Heimwee studeren

Hi,

Ik zit met een probleem. Ik zit sinds 3 weken op kamers in Leiden. Ik studeer hier en omdat “thuis-thuis” op 4 uur reizen ligt heb ik een kamer in Leiden. Ik heb alleen enorme heimwee, zo een heimwee dat ik er fysiek ziek van word. Als ik bij mijn ouders weg moet voel ik me ziek en verdrietig en als ik in Leiden zit ben ik de hele week bezig met wanneer ik weer naar mijn ouders kan. Hiernaast weet ik ook niet of ik met de studie op mijn plek zit. Ik weet dat ik het misschien heel vroeg is, maar kijn gevoel zegt heel sterk dat het niks voor mij is en dat ik er nog niet klaar voor ben. Als ik stop met de studie heb ik echter het gevoel dat ik iedereen teleurstel. Heeft er iemand tips?

Liefs

Vier uur in totaal? Ik ben het eerste jaar van mijn studie om die reden twee uur heen twee uur terug gaan reizen. Ik was jong en gewoon nog niet klaar om alleen te wonen. Maar als het vier uur heen vier uur terug is, is dat geen doen.

De andere optie is om toch te proberen daar vriendinnen te maken en een sociaal leven op te bouwen. Misschien kan je bij een sportclub? Of samen studeren met anderen? Dat kan echt helpen. Misschien je studie nog even volhouden, dat is wel slim. Wie weet moet je je draai nog vinden.

4 uur enkele reis inderdaad. Ik ben van plan om het nog ff aan te kijken, maar ben ook van plan mezelf niet te kwellen “omdat het uiteindelijk wel beter wordt”. Want hoe lang duurt dit en misschien wordt het wel niet beter. Ik heb alles wat ik nodig heb thuis en ik voel me gewoon totaal verslagen als ik wegga. Ik heb vrienden die op kamers zitten en ik ben de enige die hier zo mee zit. Ik ben bang dat als dit zo blijft dat ik het niet zal volhouden. Oh en over mensen leren kennen, ik heb al wel vrienden gemaakt op mijn opleiding en er komen regelmatig mensen langs, ik denk dus niet dat het hieraan ligt…