Heesheid

Sinds een aantal jaar wordt ik sneller hees. En het laatste jaar lijkt het steeds alsof ik sneller hees wordt. Begin dit jaar had ik na 5 dagen carnaval ontzettend hees en was ik maar 1 dag mijn stem kwijt. Eind mei op een festival nadat ik de hele dag gefeest had, werd ik in de nacht ontzettend hees maar dit was de volgende dag al snel over. Na een week feesten met vriendinnen in de zomervakantie was ik 2 dagen erna mijn stem kwijt en een paar dagen hees. Medio oktober was er festival van 2 dagen lang. Na de eerste avond was ik al hees, en de tweede dag in de avond was mijn stem aan het weggaan. Nu was ik afgelopen zaterdag maar 3 uurtjes in de kroeg geweest en mijn stem was dezelfde avond al gelijk weg.

Het lijkt wel steeds erger te worden en ik weet gewoon niet meer hoe ik het moet verhelpen. Van de dokter krijg ik telkens het flutadvies dat ik 10 dagen moet rusten. Ik vind het ontzettend frustrerend, en mijn werk staat nu onderdruk omdat ik als caissière zo niet kan functioneren.
En geloof mij, ik ben geen wild beest dat bij elk lied de longen uit haar lijf schreeuwt. Daarbij heb ik wel een lagere vrouwenstem.

Heeft hier iemand ervaring mee of enige tips om het te verzachten?

Niet mee schreeuwen met de muziek?

Als je je stem kwijt raakt dan beschadig je 'm, en komt 'ie nooit meer hetzelfde terug. Hij verandert altijd een een heeel klein beetje, nauwelijks merkbaar maar het gebeurt wel. Omdat je je stem telkens beschadigt word je dus idd ook sneller hees of raak je je stem kwijt.