Hele belangrijke scheikunde vraag 4/5 havo

Hoi
Ik heb dringend hulp nodig. Dit is een vraag in mijn boek. Ik zal hem maar helemaal uitschrijven zodat het begrijpbaar is…

Je hebt een 0,20 molair HCl-oplossing
a. geef de formule van de oplossing
HCl → H+(aq)+Cl-(aq)
b. Je wilt de oplossing neutraliseren met natronloog. Geef de vergelijking van die reactie die dan plaatsvindt. Natronloog is : Na+aq+OH-aq.
Volens het boek krijg je dan dat de OH- en de H+ samengaan dus dan een vergelijking met die 2. Ikzelf dacht dat je dan een vergelijking van HCl en NaOH moet maken, maar oke dat kan ik nog snappen.

Edit:
In een erlenmeyer zit 10,00 mL van de HCl oplossing en wat van de zuur/base indicator broomthymolblauw. Om deze 10 ml HCl oplossing te neutraliseren, hebben we 12,07 mL natronloog nodig.

c. Bereken de molariteit van de Natronloog
Oke dan eerst molariteit van HCl uitrekenen. Toch? en dan molverhouding blablabla en dan kun je mol/l voor de NaOH doen. Maarrr het boek zegt dat je dat ook weer met alleen de H+ en de OH- moet uitrekenen. Maar ik snap totaal niet waarom… Het lijkt mij gewoon logischer om het van de hele stof te doen, de hele stof zit tenslotte toch ook in water opgelost??

Kan iemand mij alsjeblieft helpen???

B. Maak maar eens een vergelijking van HCl en NaOH, dan zie je dat er met de Cl- en Na+ ionen niks gebeurt.
H+ en Cl- lossen op, net als Na+ en OH-.
H+ + OH- (pijl) H20
Cl- en Na+ blijven gewoon opgelost

C komt zo! ik ben hem even aan het uitschrijven.
Volgende keer kan je dit ook in het algemene scheikunde topic vragen :wink:

Is er een volume gegeven?
Dan kan ik hem helemaal voor je maken.

Ik zal het wel alvast een beetje uitleggen.
Je hebt evenveel mol OH- nodig als H+, omdat je de oplossing wil neutraliseren (snap je dat)
Met de molariteit(=gegeven) en het volume kan je het aantal mol HCl uitrekenen. De verhouding tussen HCl en H+ is 1:1. Het aantal mol H+ is dus gelijk aan het aantal mol HCl.
Uit de reactievergelijking van b blijkt dat H+ en OH- een verhouding hebben van 1:1. Er is dus evenveel mol OH-. (logisch want je wil neutraliseren!) Er is dus ook evenveel mol NaOH aanwezig (weer molverhouding 1:1)
Met het volume NaOH wat je er hebt bijgedaan, en het aantal mol wat je hebt berekent, kan je de molariteit berekenen.
molariteit= aantal mol/volume

^Aangepast

Hihi ik had daar al een vergelijking van gemaakt omdat ik dacht dat dat moest en je hebt gelijk ja. ik vond het nog zo gek dat er gewoon niks mee gebeurde xd. Maar je moet dus altijd de ionen/atomen gebruiken waarmee wat gebeurt? sorry ben slecht in scheikunde haha

Ja! Of je streept weg wat er niet verandert.

ik zal hem ff uittypen

mol HCl = 0,20 x 0,01 = 0,002 mol
mol H+ = mol HCl = 0,02 mol (verhouding 1:1)
mol OH- = mol H+ = 0,02 mol (verhouding 1:1)
mol NaOH = mol OH- = 0,02 mol (verhouding 1:1)

Je hebt dus 0,02 mol NaOH. volume = 12,07 mL = 0,01207 L
molariteit = 0,02/0,01207 = 1,66 M

nog een paar dingetjes:

• je kan niet met de hele stof rekenen omdat de stoffen zijn opgelost, je hebt alleen de ionen
  • zodra je moet molrekenen: probeer altijd het aantal mol te berekenen, dan kan je de molverhouding gebruiken

Super bedankt! alleen in antwoordenboek staat 1,17… ipv 1,66

:cry: rekenfout denk ik (van mij)
ff kijken

(wat is de berekening van het antwoordenboek?)

Sowieso een fout met de komma, maar nu klopt het nog minder :’)

Maar de molariteit ligt wel in de buurt van de HCl, wat niet zo gek is omdat je maar iets meer NaOH hebt (en wel hetzelfde aantal mol (OH- is gelijk aan H+))