Hefig ongesteld en aan de pil?

Hellow iedereen,

Ik zit met een probleempje want ik ben soms zo erg ongesteld dat ik door een normale tampon met maandverband om doorlek. Ik schaam me hier soms ook best voor maar nou heb ik dus gelezen dat de pil zou helpen en ik weer zelf niet zo goed hoe ik het aan m’n moeder moet vragen want ze maakt alles zo ongemakkelijk hebben jullie tips? Het mag wel dom klinken maar ik weet het even niet meer. Ik ben trouwens 15 jaar en al 3 jaar ongesteld.
Alvast bedankt :heart:

Heel herkenbare situatie, zo erg was ik vroeger ook ongesteld. Ook rond jouw leeftijd. Mijn moeder wist er wel altijd vanaf dat ik er veel last van had. Op een gegeven moment heb ik het er eens met mijn moeder over gehad dat het scheen dat dat met de pil veel minder heftig zou zijn (ik had er ook altijd veel pijn bij) en mijn moeder was het meteen met me eens heeft voor me geregeld dat ik aan de pil kon.
Ik was van te voren ook heel zenuwachtig om het te vragen, maar achteraf was dat nergens voor nodig.

Vertel aan je moeder hoeveel last je hebt van je menstruatie en dat je hoopt dat dat met de pil minder zou worden, ik kan me niet voorstellen dat je moeder dat een gek idee vind dan.

Ik was wel altijd heel heftig ongesteld, maar had nooit last van kramp etc. Ben al vroeg aan de pil gegaan, en toen nam de heftigheid ook wel wat af! Daarnaast was ik eerst vaak zelfs een dag of 7 ongesteld, en sinds ik aan de pil ben nog maar een dag of 4/5. Dus als ik jou was zou ik zeker overwegen om aan de pil te gaan. Ik zou gewoon tegen je moeder vertellen dat je zo heftig ongesteld bent, en er aan denkt om aan de pil te gaan! Je moeder zal dat vast wel begrijpen.

het kan zijn dat de pil niet bij jouw lichaam (en hormoonhuishouding) past. Ga daarom met dit soort problemen altijd naar een arts en probeer andere mogelijkheden.

Naar de dokter. Mijn menstruatie duurde eerst ongeveer 10 dagen, waarvan 5 heel heftig en daarna nam het pas af. Had ook heel erg last van buikkrampen en andere vervelende lichamelijke kwalen, tot ik aan de pil ging. Ik ben nu ongeveer 4 dagen ongesteld en heb bijna geen buikpijn meer. Gebruikte de pil pas 1 maand en ik merkte tijdens de menstruatie meteen al dat het me heel erg zou helpen, was toen van 10 dagen naar 6 dagen gegaan. De maanden daarna werd het alleen maar minder, en ik lek nooit meer door (had ik ook heel vaak)

Bij mij heeft de pil echt goed geholpen! Ik ben al 6 jaar ongesteld en de laatste 3 jaar was het echt erg. Ik moest om de 2u van maandverband wisselen (en ik gebruikte al de grootste…) en sinds juni ben ik aan de pil.

Mijn ongesteldheid is nu echt heel erg weinig, ik kan mijn maandverband soms langer dan 6u houden, maar dat is niet hygiënisch dus ik verwisselen hem meestal om de 4u. Ook de pijn is VEEL minder, nu heb ik maar max. 1 dag last van erge pijn i.p.v. dat ik het de volledige 7 tot 10 dagen van mijn ongesteldheid had en nu (met de pil) ben ik ook maar 4 dagen ongesteld.

Bij mij heeft het geholpen, maar bij iedereen is dat anders en ook bij elke pil is dat anders. Je kunt het proberen, dat is het enige wat ik je kan zeggen.

Veel succes ermee! :slightly_smiling_face: & zeg gewoon tegen je moeder dat je aan de pil wil door je ongesteldheid, dat deed ik ook en ze begreep me volledig aangezien ik ook elke maand om nog grotere/dikkere maandverbanden te kopen.