Heimwee studeren

Hi,

Ik zit met een probleem. Ik zit sinds 3 weken op kamers in Leiden. Ik studeer hier en omdat “thuis-thuis” op 4 uur reizen ligt heb ik een kamer in Leiden. Ik heb alleen enorme heimwee, zo een heimwee dat ik er fysiek ziek van word. Als ik bij mijn ouders weg moet voel ik me ziek en verdrietig en als ik in Leiden zit ben ik de hele week bezig met wanneer ik weer naar mijn ouders kan. Hiernaast weet ik ook niet of ik met de studie op mijn plek zit. Ik weet dat ik het misschien heel vroeg is, maar kijn gevoel zegt heel sterk dat het niks voor mij is en dat ik er nog niet klaar voor ben. Als ik stop met de studie heb ik echter het gevoel dat ik iedereen teleurstel. Heeft er iemand tips?

Liefs

Vier uur in totaal? Ik ben het eerste jaar van mijn studie om die reden twee uur heen twee uur terug gaan reizen. Ik was jong en gewoon nog niet klaar om alleen te wonen. Maar als het vier uur heen vier uur terug is, is dat geen doen.

De andere optie is om toch te proberen daar vriendinnen te maken en een sociaal leven op te bouwen. Misschien kan je bij een sportclub? Of samen studeren met anderen? Dat kan echt helpen. Misschien je studie nog even volhouden, dat is wel slim. Wie weet moet je je draai nog vinden.

4 uur enkele reis inderdaad. Ik ben van plan om het nog ff aan te kijken, maar ben ook van plan mezelf niet te kwellen “omdat het uiteindelijk wel beter wordt”. Want hoe lang duurt dit en misschien wordt het wel niet beter. Ik heb alles wat ik nodig heb thuis en ik voel me gewoon totaal verslagen als ik wegga. Ik heb vrienden die op kamers zitten en ik ben de enige die hier zo mee zit. Ik ben bang dat als dit zo blijft dat ik het niet zal volhouden. Oh en over mensen leren kennen, ik heb al wel vrienden gemaakt op mijn opleiding en er komen regelmatig mensen langs, ik denk dus niet dat het hieraan ligt…

Ja. Ik herken het wel hoor. Heimwee is ook zo’n extreem gevoel dat je er fysiek onwel van kan worden. De eerlijkheid gebied dus te zeggen dat ik het ook niet volhield, maar ik zou wel aanraden het nog even te proberen als je dat kan. Ik ken ook echt mensen waarbij het beter werd. (En bij mij werd het trouwens vanzelf beter toen ik ouder werd, alleen niet toen ik 18/19 was.)

Als het echt niet lukt zou ik wel focussen op een plan voor een opleiding vinden die bij je past en dichter in de buurt, zodat je het in februari of volgend jaar weer kan oppakken.

Waarom neem je geen tussenjaar? Gewoon even wat anders doen, wat langer nadenken en begin je volgend jaar. Er zijn best veel jongeren die het doen, omdat ze nog erg jong zijn, het nog niet goed weten.

Ik snap dat dat echt rot is. Houd contact met je ouders en probeer contacten te zoeken met andere studenten in Leiden, dan vergeet je je heimwee mss een beetje.

Ik heb dit ook. Ben pas begonnen aan m’n opleiding rechten aan de UGent en voel me ontzettend eenzaam ook al heb ik enkele vriendinnen gemaakt. Mijn beste vriendin heeft voor een andere opleiding gekozen waardoor ik haar weinig zie. Als ik haar toch zie, zie ik hoe leuk ze heeft. Zelf heb ik geen insta of zo waardoor het moeilijker maakt om vrienden te maken, denk ik. Ik denk dat het toch best is om dingen tijd te geven en vooral plezier ook al gaat het beetje moeilijk.

Heyhey,

Vervelend dat je je zo voelt zeg. Maar wel herkenbaar (een beetje).
Heb je een kamer in een studentenhuis met anderen of iets helemaal voor jezelf?
Als tips zou ik zeggen probeer inderdaad aansluiting te zoeken bij studiegenootjes en vooral veel samen te ondernemen. Of lid worden van een vereniging die je leuk vindt (kan een gezelligheidsvereniging zijn, die zijn er genoeg in Leiden, maar ook een sportclub is leuk).
En zorg dat je je kamer echt gezellig en eigen maakt, dat is de komende tijd toch jouw plekje en als je daar een beetje je thuis van weet te maken dan helpt dat echt supergoed (tenminste bij mij).
Oh en niet iedere dag contact met mams was voor mij ook wel een doorbraak om van de heimwee af te komen, anders blijf je zo naar huis trekken in je hoofd.
Ik wens je veel sterkte meid! Hopelijk denk je over een tijdje vrolijk terug aan die eerste weken/maanden en heb je een leuke studententijd.