijzelf nog niet echt doen. Want hoe begin je daar over…Maar bedankt voor de reacties .
^Zo begint een gesprek dus wel. :’)
Kom op, je weet dat je het kunt Normaal haal je het ook altijd anders was je niet zo ver gekomen. Een gesprek met je mentor begin je zo: ‘‘Meneer, kan ik u heel even spreken? Ik maak me zo’n zorgen over mijn examens terwijl dat eigenlijk niet hoeft’’ en dan komt er vanzelf een gesprek uit. Zaals hierboven al gezegd is vallen je examens echt mee vergeleken bij je toetsen! Het enige wat je kunt doen is je goed voorbereiden en dus op tijd beginnen, en proberen ook je ontspanning te pakken wanneer je voelt dat je dat nodig hebt. Voor je examen zou je eventueel een kalmerend tabletje kunnen nemen, Valdispert is daar heel goed voor en gewoon op natuurlijke basis. Dit haal je bij de drogist. Succes!
Helaas niet bij iedereen. ik heb dit namelijk ook. alleen ik heb ook nog last van concentratieproblemen. dus als ik me de pestpokken wil gaan leren, dan krijg ik steeds door mijn hoofd van ‘‘je red het toch niet, je bent te laat,’’ blabla.
Nu hoop ik voor de TS dat ze dat niet heeft, maar ik hoop dat je gelijk hebt, Scrumtious.
Ja ik ook ik denk dat ik geen oog dicht doe een paar weken van te voren. Serieus ik slaap al heel slecht omdat ik pieker, maar ik ga er dan vet overin zitten dat weet ik zeker. Maar ik zit eigenlijk alleen echt over Wiskunde en Economie in. Ik sta nu een 7.8 gemiddeld dus het lijkt me niet dat ik ga zakken maar toch zit ik er mee…
Ik had dat ook. En alsnog ben ik pas een paar dagen van tevoren begonnen met alles. En ik kan je zeggen: Het viel reuze mee! Ik vond de centraal examens makkelijker dan de examens van 4 en 5 havo. Maar ja ik spreek uit eigen ervaring.
Je hoeft je echt niet druk te maken.
Oh, nu ik mijn reactie teruglees klinkt het net alsof je niet hoeft te leren :’) Dat moet je dus wel doen.
Dat is echt vervelend… Nee ik hoop ook niet dat ik dat heb, maar dat denk ik ook niet (A)… maar ik had er ook nooit echt last van… nou ja een beetje dan, maar nu… Bij mijn allereerste toets van de laatste toetsweek was ik zo zenuwachtig, dat mijn hart zo snel klopte, alsof ik net een marathon had gekopen ofzo… echt bleghhh. nu maar hopen dat dat iniedergeval niet weer gebeurt…