hele grote angst voor de dood /paniekaanvallen

Hey meiden,

Even een apart topic aangemaakt want ik weet niet waar ik het anders neer moest zetten.
Ik zit met een probleem ik ben pas 17 jaar en heb een grote angst voor de dood het is zelfs zo dat ik snachts niet durf te gaan slapen omdat ik de angst heb om gewoon niet meer wakker te worden
Ik krijg paniekaanvallen en krijg er een misselijk gevoel van.
Bij alles wat ik doe denk ik erover na en het begint nu langzamerhand een beetje me leven te beïnvloeden
Heb voor volgende week al een afspraak bij de psycholoog staan in de hoop dat er over praten me een beetje kan helpen.
Hebben jullie misschien tips hoe ik hier vanaf kom?
En hoe ik er minder mee bezig kan zijn.
Ik wil gewoon een goede nachtrust zonder met die angst te moeten dealen.

Liefs,

Heei

Ik herken je verhaal wel een beetje. Toen ik 10/11/12 (ik weet niet precies hoe oud ik was) had ik dat ook heel erg. Bij elk pijntje dacht dat ik een erge ziekte of zoiets had, en dat ik dood zou gaan. Hoorde ik een verhaal over iemand met buikpijn wat later kanker bleek te zijn, onthield ik dat verhaal heel lang, en was ik heel bang als ik buikpijn had. Ik had last van paniekaanvallen en hyperventilatie. 's Nachts durfde ik niet meer te slapen. De enige manier waarop ik een beetje gerustgesteld werd, was door naar mijn hartslag te luisteren/te voelen.
Op een gegeven moment werd het zo erg dat we naar de huisarts zijn gegaan. Die heeft me doorverwezen naar een psycholoog. En daardoor ben ik er helemaal vanaf gekomen :slightly_smiling_face:
Mijn tip is om er zo min mogelijk over na proberen te denken (heel lastig ja) en om iets te zoeken dat jou op dat soort momenten een beetje geruststelt. Ik hoop voor je dat de psycholoog jou (net zoals bij mij) er vanaf kan helpen!

Sterkte! :sob::muscle:

-Ik hoop dat je wat aan mijn lange verhaal hebt :p. En anders mag je me noten!-

Ja ook ik herken best veel uit dit verhaal. Vooral vroeger had ik slapeloze nachten omdat ik zo bang was voor de dood. En nog steeds trouwens, als ik er teveel over na ga denken krijg ik een misselijk gevoel van binnen en ja ook ik heb al een paar keer gehad dat ik hiervan een paniekaanval kreeg. Ik heb van de huisarts speciale pillen gekregen die mij rustiger maken en hierdoor denk ik 's avonds niet meer zoveel en slaap ik sneller. Maar helaas is er geen medicijn wat helpt tegen de nachtmerries. Ik droom regelmatig dat mijn broertje dood gaat en soms maakt mij dit zo bang dat ik niet meer durf te slapen. Want elke nacht gaat die droom weer verder. Het is zo eng en het lijkt zo echt en als ik wakker wordt zit ik dan ook vaak half te hyperventileren.

Hopelijk kan de psycholoog wat voor jouw doen, en heb verder zelf niet zoveel tips voor je.

Ik herken me er ook wel een beetje in, had ook zo’n tijd. Maar je moet er gewoon proberen niet aan te denken. Als je ontspannen naar bed gaat, en dan aan leuke dingen probeert te denken, ik weet dat het moeilijk is, maar probeer gewoon te denken aan hoe je dag was, en over vakanties enzo. Anders praat je er een keer over met iemand die je echt vertrouwd, en waar je je veilig bij voelt. Zoals je moeder of je beste vriendin. Of je kunt een keer langs gaan naar een psycholoog

Bedankt voor jullie reactie’s
Ik heb precies wat jij zegt @rietjuhhx bij het kleinste pijntje ben ik al bang dat het iets ernstigs is.
Het valt me op dat ik het vooral savonds heb, die angst.
zodra ik ontspan of alleen ben.
Ik hoop echt dat de psycholoog me van deze angst af kan helpen want het is echt mega frustrerend dat ik er zelf niks tegen kan doen !

Wat vervelend voor je :frowning_face:. Waar ben je dan precies bang voor? Voor pijn of dat mensen je gaan vergeten? Dus voor het lichamelijke of het geestelijke?