Helemaal niet blij met lichaam...

Hi!

Ik zeg het maar meteen, ik ben niet gelukkig met mijn lichaam. Ik ben niet dik ofs, maar je kan gewoon snel zien (vooral nu doordat ik niet kan sporten door een ongelukje) dat er snel putjes in mijn benen gaan zitten als ik op een manier zit dat je vel zeg maar helemaal strak trekt, of als ik er in knijp en kijk of er vet zit. En ik voel me zelfs gewoon niet comfortabel in korte broekjes (ook al zie je niet eens echt vet zitten als ik gewoon sta of loop ofs…), terwijl ik daar eerder niet eens last van had om er zo veel aan te denken… Ik kom ook gewoon niet van die gedachtes af!!

Ik wil gewoon graag geen vet ofs hebben, ik heb al een app op mijn mobiel gedownload om calorieën te tellen enz…
Iemand tips wat ik kan doen?
Ik zat zelf te denken aan:

• thuis work-outs gaan doen (en hopen dat ik genoeg discipline er voor heb en dat ik ervan afval)
  • geen toetjes meer na het eten (benieuwd hoe ik dat voor elkaar ga krijgen qua ouders)
  • minder brood eten (zeg maar tussen de middag)
  • geen koekjes en snoepjes meer eten

en ohja ik weet niet precies wat ik hier mee moet: ik kan echt gewoon boos op mezelf worden als ik een keer op bv. een verjaardag chips eet of als ik een keertje patat moet eten, omdat mn ouders geen zin hebben om eten te maken enzovoort… oh en ik zit soms te denken hoe ik kan “compenseren” als ik de dag ervoor meer/ongezonder heb gegeten enz… ennn ik kan heel ongelukkig/jaloers/boos op mezelf worden/dikvoelen als ik een vriendin zie die “dunner” is, of kijk hoe dun iemand is zeg maar…

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en tips hebben wat te doen!

XX me

Hoe oud ben je?

15 !

Ik snap dat je het moeilijk vindt om je lichaam te accepteren. Dat heb ik in het begin ook gehad. Maar nu een aantal jaar verder heb ik het geaccepteerd zoals het is. Jammer voor de mensen om me heen, maar ik voel me gelukkig.

Wat het eten betreft. Ik zou niet zomaar dingen laten staan omdat het ‘niet gezond’ is. Ik heb zelf heb veel kunnen leren van de app Lifesum. Hier vul je dan in wat je dagelijks eet. En door je lichaam lengte en gewicht in te vullen berekend de app hoeveel calorieen je per dag kan eten.
Sowieso een goed punt om koekjes en snoepjes te laten staan. Vervang die door fruit en je hebt weer een lekker tussendoortje.

Mijn gouden tip: probeer jezelf te accepteren. Je bent mooi zoals je bent, laat ze over je praten jij bent jij en daar moeten ze het maar mee doen!

Aangezien je nog volop in de groei bent, is het niet verstandig om heel streng te gaan diëten o.i.d. Ik zou zoals je al zegt af en toe thuis wat work-outs doen en bijvoorbeeld het snoep en de koekjes vervangen door fruit of andere gezonde tussendoortjes. Het is trouwens ook echt niet erg om af en toe iets ongezonds te eten.

Toen ik zelf 15 was, was ik precies hetzelfde als jij. Ik was enorm onzeker over mezelf en vond mezelf enorm dik, terwijl ik dat toen echt niet was. Praat als je wil met mensen erover, want het is zo zonde om zo onzeker over jezelf te zijn.

Geen calorieën tellen. Koekjes en snoep beetje vervangen door fruit en groente en af en toe meer bewegen.

Bij mij zie je die putjes ook als ik gewoon sta, niet alleen als ik sta of er aan zit. eet wel voldoende maar vervang de koekjes/snoep door fruit. Als je op een verjaardag bent en je eet een handje chips, maak je daar dan niet te druk om maar laat het bij dat handje. Of probeer komkommer en tomaatjes te eten ipv de chips als ze dat althans hebben.

Hoi!
Zit je op een sport. Misschien kan dat je helpen beter in je vel te zitten?

Gezond eten.

Elke dag moet je dit sowieso binnen krijgen:

1.5 l water.
200 g groente
2 stuks fruit.
Iets met koolhydraten.

Als je je hier aan houd gaat het je lukken.